arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲

نظر آیت‌الله سیستانی درباره نحوه پوشش در اماکن مقدسه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آیت‌الله سیستانی در پاسخ به استفتایی، دیدگاه خود را درباره لباس پوشیدن به طور کلی و نیز در اماکن مقدسه اعلام کرد.

در این استفتاء که به محض ورود به بارگاه امیرالمومنین از باب القبله، فراروی زائران قرار گرفته، سوال شده است: بعضی از جوانان با لباس‌های خاصی برای زیارت اعتاب مقدسه حاضر می‌شوند به طوری که برخی با لباس ورزشی و بعضی با لباس‌هایی که دارای عکس‌های ورزشکاران و بازیگران و خوانندگان بیگانه است حاضر می‌شوند و یا بر روی لباس‌های برخی، جملات غیراخلاقی نوشته شده و یا برخی، سر و صورت خود را به سبک غربی اصلاح کرده‌اند. نظر شما درباره این موارد چیست؟

پاسخ آیت‌الله سیستانی

بعضی از اموری که ذکر شده حرام و بعضی غیرمناسب است. به هر صورت شایسته است که تا حد امکان زائران را از طریق روش‌های حکیمانه آگاه نماییم همچنان که شایسته است جوانان شیعه به طور کلی از لباس‌های غیرمناسب پرهیز نمایند چه از جهت تنگ بودن یا عباراتی که روی لباس‌های‌شان است، زیرا لباس هر فردی جزئی از سلوک و شخصیت آن فرد است همچنان که بیانگر عقل و فرهنگ و هوشمندی‌اش نیز به شمار می‌رود چه بسا پوشیدن برخی از این لباس‌ها اگر منجر به ترویج فساد شود، حرام است.

 و اما به طور خاص رعایت ادب در اماکن مقدسه همچون مساجد، بارگاه‌ها و مانند مورد تاکید است و شایسته است که لباس‌های مناسبی پوشیده شود که نماد آرامش و وقار دارنده‌اش باشد و این مساله یکی از آداب زیارت است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان