arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

میان وعده ناسالم، عامل مهم چاقی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
برخی معتقدند که خوردن میان وعده از نظر تغذیه ای صحیح نیست و موجب افزایش وزن می شود و برخی دیگر می گویند استفاده ازمیان وعده سبب کاهش وزن می شود.

دبیر علمی نخستین همایش ملی میان وعده های غذایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:مصرف میان وعده های غذایی از بروز پدیده چاقی در افراد جلوگیری می کند.

دکتر ˈالناز میلانیˈ افزود:مصرف میان وعده های غذایی از گرسنگی طولانی و مصرف زیاد موادغذایی در وعده های اصلی جلوگیری می کند که عاملی در کنترل وزن و جلوگیری از افزایش آن است.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: مصرف میان وعده ها، تنظیم قند خون و ثبات آن در کاهش بیماری های قلبی و عروقی هم تاثیر قابل ملاحظه ای دارد.

وی ادامه داد: تولید میان وعده های سالم و فرهنگ مصرف صحیح آن از موضوعات مورد چالش در سال های اخیر بوده و با توجه به تنوع طلبی مصرف کنندگان رقابت بسیاری برای عرضه فرآورده های غذایی نوین، سالم و منحصر به فرد در بین تولید کنندگان وجود دارد.

میلانی گفت: رواج برخی میان وعده های ناسالم که از ویژگی های آن نمک و چربی زیاد می باشد به دغدغه اساسی برای متخصصان تغذیه و خانواده ها تبدیل شده است.

وی افزود: این در حالی است که میان وعده های بسیار سالم و دارای ارزش زیاد غذایی در فرهنگ و تاریخ خود داریم که از جمله آن می توان به انواع آجیل، خشکبار و برگه های میوه اشاره کرد.

وی اظهار کرد: تغذیه در حفظ سلامتی و ارتقای کیفیت زندگی افراد نقش موثری دارد و توجه به ارزش غذایی میان وعده ها و غنی سازی آن ها از جمله رویکردهای مهم علم و صنعت محسوب می شود.

به گفته وی، میان وعده های غذایی شامل میوه های تازه و محصولات فرآوری شده از قبیل فرآورده های لبنی و اکسترود شده ، صنایع پخت، قنادی، خشکبار و نوشیدنی هستند.

میلانی افزود: از گذشته در فرهنگ ما، میان وعده های سالم و با ارزش زیاد غذایی از قبیل انواع آجیل و خشکبار وجود داشته که امروز تنقلات فاقد ارزش غذایی و بی کیفیت و حتی مضر، جای آن را بویژه در میان کودکان و نوجوانان گرفته است.

وی گفت: در این راستا برای نخستین بار در کشور همایش میان وعده های غذایی روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می شود تا ضمن ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به این موضوع بستر لازم برای هم افزایی بیشتر بین بخش صنعت و پژوهش فراهم شود.
نظرات بینندگان