arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۳

حسینی بوشهری: درآمد شهرداری ها باید شرعی باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امام جمعه قم و مدیر حوزه های علمیه کشور معتقد است که جایگاه شوراهای اسلامی هنوز در بین مردم شناخته نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری عصر پنجشنبه در دیدار با مهدی چمران و اعضای شورای عالی استان ها اظهار کرد: از روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، انتظارات فراوانی در سطح ملی و جهانی پدید آمد و کسانی که شیفته و دلباخته انقلاب ما بودند، علاقه مند بودند ببینند ما چه اقداماتی را در بعد معنوی و زندگی توأم با رفاه و آسایش در دستور کار داریم.

وی با بیان روایاتی از ائمه معصوم پیرامون لزوم توجه به معنویت و رفاه نسبی مردم تصریح کرد: رسالت حکومت اسلامی پرداختن به بعد معنوی و رفاه نسبی مردم است. بنابراین در هر دو بعد انتظار وجود دارد که کارها به سامان برسد.

آیت الله حسینی بوشهری پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت ها، قدرت فکر و اندیشه و سلامت را از نعمت های بزرگی برشمرد که انسان باید به داشتن این نعمت ها افتخار کند.

مدیر حوزه های علمیه خطاب به اعضای شورای عالی استان ها گفت: شما قدرت برنامه ریزی، فکر و اندیشه خود را بکار بردید و برای عمران و آبادانی شهر و روستا و در بعد اجتماعی، فرهنگی و... فعالیت می کنید که این نشاندهنده قابلیت ها و توانمندی هایی است که در اختیار شماست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کاهش تصدی گری دولت در برخی مسائل و واگذار کردن کارها به خود مردم، حرکت به سوی توسعه کشور، قدرت بخشیدن به شهرداری ها، نهادینه کردن مردم سالاری دینی در جامعه و ترویج فرهنگ شورا در کشور را از مهمترین فلسفه تشکیل شوراهای اسلامی ذکر کرد.

شوراها مردمی ترین نهاد هستند

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه برخی اشکالاتی در نحوه اداره شوراها وجود دارد که مربوط به خود شوراها نیست، تصریح کرد: بعد از گذشت چند دوره از فعالیت شوراها هنوز جامعه ما جایگاه واقعی شوراهای اسلامی را درست نشناخته است.

امام جمعه قم عدم ضمانت اجرایی مصوبات شوراها را یکی از اشکالات این نهاد مردمی ذکر کرد و افزود: مصوبات شوراهای اسلامی با همه برنامه ریزی ها و وقت گذاری ها ضمانت لازم برای اجرا را ندارد و باید همه تلاش کنیم این فرهنگ در جامعه ترویج شود که شوراها مردمی ترین نهاد هستند.

وی همچنین عدم توجه برخی از مسئولان نسبت به کارکرد شوراها و عدم همکاری نکردن برخی دستگاه ها با شوراهای اسلامی را از دیگر اشکالات فعالیت شوراها بیان کرد.

بایدها و نبایدهای شوراهای اسلامی

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، عمل به وظایف قانونی و استمرار ارتباط با مردم را از مهمترین بایدهای فعالیت شوراها ذکر کرد و افزود: شوراهای اسلامی باید دقیقا بر اساس قوانین و مقررات فعالیت کنند و اینطور نباشد که وقتی از مردم رای گرفتند از آنها فاصله بگیرند.

آیت الله حسینی بوشهری خالص کردن نیت برای خدمت را یکی دیگر از بایدهای شوراها ذکر کرد و ادامه داد: روایت های زیادی داریم که کسانی که گامی برای حل مشکلات مردم بردارند، دارای پاداش فراوانی هستند.

امام جمعه قم با ذکر روایتی از امیرالمومنین(ع) تاکید کرد: گره‌گشایی و مشکل‌گشایی از کار مردم حتی با پاداش اعتکاف برابری می کند.

وی توجه به مختصات شهر اسلامی را مهم دانست و افزود: کشور ما هویت ملی و اسلامی دارد و باید با توجه به این هویت برنامه ریزی و کار کرد.

این استاد حوزه با انتقاد از ترویج برخی فرهنگ ها در ساخت و ساز که حریم محرم و نامحرم را از بین می برد، از اعضای شوراهای اسلامی خواست برای احیای این هویت فراموش شده اهتمام جدی داشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر لوزم پرداختن به مساله فرهنگ توسط شوراها اظهار کرد: گاهی اوقات عملیات عمرانی انجام می شود، اما پیوست فرهنگی پروژه ها و طرح ها فراموش می شود.

شهرداری ها به دلیل نداشتن درآمد پایدار دچار بحران جدی هستند

امام جمعه قم نداشتن درآمدهای پایدار را یکی از معضلات اداره شهرداری ها ذکر کرد و گفت: شهرداری ها چون درآمد پایدار ندارند، دچار بحران جدی هستند. اگر شورای عالی استان ها در رابطه با درآمدهای پایدار شهرهای مختلف طرحی ارائه بدهد، گام های روبه جلویی برداشته می شود.

وی سرمایه گذاری های بومی را مورد تاکید قرار داد و افزود: این سرمایه گذاری ها هم درآمدزا است و هم منجر به رونق اقتصادی می شود.

لزوم پرهیز از اختلافات بین شوراها و شهرداری ها

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، در تشریح نبایدهای فعالیت شوراهای اسلامی تاکید کرد: گاهی اوقات اختلاف بین شوراها و شهرداری ها فرسایشی می شود و در طول یک دوره فعالیت شورا، چند شهردار تغییر می کند.

آیت الله حسینی بوشهری به اعضای شوراهای اسلامی و شهرداران توصیه کرد که اختلافات کوچک را به نزاع نکشانند و آستانه تحمل خود را بالا ببرند تا قبل از اینکه به مشاجرات و نزاع برسند، خدمت به مردم را در اولویت قرار دهند.

امام جمعه قم رفتن سراغ درآمد به هر قیمت را از دیگر نبایدهای شورا و شهرداری دانست و تاکید کرد: درآمدهای شهرداری باید حلال و شرعی باشد تا افراد بتوانند پاسخگو باشند و آثار منفی در جامعه ایجاد نشود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان