arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۲

تعیین تکلیف برای فرهنگ کشور، در اختیار سایت‌های زرد و نماینده خاص؟

شاید علی جنتی که خود باید تامین کننده آزادی بیان برای اصحاب فرهنگ باشد، از این پس خود نیز باید مهر سکوت بر لب زند تا کارت زرد دوم را از مجلس نگیرد!اما آیا به راستی فرهنگ کشور باید این گونه تحت فشار برخی سایت ها و نمایندگان باشد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، روز گذشته علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها به خاطر دو اظهار نظر معمولی که نظر بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر بود، از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت.

علی جنتی از یک سو با انتقاد از انتشار مطلبی درباره ولایت امام علی (ع) در روزنامه بهار، اظهار کرده بود که ای کاش روش دیگری برای برخورد با این روزنامه استفاده می شد و درباره تک خوانی زنان نیز نظر فقهی برخی مراجع تقلید را بازگو کرد و گفت که برخی با شرایطی این امر را جایز می دانند.
اگرچه اختلاف تعداد نمایندگان قانع شده و قانع نشده از سوال جنتی، تنها 8 رای بود، اما به راستی چه اتفاقی افتاد که سکاندار فرهنگ کشور این گونه تحت فشار قوه مقننه قرار گرفت؟

حمید رسایی، نماینده نزدیک به طیف جبهه پایداری که از نگاه حامیان دولت جدید تندرو خوانده می شود، در نطق خود در هنگام طرح سوال، در سخنرانی پرطمطراقی، بسیاری از موارد منفی منتشره در مطبوعات دوران اصلاحات را بر شمرد و با اشاره به بیانات رهبر انقلاب، نسبت به تکرار آن فضا هشدار داد. اگرچه این موارد که ارتباط زیادی با مطالب نشریات کنونی ندارد، نمایندگان را تحت تاثیر قرار داد، اما ظاهرا قانع نشدن اکثریت لرزان مجلس، علت دیگری نیز داشته است.

آن گونه که تابناک گزارش کرده، گویا پیش از حضور نمایندگان در مجلس و پیش از آنکه در جای خود مستقر شوند، یکی از نمایندگان ، برگه‌ای را روی میز هر یک از نمایندگان می‌گذارد که حاوی عکس‌هایی از یک خواننده زن بوده و هنگامی که نمایندگان در صحن حاضر می‌شوند، این را می‌بینند.

محمد باقری بناب ضمن تأیید این مطالب درباره محتوای این اوراق‌ گفت: مطالبی که ‌روی برگه‌ها و در حاشیه عکس‌ها نوشته شده بود، اشاره به این داشت که چرا وزارت فرهنگ مجوز اجرای این کنسرت را در ایران صادر کرده است؟!

وی افزود: همچنین در این شب‌نامه آمده بود، در شرایطی که همه مراجع تقلید مخالف اجرای خواننده زن به عنوان تک خوان هستند، چرا وزارت‌خانه‌ ‌مجوز آن را صادر کرده است؟!

عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هنگامی که نمایندگان این اوراق را ‌دیدند، شائبه‌ای در میان آن‌ها پدید آمد، ولی‌ پس از پایان جلسه، مشخص شد این عکس‌ها ساختگی بوده و مربوط به ایران نمی‌شود و کسانی که این کار را انجام داده‌اند، قصد فریب نمایندگان را داشته‌اند.

 ماجرای عکس این خواننده زن چه بود؟

هشتم آبان ماه امسال، برخی سایت ها نوشتند:«پس از اعلام موضع اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد در باب عدم ایراد تک خوانی زنان در صورت مفسده نداشتن، از دقایقی قبل خبری در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است، مبنی بر حضور وزیر ارشاد در مراسم تک خوانی زنان، که از جمله توسط فرهاد جعفری نویسنده رمان پرفروش "کافه پیانو" و فعال سیاسی حامی محمود احمدی نژاد به اشتراک گذاشته  شده است.

در متن خبر آمده:" بعد از 35 سال ممنوعیت تک‌خوانی بانوان در ایران دیشب در مراسم خانه فرهنگ ایران و با حضور وزیر فرهنگ کشور، گروه ماه با تک‌خوانی خانم مهدیه محمدخانی تابوی 35 ساله را شکست. وزیر فرهنگ پس از تک‌خوانی خانم محمدخانی گفت: من اشکالی در تک‌خوانی بانوان نمی‌بینم!"

حتی برخی سایت های زرد تیتر زده بودند: تصاویر حضور وزیر ارشاد در کنسرت خواننده زن؛ اما زمانی که این خبر باز می شد، تصویر اجرای خانم محمدخانی در خارج از کشور دیده می شد، بدون آن که تصویری از وزیر ارشاد در آن دیده شود.

البته در آن زمان این خانم خواننده و گروه ماه در خارج از کشور بودند و وزیر ارشاد در داخل و روشن بود که علی جنتی نمی توانست در کنسرت شرکت کرده باشد.

اگرچه این خبر خیلی زود از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد تکذیب شد، اما این مانع از آن نشد که همین خبر کذب، بعد از بیش از دو ماه با عکس خاص خواننده زن روی میز نمایندگان مجلس قرار گیرد و آتش تهیه ای علیه وزیر ارشاد آماده کند.

این فضاسازی در کنار سخنان نماینده خاص، دست به دست هم دادند تا سکاندار فرهنگ کشور تحت فشار قرار گیرد و شاید علی جنتی که خود باید تامین کننده آزادی بیان برای اصحاب فرهنگ و هنر باشد، از این پس خود نیز باید مهر سکوت بر لب زند تا کارت زرد دوم را نگیرد!

اما آیا به راستی کنترل فرهنگ کشور باید این گونه در سیطره برخی سایت های زرد و شایعه پراکن و فضاسازی نمایندگان خاص باشد؟

این پرسشی است که به نظر می رسد پاسخ آن را باید نمایندگان مجلس بدهند.


نظرات بینندگان