arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۲

مقامات آمریکایی: ایران در کنفرانس "ژنو ٢ " حضور نخواهد داشت، چون مواضعش عوض نشده

آمریکا قادر خواهد بود مخالفان میانه‌رو رژیم بشار اسد را به شرکت در کنفرانس "ژنو ٢" در سویس متقاعد کند. در همین حال مقاماتی در وزارت امور خارجه آمریکا گفته‌اند که ایران- متحد بشار اسد، بدلیل «عدم تغییر مواضع» خود در قبال بحران سوریه، در این کنفرانس حضور نخواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک دیپلمات آمریکایی گفته است که تلاش‌هایی در جریان است تا مخالفان بشار اسد با موضعی واحد روز ٢٢ ژانویه در کنفرانس ژنو شرکت کنند.

در همین راستا، قرار است جان کری- وزیر خارجه آمریکا، امروز یکشنبه در پاریس در جلسه‌ای شرکت کند که یازده کشور "دوست سوریه" نیز در آن حضور خواهند یافت.

رابرت فورد- سفیر غیرمقیم آمریکا در سوریه، در یک کنفرانس خبری تلفنی گفته است، وی اطمینان زیادی دارد که «تلاش‌ها برای متفق کردن مخالفان به موفقیت خواهد انجامید.»

از سفیر آمریکا در سوریه بعنوان کسی نام برده می شود که از یک سال گذشته تلاش دارد مخالفان را باهم متحد کند.

علیرغم این اظهارات خوشبینانه، ائتلاف مخالفان نتوانست در جلسه این هفته خود در استانبول، درباره شرکت در کنفرانس "ژنو ٢" تصمیم بگیرد و این موضوع را به جلسه‌ای دیگر در روز ١٧ ژانویه موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای ملی سوریه- ائتلاف عمده مخالفان، قبلاً با شرکت در کنفرانس ژنو مخالفت کرده و گروه‌های عمده مخالفان در داخل سوریه نیز به شخصیت‌های برجسته مخالفان در بیرون از این کشور علیه هرگونه مذاکرات با بشار اسد هشدار داده‌اند.

رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه گفته است کنفرانس ژنو برای مخالفان اولین فرصت مذاکره با دولت سوریه بشمار می رود و او معتقد است که « مخالفان نمیتوانند آن را نادیده بگیرند. »

همزمان با این اظهارات فورد، مقام های وزارت خارجه آمریکا از «عدم حضور ایران» در کنفرانس ژنو خبر داده اند.

آنان گفته اند تا زمانی که « تغییر قابل توجهی» در مواضع ایران در قبال بحران سوریه رونما نگردد، ایران «نه بصورت رسمی در گفتگوهای صلح شرکت می کند و نه در حاشیه این گفتگوها حضور غیر رسمی خواهد داشت."

پیشتر جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته بود ایران میتواند در « حاشیه » کنفرانس ژنو نقشی سازنده در حل بحران سوریه داشته باشد.

دولت ایران همچنان خواهان حضور رسمی خود در گفتگوهای صلح سوریه است و در تازه ترین اظهارات مقام های ایرانی دراین باره، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پنجشنبه شب گذشته گفته است اگر از ایران در کنفرانس ژنو دعوت بعمل نیاید، این کنفرانس بحران سوریه را حل نخواهد کرد.
نظرات بینندگان