arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹
خبرهاي متناقض از آموزش و پرورش؛

تعطيلي پنجشنبه ها ؛ دوشنبه تكذيب مي شود، سه شنبه تأييد !

وزير آموزش و پرورش پس از مدتي سخنان ضد و نقيض و تأييد و تكذيب هاي مقامهاي وزارتخانه تحت مديريتش، بر تعطيلي پنجشنبه هاي مدارس ابتدايي در سال آينده صحه گذاشت .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير آموزش و پرورش پس از مدتي سخنان ضد و نقيض و تأييد و تكذيب هاي مقامهاي وزارتخانه تحت مديريتش، بر تعطيلي پنجشنبه هاي مدارس ابتدايي در سال آينده صحه گذاشت .

حميدرضا حاجي بابايي از امكان تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه و تقسيم شدن ساعات درسي آن در روزهاي ديگر خبر داد. پيش از اين وزير آموزش و پرورش تعطيلي مدارس ابتدايي را در روستاها درمقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان در كلاس هاي چند پايه مجتمع هاي آموزشي روستايي تأييد كرده بود.
كش و قوس بر سر تعطيلي مدارس ابتدايي در روز پاياني هفته مدتي است با انتشار خبرهاي متناقض و تأييد و تكذيب آن ها به سوژه اي جالب توجه تبديل شده است. براي اولين بار در سال گذشته دبير شوراي عالي آموزش و پرورش در زمان تصويب بندهاي مختلف سند تحول بنيادين، از تعطيلي مدارس در روز پنجشنبه خبر داد و عنوان كرد اين پيشنهاد در شوراي عالي آموزش و پرورش بررسي مي شود. اين خبر اگرچه بازتاب گسترده اي در رسانه ها داشت، با تكذيب زودهنگام وزير آموزش و پرورش و تأكيد بر اين كه «طرح قابل اجرا نيست»، به فراموش سپرده شد .
اكنون مقامهاي آموزش و پرورش به اين نتيجه رسيده اند كه طرح نه تنها قابل اجراست كه دلايل مهمي نيز براي اجراي آن عنوان كرده اند اما هيچ كس به مشكلاتي كه براي خانواده ها از جمله خانواده هاي بسياري كه در شهرهايي جز تهران كه پنجشنبه ها تعطيل است، زندگي مي كنند و علاوه بر پدر، مادرنيز شاغل است، فكر نكرد و در سياستگذاري هايش اين جمعيت انبوه را حساب نكرد .

تأييد شديد و تكذيب شديدتر

هفته گذشته فاطمه قربان معاون آموزش ابتدايي كشور به ايسنا گفت: تعطيلي روز پنجشنبه مدارس ابتدايي يكي از برنامه هاي آموزش و پرورش براي سال تحصيلي آينده است، بنابراين در صورت تصويب اين برنامه از سال آينده اجرايي مي شود.وي افزود: «پس از تصويب طرح تعطيلي مدارس ابتدايي در روز پنجشنبه، بايد دستورالعمل اجرايي آن تهيه و تدوين شود تا از ساعت آموزشي دانش آموزان كاسته نشود.»
به گفته معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، تهيه دستوالعمل اجرايي از آن جهت مهم است كه ساعات درسي دانش آموزان برابر با محتواي ارائه شده در طول سال تحصيلي باشد، بنابراين بايد برنامه هاي آن به دقت بررسي و تدوين شود تا خانواده ها نگران كاهش ساعات تحصيلي فرزندانشان نباشند.پس از آن روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در روز دوشنبه كل خبر را تكذيب و عنوان كرده كه تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه به هيچ وجه مورد بررسي شوراي عالي قرار نمي گيرد.اما روز سه شنبه قربان در گفتگو با مهر عنوان كرد كه ممكن است مدارس ابتدايي را در روز پنجشنبه در مجتمع هاي روستايي به دليل برگزاري كلاسهاي ضمن خدمت و جلسات هماهنگي بين معلمان و مديران مجتمع تعطيل كنيم.
فاطمه قربان افزود: به طور كلي در آموزش و پرورش و نظام تعليم و تربيت تعطيلي روزهاي پنجشنبه مطرح نبوده و نيست و تنها بحث بر سراين است كه كلاسهاي درس در اين روز چگونه برگزار شوند؟
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته تاكنون به جمع بندي خاصي نرسيده ايم و هيچ تصميمي در اين باره گرفته نشده است.
قربان تأكيد كرد: مدارس ابتدايي كشور در سال تحصيلي آينده در 6 روز و طبق ساعت آموزشي تعريف شده كنوني فعاليت مي كنند و تنها در روزهاي جمعه تعطيل هستند.

به همه جنبه هاي طرح فكر كنيم

در همين حال عضو هيأت رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي رفع تبعيض ميان معلمان ابتدايي با معلمان ساير مقاطع تحصيلي را تنها عاملي دانست كه باعث مي شود طرح تعطيلي پنجشنبه مدارس ابتدايي هرچند وقت يكبار مطرح شود وي تأكيد كرد: پيش از هر اقدامي بايد آثار كاهش زمان تدريس و تعطيلي پنجشنبه بر روي دانش آموزان و روند تعليم و تربيت بررسي شود، در غير اين صورت به نظام تعليم و تربيت كشور و دانش آموزان آسيب وارد مي شود.

مزايا و معايب تعطيلي پنجشنبه

نورا... حيدري در گفتگو با ايسنا، درباره بررسي طرح تعطيلي پنجشنبه مدارس ابتدايي در شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: اين طرح مانند هر طرح ديگري داراي مزايا و معايبي است، اما قضاوت در مورد اين كه تعطيلي پنجشنبه مدارس مي تواند در فرآيند تعليم و تربيت مفيد باشد يا خير، بايدمورد بحث و كار كارشناسي قرار گيرد.
نماينده اردل و فارسان در خانه ملت ادامه داد: اما از جنبه هاي مثبت اين طرح مي توان به رفع اختلاف و تبعيضي كه هم اكنون ميان معلمان ابتدايي با معلمان ساير مقاطع وجود دارد، اشاره كرد. در حال حاضر معلمان ابتدايي درطول هفته تعطيلي ندارند ضمن اينكه موظفي آنها چهار ساعت بيشتر از سايرمعلمان است كه بابت آن از فرصت هاي اضافه كار و اضافه تدريس هم بهره مند نيستند؛ از اين جهت رويكرد اصلي كساني كه دنبال تصويب اين طرح هستندعمدتا توجه به رفع تبعيض بين معلمان ابتدايي با ساير دوره هاست.
به گفته حيدري، دو سناريو براي اين تعطيلي مطرح مي شود، نخست اينكه پنجشنبه تعطيل شود و موظفي معلمان ابتدايي به بيست و چهار ساعت تقليل يابد،سناريوي ديگر اين است كه ساعات حذف شده بواسطه تعطيلي پنجشنبه به طول روزهاي شنبه تا چهارشنبه اضافه شود، اما براي اجراي سناريوي دوم بايد بررسي كنيم كه افزايش ساعات تدريس براي بچه ها مضر است يا خير؟چراكه معمولاً دانش آموزان چندان آمادگي جسماني و غذايي ندارند و ازآنجايي كه ميان وعده براي آنها پيش بيني نشده، حتماً بازدهي و راندمان آموزشي پايين مي آيد، ضمن اينكه مجال و فرصت براي كارهاي پرورشي وجود نخواهد داشت.
مخبر كميسيون آموزش و تحقيقات افزود: بنابراين اگر بخواهيم با اين طرح مقايسه اي بين وضع معلمان داشته باشيم به سود معلمان ابتدايي است، اما قطعاً به سود نظام تعليم و تربيت كشور و دانش آموزان نيست، چراكه اگرتعطيل كنيم و ساعات به روزهاي ديگر اضافه نشود، مدت حضور دانش آموزان كاهش مي يابد و با كم شدن مدت حضور طبيعتاً بايد محتواي درسي هم تقليل يابد، يا اينكه ساعات تعطيل شده پنجشنبه در روزهاي ديگر تقسيم شود كه در اين صورت هم برنامه روزانه دانش آموزان سنگين تر مي شود.

تعطيلي پنج شنبه مدارس ابتدايي در آخرين مراحل تصويب

وزير آموزش و پرورش با تاكيد براينكه اجراي اين طرح بستگي به تصويب آن در شوراي عالي انقلاب فرهنگي دارد و هنوز در حد يك طرح كارشناسي است، گفت: دانش آموزان و فرهنگيان مقطع ابتدايي و خانواده هاي آنها بايد منتظر بمانند تا اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين طرح را كارشناسي كرده و در اين باره تصميم گيري كنند.
حميد رضا حاجي بابايي درگفتگو با ايلنا، با تأكيد بر اينكه اين تصميم در رابطه با مدارس روستايي در ابتدا گرفته شد، اظهار داشت: اين تعطيلي تنها شامل دانش آموزان ابتدايي است، كه عمده اين تصميم بيشتر براي دانش آموزاني كه در كلاس هاي چند پايه مجتمع هاي آموزشي روستايي تحصيل مي كنند مي شود .
وي افزود: دانش آموزان و فرهنگيان مقطع ابتدايي و خانواده هاي آنها بايد منتظر بمانند تا اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين طرح را كارشناسي كرده و در اين باره تصميم گيري كنند،چرا كه اين مساله در آخرين مراحل تصويب خود است.
وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: اين طرح به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است و بر اين اساس كارهاي كارشناسي نيز بر روي آن انجام شده است.
نظرات بینندگان