arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

زندگی سیمین و جلال در یک اتاق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


وسایل خانه‌ی سیمین دانشور و جلال آل احمد در یکی از اتاق‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه‌ی یک تهران جا خوش کرده‌اند.

به گزارش انتخاب ، ویکتوریا دانشور - خواهر سیمین دانشور – حدود 10 روز گذشته، خانه‌ی خواهرش را به شهرداری فروخت تا بنا بر اعلام، به «خانه‌ی ادبیات» تبدیل شود. در نخستین اقدام پس از خرید خانه توسط شهرداری، خانه تخلیه شد و همه‌ی اشیا و وسایل سیمین و جلال به نقطه‌ای دیگر منتقل شدند. هرچند شنیده می‌شود همه‌ی وسایل آن‌ها به شهرداری داده نشده و ویکتوریا دانشور با بردن تعدادی از وسایل خانه‌ی سیمین و جلال به خانه‌ی خود، اعلام کرده‌ پس از مرمت کامل خانه‌ی بن‌بست ارض، آن‌ها را برمی‌گرداند.

صبح روز پنج‌شنبه (25 اردیبهشت‌ماه)، احمد مسجدجامعی – رییس شورای شهر تهران - به اتاقی که وسایل خانه‌ی سیمین و جلال در آن دپو شده، سر زد و لیست وسایلی را که شهرداری از ویکتوریا دانشور تحویل گرفته است، چک کرد. او سپس از بخش حقوقی شورای شهر تهران خواست تا درباره‌ی وضعیت برخی از تابلوهای نقاشی موجود در خانه‌ی سیمین که پیش‌تر در آن خانه دیده بود، بررسی‌های لازم حقوقی را انجام دهد.

این در حالی است که هرچند بیشتر وسایل سیمین و جلال درون کارتن‌های دربسته و روی کمدها و بوفه‌های قدیمی که شاید از جهیزیه‌ی سیمین باشند و معلوم نیست چقدر توان ایستادن دارند، جا خوش کرده‌اند، اما هنوز برخی از وسایل مانند یکی از شمعدانی‌های سیمین، تابلوهای نقاشی، چراغ خواب، میز و وسایل تزیینی خانه در اطراف اتاق و بدون هیچ سرپناهی به حال خود رها شده‌اند.

سیمین دانشور هم این‌روزها تصویر وضعیت زندگی خود را از قاب‌های چوبی که اطراف اتاق وسایل دپوشده‌اش قرار داده شده، می‌بیند و نمی‌تواند دم برآورد؛ شاید اگر می‌توانست این‌بار این قصه را از زندگی خودش می‌نوشت!

17 اردیبهشت امسال معاون میراث فرهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اعلام کرد وسایل خانه‌ی سیمین دانشور و جلال آل احمد با بنای خانه در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند و خانه‌ی سیمین بدون اشیا و اموالی که درون آن است، تقریبا هویت ندارد؛ کتاب‌ها‌، مکاتبات‌، دست‌نوشته‌ها‌ و نامه‌های منتشرنشده‌ی سیمین و جلال هر کدام یک تاریخ و هویت هستند.

پس از آن مشخص شد که شهرداری منطقه‌ی یک تهران پس از خرید این خانه از خواهر سیمین دانشور، وسایل آن را به یکی از اتاق‌های زیر همکف ساختمان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه‌ی یک تهران، در مرکز نجوم و ستاره‌شناسی تهران جا داده و این اقدام را بدون هماهنگی با اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان تهران انجام داده است.

سپیده سیروس‌نیا - معاون میراث فرهنگی اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان تهران – در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: خانه‌ی سیمین دانشور و جلال آل احمد با وسایل و اشیای درون آن به ثبت ملی رسید و هر اقدامی در این خانه و آثار آن باید با نظر اداره‌ی میراث فرهنگی انجام شود.

او با اشاره به ثبت شدن خانه‌ی سیمین دانشور در 24 اسفندماه سال 1383 در فهرست آثار ملی، گفت‌: براساس منابع موجود، در زمان تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی این خانه، این بحث مطرح شد که خانه به‌دلیل حضور جلال و سیمین به ثبت رسیده، بنابراین همه‌ی آثار و اموالی که در خانه با این موضوع ارتباط دارند، نیز ثبت شده و اکنون مورد بحث‌اند.

او با تأکید بر این‌که انجام هر اقدامی در این خانه مانند مرمت و تخلیه‌ی خانه توسط شهرداری باید با نظارت و هماهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی انجام شود، ادامه داد: در مکاتبه‌ای که با شهرداری تهران خواهیم داشت،‌ بر این موضوع تأکید می‌شود.

  این در حالی است که در زمان بازدید احمد مسجدجامعی – رییس شورای شهر تهران – از وسایل دپوشده، هیچ‌یک از مسئولان اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران حضور نداشتند و به نظر می‌رسید با توجه به نوع جمع‌آوری و قرار دادن وسایل خانه‌ی سیمین و جلال در اتاق معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه‌ی یک تهران، هیچ نظر کارشناسی‌ای برای انجام این اقدامات مورد توجه نبوده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان