arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۶۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

دغدغه اخلاق؛ از حسن روحانی تا حسن خمینی

سخنان تازه ی «حسن روحانی» رییس جمهور و «سیدحسن خمینی» یادگار امام درباره ی ضرورت توجه بیشتر به اخلاق و هشدار نسبت به بی اخلاقی در عرصه ی سیاسی و عمومی، مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنان تازه ی «حسن روحانی» رییس جمهور و «سیدحسن خمینی» یادگار امام درباره ی ضرورت توجه بیشتر به اخلاق و هشدار نسبت به بی اخلاقی در عرصه ی سیاسی و عمومی، مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 20 اردیبهشت 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.


*** دغدغه اخلاق؛ از حسن روحانی تا حسن خمینی

روزنامه ی «اعتماد» در گزارشی با عنوان «مثلث بداخلاقی، تخریب و نقد بدون شناسنامه» از گسترش بی اخلاقی ها در فضای سیاسی کشور گفت و نوشت: بداخلاقی این روزها اوج می گیرد. همایش برگزار می کنند، نطق می خوانند، نام های مختلف بر خود گذاشتند، مصاحبه کردند و به اسم «دلواپسی»، «دل خواسته ها» را گفتند. دریافتند که توجهی به هشدارهای دلسوزان نداشته باشند. دلسوزان اما هشدار پشت هشدار می دهند برای تخریب ها و نقدهای بدون شناسنامه یی که تمامی ندارند. هشداردهندگان نگرانند؛ نگران از روند پر شتاب «بی اخلاقی» که در جامعه آغاز شده، انتظارش را نداشتند و کسی هم بنای جلوگیری از آن را ندارد. تخریب ها در هفته گذشته آنقدر شتاب گرفت که همگان را متحیر کرد. برای هر حوزه یی از دولت برنامه های متنوع داشتند. بدون برنامه ریزی هم نبود و صدای همه را درآورد. از بیرون که به حمله هایشان نگاه شود تصور می شود یک اتاق فکر شبانه روز مشغول برنامه ریزی است. برنامه ریزی برای تخریب دولت در همه حوزه ها. اسمش شده است انتقاد سازنده اما حسن روحانی حالا در تخریب ها جلو می رود. از یک سو با مشکلات متعدد روبه رو است و از سوی دیگر با اقلیتی که هر روز برایش به یک شکل برنامه ریزی می کنند. دلسوزان هم نگرانند. نگران هستند از روندی که ادامه اش به صلاح نیست.

این گزارش در ادامه به ابراز نگرانی رییس جمهوری در مورد گسترش بی اخلاقی ها که در جریان سفر تازه ی وی به استان ایلام مطرح شد، اشاره کرد و از قول وی نوشت: اگر خدای ناکرده بداخلاقی در کشور رواج یابد و هرکس قلم و تریبون داشت هرچه خواست بگوید و اگر بنا باشد هیچ کس به فردای خود اعتماد نداشته باشد که با آبرو و حیثیت او چه می شود، آن وقت در کشور ثبات و رونق وجود نخواهد داشت.

دغدغه ی اخلاق گویی محدود به رییس جمهوری نیز نمی شود. روزنامه ی «آرمان» در گزارشی با عنوان «دوستان را کجا کنی محروم تو که با دشمنان نظر داری» سخنان حسن خمینی در دیدار جمعی از اعضای سازمان هلال احمر را بازتاب داد و از قول وی نوشت: از مشکلات بی اخلاق ها در جامعه این است که سعی می کنند دیگران را در جامعه به بی اخلاقی دچار کنند و بزرگ ترین راه مقابله با بی ادبان آراسته کردن خویشتن به ادب و اخلاق است و باید مراقب بود که در برابر بی اخلاقی از مرز اخلاق خارج نشویم.

در همین زمینه «محسن رهامی» استاد دانشگاه تهران یادداشتی را با عنوان «اخلاق و سیاست» در روزنامه ی اعتماد نوشت. در بخشی از این یادداشت آمده است: آنچه این روزها از سوی جمعی از مخالفان دولت نسبت به رییس جمهور محترم و بعضی از اعضای محترم هیات دولت و حامیان آن صورت می گیرد و حتی حرمت یادگار محترم خاندان محترم امام خمینی(ره) در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ترتیب می یابد، حفظ نمی شود، همگی نشانه هایی از سقوط ارزش های اخلاقی در عرصه سیاست و معادلات سیاسی است. گویی همه آنچه قرن ها در بالای منابر و در مساجد و مجالس دینی و مدرسه ها و حوزه های علمیه در خصوص ضرورت رعایت موازین اخلاقی گفته شده، همه و همه، برای دیگران بوده است و وقتی نوبت به عالم سیاست برسد، ارتکاب هر عملی در جهت تخریب دولتی که ما با روی کار آمدن و رای آوردن آن موافق نبودیم، جایز می شود!

در مطلب مرتبط دیگر روزنامه ی «مردم سالاری» در یادداشتی با عنوان «ضرورت خِردگرایی» به قلم «مسعود پزشکیان» تکیه بر منطق و واقع بینی را راه حل کاهش مشکلات و در نتیجه افزایش رضایتمندی عمومی عنوان کرد و نوشت: این روز ها شاهد این هستیم که عده ای با بهانه های مختلفی چون وادادگی در مذاکرات هسته ای یا به عنوان مثال برگزاری یک جشن و یا هر مساله دیگری سخت در تلاشند تا به نوعی مردم را نسبت به دولت بدبین کنند تا بلکه از این طریق جریان متبوعشان را از حاشیه نشینی خارج کرده و قدرت را در دست بگیرند. باید گفت تحت هیچ شرایطی نباید «ضرورت خرد گرایی» نادیده گرفته شود. چه از جانب دولت و چه از جانب منتقدان دولت.


*** التهاب ارزی فروکش کرد

سخنان «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت که خبر از افزایش عرضه ی ارز در بازار و همچنین کاهش تقاضا در این بازار داد، از نگاه روزنامه های امروز حرکت به سمت تعادل قیمت ارز تعبیر شد.

روزنامه ی «جمهوری اسلامی» در گزارش خود «تلاش دولت برای بازگشت تعادل به بازار ارز» را یادآور شد و به نقل از سخنگوی دولت نوشت: زمانی قیمت ارز دلار بیش از 4 هزار تومان بود و با دخالت و تعادل بخشی دولت دیدیم که قیمت آن به زیر 3 هزار تومان آمد و تلاش ما حرکت به سمت یکسان کردن نرخ ارز با همان قیمت مبادله ای 2650 تومان است و تردیدی نخواهیم داشت. از منابع ارزی برای تامین تقاضای بنگاه های اقتصادی استفاده خواهیم کرد. هیچ رابطه معناداری بین نرخ سود بانکی و قیمت ارز وجود ندارد. با استقبال تقاضای ارز از بازار آزاد به سمت اتاق مبادله و بانک مرکزی در حال حرکتیم، همچنین صنایع نیز به سمت تامین ارز خود از بانک مرکزی حرکت می کنند.

«التهاب ارزی فروکش کرد» هم عنوان گزارش روزنامه ی «دنیای اقتصاد» بود که از ورود قریب الوقوع ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار و در نتیجه کاهش فاصله قیمت خرید و فروش ارز در بازار آزاد خبر داد و نوشت: در حالی که پیش از این فعالان بازار در واکنش به قیمت های هیجانی بالای 3300 تومان، قیمت خرید را تا 50 تومان کمتر از قیمت فروش درج می کردند، فاصله قیمت «خرید» و «فروش» ارز در بازار آزاد به 10 تومان کاسته شده است که این عوامل نشان می دهد پس از التهابات ارزی اخیر، قیمت نهایتا در محدوده کنونی به ثبات رسیده و التهاب در بازار ارز فروکش کرده است.


***واردات دسته بیل به جای تجهیزات پزشکی

سرانجام سکوت «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت و درمان دولت دهم شکست و به افشای راز برکناری ناگهانی اش پرداخت؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب های فراوانی داشت.

«واردات دسته بیل به جای تجهیزات پزشکی» عنوان گزارش روزنامه ی «آفتاب یزد» بود که از ناگفته های مهم وحید دستجردی از وزارتش در دولت احمدی نژاد سخن گفت.

روزنامه ی «ابتکار» هم در گزارشی با عنوان «برگی دیگر از کتاب احمدی نژاد» به انتشار روایت مرضیه وحید دستجردی از درگیری هایش با رییس دولت دهم پرداخت و به نقل از وی نوشت: در سال 91 که مسائل تحریم شدت گرفت، بنده به زور خود را در تدابیر ویژه دولت جای دادم چراکه رئیس دولت موافقت نمی کرد که بنده عضو ستاد تدابیر شوم. اما از کانال دیگری خود را وارد این ستاد کردم و به شدت به دنبال ارز برای تامین دارو بودیم چراکه نیازمند 2و نیم میلیارد دلار برای مسائل پزشکی بودیم اما از این میزان فقط 41 و نیم میلیون دلار به مسائل دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت. چون در اولویت بندی وزارت صنعت تجهیزات پزشکی اولویت هشتم بود، اما خوراک سگ و دسته بیل اولویت سوم و چهارم. من اینها را مرتب به آقایان گزارش دادم اما آنها به این نتیجه رسیدند بنده را عزل کنند.



*** شب «مسعود»

غروب 18اردیبهشت، چهر های شناخته شده ی فرهنگی همه و همه زیر سقف کانون زبان فارسی جمع شدند تا از مردی تقدیر کنند که راوی تهران است؛ کارگردانی از دل مرکز تاریخی تهران، از کوچه «سیدابراهیم» خیابان ری که با فیلم «قیصر» موج نوی تاریخ سینمایی ایران را رقم زد. روزنامه ی «شرق» به بهانه ی این بزرگداشت، در گزارشی با عنوان «شب مسعود» به بیان شخصیت کیمیایی از زبان چهره های شناخته شده ی حاضر در مراسم پرداخت.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود به سراغ روایت «جمشید مشایخی» از «قیصر» رفت و نوشت: صحبت از کیمیایی بدون گفتن از قیصر لطفی نداشت. برای گفتن از قیصر، جمشید مشایخی به روی صحنه آمد. خان دایی قیصر و فرمان از خاطره های روزهای قیصری گفت و علاقه اش به مسعودخان کیمیایی و اینکه به خاطر اوست که اینجاست. او درباره بازی در این فیلم گفت: زمان ساخت فیلم فکر می‎کردیم محال است که مشتری جذب کند؛ از آن رو که یک ضدقهرمان نقش اصلی فیلمنامه را داشت؛ اما نتیجه برعکس شد. دلیلش این بود که در جامعه عدالت وجود نداشت و عدالت را باید خود فرد اجرا می‎کرد. بحث و گفت وگو زیاد بود، عده‎ای موافق، عده‎ای مخالف و اکثریت اهل قلم و منتقدان با ایشان و تفکر ایشان موافق بودند.

به گزارش شرق،«اکبر عالمی» استاد دانشگاه و منتقد هنری سخنران دیگری بود که درباره کیمیایی و آثارش و این موضوع که کیمیایی فیلم قیصر را در سن 27 سالگی ساخت، گفت:الان در روزگاری زندگی می کنیم که زیر همین سقف و در همین مکان چهره هایی هستند که نامشان جاودانه می ماند و چه بخواهیم و چه نخواهیم مسعود کیمیایی هم از جمله کسانی است که جزو میراث فرهنگی ما محسوب می شود.

«جواد طوسی» منتقد سینما و دوست قدیمی کیمیایی نیز او را سینماگری قصه گو دانست که قصه هایش را به شیوه خودش می گوید و اضافه کرد: به همین دلیل ما در تمام فیلم های وی قصه و قهرمان را می بینیم. کیمیایی علاقه خاصی به سینمای وسترن دارد. از فیلم‎های آمریکایی که او در دوران نوجوانی‎اش و جوانی در سینما رامسر، خیابان ری و سینماهای لاله‎زار و اسلامبول (به ویژه سینما رکس و متروپل) دیده، جست‎وجو کرد. علاقه او به «سینماروشدن» و «فیلم نوآور» را می‎توان در جنس قهرمان‏‎ها و ضد قهرمان‎های آثارش دید.

روزنامه ی شرق در بخش پایانی گزارش خود هم از حضور «بهروز افخمی» کارگردان و حکایت وی از تهرانِ مسعود کیمیایی گفت و نوشت: نزدیک 50سال است که مردم ایران و اهالی تهران در میان خودشان داستان‎پرداز مرموز و غریبی را به نام مسعود کیمیایی پیدا کرده‎اند و به قصه‎هایش دل داده‎اند. او مثل یک غریبه در میان این ملت بزرگ زندگی و نگاه می‎کند و از نگاهش کلمه می‎سازد. کلمه‎های کیمیایی تصویر و داستان و داستان‎هایش گاهی فیلم و گاهی رمان می‎شوند. نثر داستانی مسعود کیمیایی فخیم و زیباست و لحنی غمناک و رازگویانه دارد.

در این مراسم تصویری از مسعود کیمیایی اثر «فخرالدین فخرالدینی» عکاس پیشکسوت به همراه سه جلد دانشنامه فرهنگ مردم ایران توسط «ناظری، شایگان، زنگنه، مجابی و شیرمحمدی» به کیمیایی اهدا شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
0
0
درود و دو صد درود
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
0
0
اتفاقا این حرکات به برخی ها هشدار میده که راهتون درست نیست و به خودتون بیایید .راه امام این نیست.سید حسن باید دقت کنن.
نظرات بینندگان