arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

مهر برگشت بر تن طرح انتقال پایتخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همان طور كه قابل پيش بيني بود طرح ساماندهي و انتقال پايتخت از دستور كار مجلس خارج شد. تذكر يك نماينده و تاييد رئيس مجلس در خصوص بار مالي طرح انتقال پايتخت آن را به كميسيونها فرستاد.

يكي دو هفته پيش برخي از نمايندگان مجلس از سمنان، همدان و پرديس به عنوان گزينه هاي جديد پايتخت سياسي و ادراي كشور نام برده بودند. اما از همان ابتدا تمام گزينه ها براي جايگزني پايتخت رد شد.

محمد جواد کولیوند نايب رئيس كميسيون شوراهای مجلس در واكنش به اين نوع اظهار نظرها گفت: هيچ تصميمي برای انتقال پايتخت از تهران گرفته نشده، متاسفانه بازيهاي سياسي در طرح ساماندهي شهر تهران و يا انتقال پايتخت سياسي اداری پر رنگ شده است.

او در پاسخ به اين پرسش كه تاكنون مطالعات مختلفي در رابطه با انتقال پايتخت انجام شده است كه نتيجه هيچ كدام انتقال پايتخت نبوده است گفت: برخي وزارتخانه ها مانند وزارت مسكن و يا وزارت كشور از نگاه خود به اين مسئله پرداخته اند. به طور مثال وزارت كشور از بعد سياسي و امنيتي. مطالعات جزيره ای پاسخگوی اين طرح نبود و اين شورا مي تواند پازلهاي پراكنده را كنار هم بگذارد و به كار اين شورا سرعت دهد.

نمايندگان پارلمان محلي پايتخت چندان موافق اين طرح نبودند و محسن پیرهادی ،عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در اين رابطه گفت: برخي كارشناسان معقتدند با يك دهم هزينه اي كه براي انتقال پايتخت صرف مي شود مي توان مشكلات تهران را ساماندهي كرد.

او  با اشاره به بررسي طرح ساماندهي و يا انتقال پايتخت در مجلس گفت: در اين طرح بايد از نظر اعضاي شوراي شهر تهران بيشتر استفاده شود و نمي توان با نگاه شعاري و سياسي به اين  موضوع پرداخت.

وي ادامه داد: موضوع ساماندهي شهر تهران و يا انتقال پايتخت اداري و سياسي يك بحث علمي است و بايد در فضاي علمي و كارشناسي نيز به آن پرداخت. اينكه هر مسئولي بخواهد بدون پشتياني علمي در اين خصوص اظهار نظر كند صحيح نيست. اين طرح بايد در كميسيونهاي تخصصي بررسي و بر اساس نظرات كارشناسي  اعلام موضع شود.

اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه طرح انتقال پايتخت از نظر مطالعات كارشناسي ضعيف است گفت: اين مطالعات آنقدر كم است كه قابل تكيه و اسناد نيست. وقتي موضوعي به اين درجه اهميت مطرح است بايد هزاران برگ سند مطالعات و بر آورد علمي داشته باشد و كارشناسان زيادي بر روي آن مطالعه كرده باشند،اما تمام كساني كه تاكنون در اين خصوص صحبت كردند نظر شخصي و بر آوردهاي ذهني خود را مطرح كرده اند.

موضوع انتقال پايتخت موضوعي قديمي است كه موافقان و مخالفان خود را دارد و كمتر كسي از مديران شهري است كه در اين خصوص اظهار  نظر نكرده باشد. در زير برخي اظهار نظرها درباره رفتن پايتخت از تهران مي آيد:

نام و مسئوليت  اظهار نظر 
سردار سرلشکر پاسدار صفوي، دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا   با توجه به مسائل موجود، مسئله انتقال پايتخت احتمالاً مسکوت باقي ميماند البته طرحهاي لازم براي مشکلات تهران و ساير کلانشهرهاي ايران از جمله ضروريات دولت است .
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي  انتقال پايتخت نياز به مطالعات جامع در ابعاد مختلف دارد،  هزينه پيش بيني شده براي انتقال پايتخت در سال 69 حدود 15 هزار ميليارد تومان بود.
احمد مسجد جامعي ، رئيس شوراي شهر تهران   افرادی که مدعی انتقال پایتخت هستند خود حاضر به ترک آن نیستند.
حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور  این طرح، طرح جدیدی نیست و در سال‌های مختلف با عناوین مختلف از جمله سبک‌سازی پایتخت، انتقال پایتخت و تعادل‌بخشی پایتخت مطرح بوده است.
قاليباف، شهردار تهران  طرح انتقال پایتخت به دلیل مشکلات اقتصادی ممکن نیست ،متاسفانه کمترین نگاه‌ها به شهرداری است و امروز شهرداری‌ها در دولت هیچ جایی ندارند.
مهدي چمران رييس شوراي عالي استانها  شرایط اقتصادی کشور امکان انتقال پایتخت را غیر ممکن کرده است، زیرا انتقال پایتخت بودجه هنگفتی می خواهد.
مرتضي تمدن ،استاندار سابق تهران  برخی موضوعات در مدیریت جدید متوقف شد و گفته شد اینها فرضیات و حرف های فانتزی است اما سبک سازی تهران یکی از گزینه های حل مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک است.

نزدیک به سه دهه است که تلاش می شود جایگزینی برای تهران به عنوان پایتخت ادرای و سیاسی کشور انتخاب شود  اما هنوز مسئولان در پله نخست ایستاده اند. شهروندان تهرانی همچنان در رنج ترافیک و آلودگی هوا هستند و تنها درد این مشکلات قدیمی نیز تعطیلی و دعا برای باریدن باران و  وزش باد است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان