arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۲

عراقچی: تا 2 روز آینده رایزنی‌ها به نتیجه می‌رسد/تاریخ اجرای توافق مشخص شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیدعباس عراقچی گفت: در مذاکرات دو روز گذشته‌ که در ژنو انجام شد هنوز به توافقی نرسیده‌ایم، اما برای موارد مورد اختلاف راه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. این راه‌ها باید در پایتخت‌ها بررسی شود تا تصمیم نهایی درباره آن بگیریم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با 1+5 خاطرنشان کرد: اگر راه‌حل‌ها مورد توافق پایتخت‌ها قرار گرفت در تماسی که با خانم اشمید خواهم داشت این موضوع اعلام خواهد شد. پس از آن تاریخ آغاز گام اول توافقنامه ژنو که پیشنهادهایی نیز برای زمان آن از سوی دو طرف اعلام شده نهایی و پس از آن گام اول اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر این تاریخ و راه‌حل‌ها مورد تایید پایتخت‌ها قرار نگرفت در تماس‌های تلفنی که داریم نحوه ادامه کار را بررسی می‌کنیم و ممکن است برای ادامه کار نیاز به مذاکرات حضوری دیگری در ژنو باشد و تماس‌ها بین ما و تشکیلات خانم اشتون ادامه یابد.

عراقچی درباره تاریخ اجرای توافقنامه و گمانه‌زنی‌ها در خصوص اجرای آن در تاریخ 20 ژانویه، گفت: در مذاکرات دو روز گذشته درباره تاریخ اجرای این توافقنامه رایزنی کردیم که تاریخ مشخصی مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

وی از اعلام این تاریخ مشخص خودداری کرد و افزود: اعلام این تاریخ منوط به این است که درباره راه‌حل‌ها بین دو طرف توافقی صورت گیرد و موارد باقی مانده نهایی شود در آن صورت تاریخ اجرای گام اول توافقنامه را اعلام خواهیم کرد.

عراقچی در عین حال گفت: امیدوارم ظرف یکی دو روز آینده رایزنی‌ها به نتیجه برسد و پس از آن این موارد را اعلام می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره لغو تحریم‌هایی که در توافقنامه ژنو مورد تایید قرار گرفته است‌،گفت: تحریم‌هایی که براساس توافقنامه ژنو لغو می‌شود، طبق ساز و کاری که درباره آن توافق شد تعلیق خواهد شد. درباره یکی از موارد، اختلاف نظری وجود داشت که در مذاکرات دو روز گذشته در ژنو راه‌حلی برای آن پیدا شد. اگر توافقی حاصل شود این تحریم‌ها نیز براساس توافقنامه لغو می‌شود.

وی همچنین درباره مذاکراتش با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در ژنو نیز گفت: خانم شرمن در مسیر سفر به مسکو بود برای دیدار با خانم اشمید توقفی در ژنو داشت تا دیدگاه‌ها و رایزنی‌ها درباره مذاکرات را به خانم اشمید منتقل کند. پیشنهاد انجام دیداری سه جانبه مطرح شد که ما این دیدار را انجام دادیم و طبق معمول نیز در حاشیه این نشست سه جانبه دیداری دو جانبه با خانم شرمن داشتم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان