arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۲

پیش‌بینی حمله قلبی با یک تست‌خون ساده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پزشکان به زودی می‌توانند با کمک یک آزمایش خون ساده خطر احتمالی حمله قلبی را در بیمارانی که در معرض این خطر هستند، پیش‌بینی کند.

به گزارش ایسنا، بنابر مطالعات اخیری که در نشریه پزشکی Physical Biology منتشر شده، بیمارانی که سابقه حمله قلبی داشته‌اند در سیستم گردش خون آنها سلول‌های خاصی غوطه‌ور است که پزشکان با استفاده از این سلول‌ها می‌توانند پیش‌بینی کنند این افراد در مقایسه با افراد سالم تا چه اندازه در معرض حملات قلبی هستند.

گروهی از متخصصان مرکز تحقیقاتی «اسکریپس» در کالیفرنیا خون بیماران را برای تشخیص وجود سلول‌های «لایه درون‌رگی» که در داخل سیستم گردش خون این افراد در حال گردش هستند، تحت آزمایش قرار دادند.

ذرات پلاک‌های چربی که در دیواره رگ‌های خونی تشکیل می‌شوند می‌توانند از این دیواره جدا شده و وارد جریان خون شوند. این پلاک‌ها در نهایت همراه با لخته‌های خونی می‌توانند برخی رگ‌های خونی اطراف قلب را مسدود کرده و ضمن محدود کردن خون‌رسانی و جریان خون منجر به وقوع حملات قلبی شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری گاردین لیبرتی وویس، نتایج آزمایشات پزشکان روی 111 داوطلب که 79 نفر از آنها سابقه حمله قلبی داشتند، 25 نفر سالم و هفت نفر دیگر نیز به دلیل نارسایی قلبی تحت درمان بودند، تایید کرد که سلول‌های لایه درون‌رگی اندکی پس از حمله قلبی در خونِ افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، کشف شده‌ در حالی که این سلول‌ها در خون افراد سالم مشاهده نشدند.

با کشف این سلول‌ها، اکنون متخصصان به دنبال یافتن راهی هستند تا بتوانند حملات قلبی را در مراحل اولیه و قبل از وقوع آن، پیش‌بینی کنند. این مطالعه منحصر به فرد می‌تواند تنها با انجام یک آزمایش خون ساده، جان بسیاری را نجات دهد.
نظرات بینندگان