arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۸۹
انتقاد شدید فرمانده ناجا ؛ حاتمی کیا به سرداران بی مهری کرده

احتمال توقیف فیلم تازه ی حاتمی کیا؟

هر چند ارتباط شخص فرمانده ی ناجا با سینماگران، از ابتدا ارتباطی خوب بوده، اما سئوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا، پس از وزارت اطلاعات که شاکی اصلی «به رنگ ارغوان حاتمی کیا بود، آیا این بار نیروی انتظامی از حاتمی کیا شکایت کرده و مانع نمایش فیلم وی می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که فیلم تازه ی ابراهیم حاتمی کیا تحت عنوان «گزارش يک جشن»، جنجال بسیاری به پا کرده و باعث انتقاد عده ای و تمجید برخی شده است، فرمانده ی ناحا ، فیلم حاتمی کیا را دلسرد کننده خواند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری انتخاب (Entekhab.ir) ؛ سردار سرتيپ اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي با حضور در برج ميلاد، به تماشاي فيلم «گزارش يک جشن» نشست و پس از آن با محمد پيرهادي و داريوش ارجمند گفتگو کرد.

احمدي مقدم با بيان اينکه يک فيلم را نمي توان با تمام سلايق هماهنگ کرد، گفت: يک انتقاد دوستانه به کارگردان فيلم دارم، در معمول فيلم هاي ايشان يک نگاه بي مهرانه اي به سرداران دفاع مقدس وجود دارد و افرادي در فيلمهاي ايشان نشان داده مي شود که دور از خانواده و جدا از جامعه هستند که بايد يک بار ديگر خودشان را پيدا کنند که فکر مي کنم که اين، يک مقدار مبالغه آميز است.



وی افزود: نشان دادن اين تصاوير اين ذهنيت را به وجود مي آورد که زندگي سرداران دفاع مقدس به گونه ايست که با خانواده هايشان مشکل دارند و اين نگاه مقداري بي مهرانه است.

سرنوشت «به رنگ ارغوان» برای «گزارش یک جشن»؟

از سوی دیگر، خبرنگار «انتخاب» (Entekhab.ir) ، کسب اطلاع کرده برخی جریان ها درصدد القای جهت دار بودن و سیاه نمایی فیلم جدید حاتمی کیا هستند.

این جریان ها درصددند، «گزارش یک جشن» را به سرنوشت «به رنگ ارغوان» دچار کنند، هر چند جواد شمقدری به عنوان مخالف جدی قد علم کرده و گفته "نمی گذارد فیلم جدید حاتی کیا توقیف شود"

همچنین یکی از وبلاگ ها تحت عنوان "سیاست نویس" با اشاره به نارضایتی صفارهرندی وزیر سابق ارشاد از مضمون این فیلم ، به نقل از وی و در پاسخ به این سئوال که "اگر وزیر ارشاد بودید اجازه اکران عمومی به این فیلم می‌دادید یا خیر؟؛ نوشت:" مجوز اکران رو که دیگران صادر می‌کنند منتها وظیفه جمع کردنش از سالن‌ها به عهده ما بود."

شایان ذکر است، شمقدری باعث و عال رفع توقیف «به رنگ ارغوان» پس از 5 سال شد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ این در حالی است که برخی بی مهری های کم نظیر به این کارگردان متعهد و بسیار محبوب سینمای ایران را، اقدامی از پیش طراحی شده ی برخی جریان های سینمایی برای حذف وی ی دانند.



هر چند ارتباط شخص فرمانده ی ناجا با سینماگران، از ابتدا ارتباطی خوب بوده، اما سئوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا، پس از وزارت اطلاعات که شاکی اصلی «به رنگ ارغوان حاتمی کیا بود، آیا این بار نیروی انتظامی از حاتمی کیا شکایت کرده و مانع نمایش فیلم وی می شود؟

حاتمی کیا چه گفته بود؟

ابراهی حاتمی کیا در یکی از برنامه های جنجالی راز، و در انتقاد از "ضابطان غیر مسئول" چنین گفته بود: ناظران غیر مسئول نفس ما را گرفته‌اند.

این کارگردان اضافه کرده بود: ر این زمینه فیلم ساختن با مشکلاتی مواجه می‌شویم، آنقدر نظارت به این موراد زیاد است که نمی‌توانیم بسیاری از گفتنی‌های بسیار جالب را بیان کنیم.



به گزارش خبرگزاری انتخاب؛  وی درباره عاملان گفته نشدن درباره خانواده شهدا، گفت: آن کسانی که به عنوان مسئول نسبتی با این فعالیت‌ها دارند خودشان را مسئول این می‌دانند که ابراز نگرانی کننند، که مبادا از اینها که کاکل و پیشانی نظام هستند چیزی گفته شود. و من اگر بخواهم در فیلم‌ها در این باره و درباره وضعیت موجود سوالی بکنم، انگار می‌کنند که ترکی به اندام نظام می‌اندازم و این مانع تراشی‌ها در شرایطی است که نظام جریانی بسیار بزرگتر از این است و آنقدر ظرفیت دارد که حتی بیان مشکلات هم چیزی را به خطر نمی‌اندازد که اینها گمان می‌کنند.

کارگردان «گزارش یک جشن» درباره تاثیر این ممانعت‌ها اظهار کرد: این شرایط در حالیست که اگر امثال من می‌توانستیم و چنین می‌کردیم فرزندان شهدا دچار پنهان کاری نمی‌شدند و بسیاری از گفتنی‌ها را بیان می‌کردند. و این مسایل از مواردی است که جا دارد تحلیل کنیم که چرا چنین شده است.

نظر حاتمی کیا در مورد «گزارش یک جشن»

ابراهيم حاتمي كيا با بيان اينكه «گزارش يك جشن» روايت احوال من است، گفت: اين فيلم شبيه به آژانس شيشه اي نيست و من هرگز دوست ندارم آن را تكرار كنم.

شست نقد و بررسي فيلم سينمايي «گزارش يك جشن» با حضور« ابراهيم حاتمي كيا (كارگردان)،« رضا كيانيان»، «داريوش ارجمند»، «مريلا زارعي» (بازيگران)، « حميد رضا مدقق» (منتقد) و «سارا سميعي» (طراح صحنه و لباس) در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

حاتمي كيا: فضاي بسته دست ما را هم بسته بود

در ابتداي نشست ابراهيم حاتمي كيا گفت: فيلم ساختن در محيط بسته كاري دشوار و دست ما بسته بود اما قصه ايجاب مي كرد در تك لوكيشن باشيم و به دنبال مكاني بوديم كه مثل موسسه باشد تا اينكه به همت گروه، اين لوكيشن پيدا شد و با فضاسازي به كليت كار روح دميده شد.

در ادامه حاتمي كيا در مورد فيلمنامه كار نيز خاطرنشان كرد: قصه كار در مورد ازدواج بود اما سناريو اول خيلي ايراد داشت و چند بار بازنويسي شد چرا كه مرا مجاب نمي كرد و من در 33 روز در شهرستان كار را نوشتم و «سهيل رضايي» جرقه كار را در من ايجاد كرد.

كيانيان: سينماي حاتمي كيا را دوست دارم



در ادامه كيانيان در مورد نقش خود، اظهار داشت: من سينماي حاتمي كيا را دوست دارم و فيلمنامه اوليه را خواندم اما قرار نبود من بازي كنم و سر كار ديگري بودم كه حاتمي كيا من را صدا كرد و سناريو جديد را خواندم و احساس كردم كار خيلي بهتر شده و من نقش را بازسازي كرد.

ارجمند: حاتمي كيا بهترين جاسوس خدا است

در ادامه داريوش ارجمند نيز بازي خود را در اين فيلم شانس بسيار بزرگي دانست و افزود: حاتمي كيا يكي از اضلاع اصلي و ستون سينماي ايران است و من وقتي سناريو را خواندم، همه چيز آماده بود و كار را دوست داشتم چرا كه معاني پيچيده و بزرگي داشت و فضا درآمده بود.
ارجمند ادامه داد: حاتمي كيا يكي از بهترين جاسوسان خداوند است چراكه چيزهايي را مي بيند كه مردم عادي به آن ها دقت ندارند. او اولين تيغ را به خود زد و من افتخار مي كنم كه در كنار او بودم.

زارعي: حاتمي كيا به من جسارت داد تا ادامه دهم

در ادامه مريلا زارعي نيز از دومين همكاري با حاتمي كيا احساس رضايت كرد و گفت: روزهاي خوبي را سپري كرديم و من از لحظه لحظه كار لذت بردم و با تمام وجود كار را پذيرفتم چرا كه چند فيلمنامه بد خوانده بودم و شرايط روحي خوبي نداشتم.

زارعي ادامه داد: حاتمي كيا به من اميدواري داد تا اين راه را ادامه دهد.

در ادامه نشست زهرا سميعي در مورد طراحي صحنه كار، اظهار داشت: كار سختي بود اما با تماشاي كار خستگي از تن مان درآمد و لوكيشن به لحاظ سخت افزاري آماده و رفته رفته پخته شد.

در ادامه پيرهادي اين كار را دشوارترين همكاري با حاتمي كيا دانست و افزود: در مجموع كار دشواري بود و با هماهنگي همه گروه كار به ثمر رسيد.

در ادامه حاتمي كيا در مورد تشابه با آژانس شيشه اي نيز گفت: هرگز دوست ندارم به آژانس برگردم و آن را تكرار كنم چرا كه الان سال 75 نيست و اين فيلم براي امروز است اما جنگي هم ندارم.

وي در ادامه افزود: اين كار فيلم روز است و احساس مي كنم خيلي زير آب رفتيم و بايد نفس بكشيم. اين فيلم شرح حال اين روزهاي من است و پازل اين جشن قرار است تكميل شود و خيلي دنبال نمادسازي نبودم.

در پايان ارجمند اين فيلم را كامل ترين اثر حاتمي كيا دانست و افزود: حاتمي كيا يكي ازبهترين منتقدان اجتماعي است.

نظرات بینندگان