arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۷۶۴
تعداد نظرات: ۶۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳

ماجراهای دو زيباكلام؛ "صادق" از "سعيد" ميگويد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


اعتماد: اختلافات و جداسريهاي سياسي در خانوادههاي مشهور، يكي از سوژههاي خبري جذاب و گاه غمانگيز در جاي‌‌جاي جهان است. در ايران قبل و بعد از انقلاب نيز، مواردي از اين دست به وفور ديده شده است. به بهانه انتقادات تند و تيز اخير سعيد زيباكلام استاد فلسفه علم در دانشگاه تهران از دولت روحاني و توافقنامه ژنو ، به سراغ برادر مشهورتر او، دكتر صادق زيباكلام رفتيم تا قصه «اختلاف برادران زيباكلام» را از زبان برادر بزرگتر و سرشناستر، بشنويم. گفتني است كه سعيد زيباكلام، در آخرين روزهاي سال قبل، در نشست خبري «بايدها و نبايدهاي مذاكرات گام نهايي توافقنامه ژنو»، دولت روحاني را به رفتار «قيممآبانه و پدرسالارانه» با مردم و «مخفيكاريهاي خلاف منافع ملي»، متهم كرد. اين سخنان در حالي بيان شد كه صادق زيباكلام يكي از بيپرواترين حاميان دولت روحاني است.

شما در انتخابات رياستجمهوري، يكي از حاميان كوشا و موثر حسن روحاني بوديد. اما دكتر سعيد زيباكلام، برادر جنابعالي، اخيرا انتقادات تندي به دولت روحاني و توافقنامه ژنو كردهاند. چرا صادق و سعيد زيباكلام، با اينكه از يك خانواده برخاستهاند، اين همه تفاوت ايدئولوژيك دارند؟

به نظر من، ما تنها خانوادهيي نيستيم كه داراي ديدگاههاي كاملا متضادي هستيم. اين هم يكي از ويژگيهاي جامعه ما به خصوص در دوران پس از انقلاب بوده است. پس از انقلاب، بعضا تفاوتهاي بسيار عميقي بين اعضاي برخي خانوادهها ايجاد شده است. يعني خواهر با برادر، برادر با برادر، دختر و پسر با پدر يا مادرشان تفاوتهاي سياسي و عقيدتي عميقي داشتهاند. ميخواهم بگويم كه خانواده زيباكلام تنها خانوادهيي نيست كه دچار اين وضع شده. البته اين وضع، پديده بسيار نامطلوبي است. من ترجيح ميدادم كه من هم مثل برادرم يا او هم مثل من فكر ميكرد؛ براي اينكه اين اختلافات، چه بخواهيم چه نخواهيم، بر روي روابط عاطفي انسانها تاثير ميگذارد. نه فقط دو برادر، بلكه پدر و پسر هم در اثر چنين اختلافاتي از هم دور ميشوند. البته اين را هم بگويم كه من، چون آدم ليبرالتر و متساهلتري هستم، خيلي سعي كردهام كه اين اختلافات را ناديده بگيرم و در اكثريت قريب به اتفاق موارد، من مثل برادر كوچكتر رفتار كردهام و احترام نگه داشتهام. مثلا در اعياد با برادرم تماس گرفتهام و به ديدن او رفتهام.

يعني سال نو كه از راه ميرسد، شما با اينكه برادر بزرگتر هستيد با برادر كوچكترتان تماس ميگيريد و عيد را تبريك ميگوييد؟

نهتنها در سال تحويل، بلكه در اعياد مذهبي و موارد ديگر هم، من به ديدن ايشان ميروم و تبريك يا تسليت ميگويم.

اگر شما اين كار را نكنيد، برادرتان به دليل اختلافات سياسي با شما تماس نميگيرند؟

نه. اگر من تماس نگيرم، ديگر هيچ ارتباطي بين ما نخواهد بود. من البته اين كار را به دو دليل انجام ميدهم، يكي به احترام روح پدرم، چون معتقدم كه مرده زنده است و پدر مرحومم از قطع رابطه فرزندانش رنج ميبرد. من قويا معتقدم پدرم از رابطه من و برادرم آگاه است. دليل دوم و مهمتر من براي حفظ اين ارتباط، مادرم است. اگر روزيروزگاري، خداي نكرده، مادرم در اين دنيا نباشد، ديگر خيلي خودم را موظف نميدانم كه در برابر برادر كوچكترم اظهار كوچكي بكنم. من ميدانم مادرم از اينكه بين دو پسر بزرگترش - پسراني كه هر دو هم تحصيلكرده و استاد دانشگاه هستند به دليل مسائل سياسي رابطهيي نباشد، رنج ميبرد. براي اينكه مادرم چنين رنجي نبرد، من هميشه پيشقدم ميشوم و با برادرم تماس ميگيرم.

دكتر سعيد زيباكلام چند سال از شما كوچكترند؟

هشت سال از من كوچكترند.

پس اگر همت شما نباشد، رابطه برادريتان به دليل اختلافات ايدئولوژيك از دست ميرود.

دقيقا همينطور است. البته برادرم سعيد فقط با من اين طور نيست. او در مواجهه با هر كسي كه از نظر عقيدتي مقبولش نباشد، اصرار چنداني به حفظ رابطه ندارد. اين حكم كلي حتي شامل فرزندان ايشان يعني برادرزادههاي من هم ميشود. ما هم ديگر قبول كردهايم كه عقيده براي ايشان خيلي مهمتر از مناسبات و امور انساني و عاطفي است. خواهرها و برادر سوم من هم اين وضع را پذيرفتهاند.

ولي من شخصا راستگراياني را ديدهام كه با ديگران در عين اختلاف نظر سياسي رابطه دوستانهيي دارند اما دكتر سعيد زيباكلام، با اينكه استاد فلسفه علم هم هستند، ظاهرا تندتر از بسياري از هممسلكان سياسيشان هستند.

بله، ايشان در اعتقادات و افكار و عقايدش خيلي جدي است و اصلا اهل مسامحه و مصالحه نيست.

پدر شما، ظاهرا مليگرا بودند. يعني انسان مذهبي تند و تيزي نبودند. انگار شما بيشتر شبيه پدرتان شدهايد.

بله، پدر ما بهشدت مصدقي بود. عاشق مصدق بود و در تشكيلات حزب زحمتكشان، كه وابسته به جبهه ملي بود، فعاليت ميكرد. تقريبا ميتوانم بگويم كه پدر ما، همه زندگياش را صرف دكتر مصدق كرد.

بعد از كودتاي 28 مرداد، طرفداران شاه به مغازه پدرم حمله و آنجا را غارت كردند. خودش هم مدتي فراري بود. يكي از نخستين خاطرات دوران كودكي من اين است كه پدرم را در زيرزميني كه نميدانستم كجاست، پنهاني ملاقات ميكرديم. انگار همين ديروز بود كه مادرم به من ميگفت «به هيچ كس نگو رفتيم بابا را ديديم.» پدرم تا ماهها پس از كودتاي 28 مرداد مخفي بود و به تدريج زندگي را از سر گرفت. من بعدها متوجه شدم كه پدرمان بعد از كودتاي 28 مرداد، تا حد زيادي از سياست فاصله گرفت و به مولوي و حافظ گرايش پيدا كرد. در عين حال، پدر ما چون در زمينه كسب و كار فوقالعاده آدم بااستعدادي بود، به سرعت توانست از شرايط بد سالهاي آغازين پس از كودتا، فاصله بگيرد و از نظر مالي شرايط خوبي پيدا كرد. او با اينكه از صفر شروع كرده بود، در اواخر عمرش يكي از واردكنندگان اصلي لوازم يدكي كاميونهاي ساخت آلمان و انگلستان شد. خانواده پدري من، برعكس خانواده مادريام، خيلي متمول نبودند. به هر حال، پدر ما در دهه 1340، يكي از تجار اصلي واردكننده لوازم يدكي كاميون در ايران بود و در صنف خودش بسيار محترم و شناخته شده بود.

پدر شما در چه سالي فوت شدند؟

متاسفانه عمر زيادي نكردند. در سال 1352، در سن پنجاه و چند سالگي فوت شدند.

راه شما و دكتر سعيد زيباكلام از چه زماني جدا شد؟

اساسا برادر من، فوقالعاده مذهبي است و اين مذهبيبودن، چيزي نيست كه بعد از انقلاب در فكر و عمل او ايجاد شده باشد. ايشان قبل از انقلاب هم، حتي زماني كه 12-10 ساله بود، بهشدت مذهبي بود. من دو تا خواهر دارم و خوب يادم هست كه وقتي دخترهاي همسايه ما، ميخواستند با خواهرهايم به خانه ما بيايند، هر وقت كه برادرم سعيد در خانه بود، به خانه ما نميآمدند. اين داستان براي اواسط دهه 1340 است. برادرم واقعا دوست نداشت دخترهاي بيحجاب، ولو كه دوستان خواهرهاي ما باشند، وارد خانه ما شوند. سعيد هر چه بزرگتر شد، مذهبيتر هم شد. او تقريبا از همان سن 16 سالگي، يعني در اوايل دهه 1350، با آن بخش از فاميل ما كه بيحجاب بودند، اصلا رفت و آمد نميكرد. با كسي هم تعارف و شوخي نداشت! وقتي هم آن اقوام ما به خانهمان ميآمدند، سعيد اصلا جلو نميآمد كه با آنها سلام و عليك بكند. برادرم در همان دوران قبل از انقلاب هم كه براي ادامه تحصيل به انگلستان رفت، با بچههاي ايراني و عرب بسيار متدين آشنا شد و مذهبي بودن در وجودش منظما بيشتر و بيشتر شد. من فكر ميكنم همه موضعگيريها و جهتگيريهاي برادرم، ملهم و متاثر از اعتقادات مذهبي اوست.

مذهبي بودن كه فيالنفسه اشكالي ندارد. شما ظاهرا با سبك و سياق مذهبي بودن دكتر سعيد زيباكلام مشكل داريد.

به هر حال، من هيچوقت به خودم اجازه نميدهم با آن دسته از بستگانم كه بيحجاب هستند، رفت و آمد نداشته باشم. اما برادرم با بيحجابهاي فاميل، رفت و آمدي ندارد. او فقط با آن بخش از فاميل ما رفت و آمد دارد و در عروسيها و عزاداريهاي آنها شركت ميكند كه چادري و مقيد هستند.

من همان قدر كه با بستگان نمازخوان و مقيدم رفت و آمد ميكنم، با بستگان بيحجاب و بينمازم هم رفت و آمد دارم. مذهب باعث نميشود كه من در قبال بستگان و دوستان و آشنايانم خطكشي بكنم. ولي برادرم اينطور نيست. برادرم اول به اعتقادات ديني افراد نگاه ميكند، بعد به خود آنها.

به نظر خودتان مشكل از كيست؟ دينداري شما ميلنگد يا دينداري برادرتان قشري است؟

دينداري من ميلنگد! فكر ميكنم رفتار درست متعلق به برادرم باشد. بالاخره، شما يا به چيزي اعتقاد داري يا نداري. به هر حال من اينگونه نيستم. من نميتوانم با كساني كه بيدين هستند، به صرف بيدين بودن، قطع رابطه بكنم. ولي برادرم خيلي راحت با نزديكترين افراد هم، اگر عامل به احكام اسلام نباشند، قطع رابطه ميكند. يعني حتي اگر كسي نماز هم نخواند، برادرم خيلي به او نزديك نميشود.

دكتر سعيد زيباكلام در انگلستان در رشته فلسفه علم تحصيل كردهاند؟

ايشان درسش خيلي خوب بود. ابتدا در دانشگاه منچستر، برق و الكترونيك خواند. او هم مثل من به علوم انساني علاقه داشت ولي مطالعات مذهبياش بسيار زياد بود. يعني چندين برابر دانشجويان ديگر، مطالعه مذهبي داشت. بعد از انقلاب، برادرم به ايران بازگشت و مدتي در كردستان رييس راديو و تلويزيون بود. بعدا با حكم دكتر قطبزاده، كه وزير خارجه بود، سفير ايران در فيليپين شد. او چند سالي در فيليپين بود و سپس مدتي هم مديركل يكي از قسمتهاي وزارت خارجه شد (اگر اشتباه نكنم، مديركل سازمانهاي بينالمللي وزارت خارجه) . اما با دكتر ولايتي و ديگران مشكلات و اختلافات نسبتا شديدي پيدا كرد و از وزارت خارجه بيرون آمد. دوباره به انگلستان برگشت و چون به فلسفه علاقه داشت، تغيير رشته داد و در دانشگاه ليدز، در مقطع دكترا، فلسفه علم خواند.

ظاهرا دكتر سروش هم در روي آوردن برادرتان به فلسفه علم نقش داشته است.

برادرم در دوران قبل از انقلاب، به دكتر سروش خيلي نزديك بود. او مسوول انجمن اسلامي دانشجويان در انگلستان بود و به دكتر سروش و برادران خرازي و دكتر ابراهيم يزدي و دكتر صادق طباطبايي و قطبزاده و بنيصدر نزديك بود و با آنها همكاري داشت. بعد از انقلاب، البته مدتي هم در ستاد انقلاب فرهنگي با آقاي دكتر پورجوادي همكاري ميكرد. نهايتا در اواسط دهه 1360، چنانكه گفتم، به انگلستان برگشت و دكتراي فلسفه علم گرفت. اوايل دهه 70 به ايران برگشت و مدتي در دانشگاه امام صادق تدريس كرد. سپس به دانشگاه تهران آمد و الان هم استاد فلسفه علم در دانشگاه تهران است. به هر حال، برادرم قبل از انقلاب، در انگلستان، خيلي به دكتر سروش نزديك بود و اساسا دكتر سروش يكي از كساني بود كه باعث گرايش برادرم به فلسفه علم شد. ولي وقتي كه سعيد دكترايش را گرفت و از انگلستان به ايران برگشت، به تدريج با سروش زاويه پيدا كرد و هر چه جلوتر آمديم، اختلافات او هم با سروش بيشتر شد و در سال 73 يا 74، ديگر اصلا نتوانست با سروش كار كند و به كلي از او جدا شد. برادرم تا قبل از آن تاريخ، مدتي در دپارتمان فلسفه علم دانشگاه صنعتي شريف با دكتر سروش كار ميكرد. پس از قطع همكاري با سروش، به دانشگاه امام صادق رفت و بعد هم، به دانشگاه تهران.

برگرديم به اول مصاحبه! شما حامي پر و پا قرص دولت روحاني هستيد ولي دكتر سعيد زيباكلام، در آخرين انتقاداتش از دولت روحاني، دولت را به رفتار قيممآبانه و پدرسالارانه با مردم و نيز مخفيكاري عليه منافع ملي و انقلاب اسلامي متهم كرده است. نظر شما درباره اين انتقادها چيست؟

من فكر ميكنم به جاي اينكه بنده وارد جزييات شوم و به اين مساله بپردازم كه تا چه حد با نظرات ايشان موافقم يا مخالفم، بهتر است بگويم ايشان با آن سابقه ارتدوكسي مذهبيشان، طبيعتا با دولتي مثل دولت روحاني يا هاشمي و به خصوص با دولتي همچون دولت خاتمي، به هيچوجه سازگاري ندارد و در حقيقت اين افراد و دولتهايشان را تا مرز خيانت كردن به انقلاب و آرمانهاي انقلاب، پيش ميبرد و متهم ميكند. برعكس، برادرم بهشدت از احمدينژاد طرفداري ميكرد كه اين هم طبيعي بود. رمز و راز درك نگاه ايشان از يك جهت خيلي ساده است. برادر من با هر چيزي كه ملهم و متاثر از غرب باشد، با تمام وجود مخالف است. او اساسا غرب را، از حيث انديشه و فلسفه و اقتصاد و مناسبات اجتماعي و سياسي اقتصادي، پست و ناپاك و پليد ميداند. او من حيثالمجموع، غرب را جرثومه فساد و تباهي ميداند.

پس اساسا چرا براي تحصيلات دانشگاهي، از ليسانس تا دكترا، به غرب رفتند؟

به هر حال ايشان قبول دارد كه غرب از نظر علمي پيشرفتهتر از ما است و به همين دليل در غرب تحصيل كرده است. اسامه بنلادن هم در غرب تحصيل كرده بود. آن 23 نفري هم كه آن دو هواپيما را به برجهاي دوقلوي نيويورك كوبيدند و حادثه يازده سپتامبر را رقم زدند، در غرب تحصيل كرده بودند. بسياري از كساني هم كه امروز در سوريه عليه بشار اسد و به نفع سلفيها ميجنگند، اروپايي و امريكايي هستند. يعني مسلماناني هستند كه از اروپا و امريكا به سوريه رفتهاند تا در تنور سلفيگري بدمند. شما ميتوانيد در غرب متولد شويد و در همان جا به دبستان و دبيرستان و دانشگاه برويد ولي در نهايت آن قدر از غرب متنفر شويد كه بمب به خودت ببندي و متروي لندن يا فرودگاه پاريس را منفجر كني. بنابراين نفس اينكه كسي مثل سعيد زيباكلام در غرب تحصيل كرده، مانع از اين نميشود كه او غرب را مظهر خباثت و پليدي و جرثومه فساد بداند. وقتي ملاك و معيار برادر من اين ميشود كه همهچيز غرب خراب و فاسد است، او طبيعتا نميتواند سياستهاي دولت روحاني را بپذيرد. اين مخالفت با سياستهاي دولت، ناشي از اين نيست كه دولت روحاني در ژنو چه چيزي را امضا كرده يا نكرده. اساسا هر دولتي كه بخواهد تا حدودي با امريكا و اروپا تنشزدايي كند، از ديد برادر من محكوم است. جزييات امر براي او مهم نيست. چرا دكتر سعيد زيباكلام از احمدينژاد طرفداري ميكرد؟ براي اينكه معتقد بود احمدينژاد با تمام توان در برابر غرب ايستاده است. چرا برادر من از هاشمي با تمام وجود متنفر است؟ براي اينكه او معتقد است هاشمي ميخواست ايران را مثل ژاپن و برزيل بكند. چرا برادرم با تمام وجود از خاتمي و اصلاحطلبان بيزار است؟ چون او معتقد است كه خاتمي و اصلاحطلبان ميخواستند دموكراسي غربي را در ايران پياده كنند.

دو سال آخري كه احمدينژاد با نظام مشكل پيدا كرده بود، دكتر سعيد زيباكلام چه موضعي نسبت به احمدينژاد داشت؟

در آن دو سال، كه احمدينژاد با نظام و رهبري زاويه پيدا كرده بود، تا جايي كه من در جريان هستم، برادرم ديگر مثل گذشته از احمدينژاد حمايت نميكرد؛ ولي تا قبل از آن، با تمام وجود از احمدينژاد حمايت ميكرد.

شما در ديد و بازديدهاي خانوادگي، تا به حال كارتان به بحث سياسي هم كشيده است؟

نه. چون مواضع همديگر را ميدانيم، با هم بحث نميكنيم. البته برادرم به كساني كه من به آنها احترام ميگذارم، مثل هاشمي و خاتمي، اعتراض‌‌هايي ميكند ولي من وانمود ميكنم كه اين اعتراضها را نشنيدهام!

از نظر خودتان، «قصه برادران زيباكلام» چه پاياني خواهد داشت؟

آخر قصه برادران زيباكلام از نظر من اين است: تا وقتي كه مادر ما در قيد حيات باشند (حالا اگر من خودم زودتر از مادرم فوت نشوم)، من به احترام مادرم خودم را موظف ميدانم كه ارتباطم با برادرم قطع نشود. ولي اگر- زبانم لال- مادرمان از دنيا بروند، فكر ميكنم آن تار مويي هم كه ما را به هم متصل ميكند، متاسفانه از بين خواهد رفت.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۲۵۱
غیر قابل انتشار: ۷
داری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
85
711
زنده باد صادق صادق صادق !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
89
640
مشت نمونه خرواره
سعید زیبا کلام مثل بقیه اصولگراها خودش رو معیار حق میدونه !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
861
159
صادق جان قبول کن سعید از شما باسوادتر و فرهیخته تره، شما یک شومن هستید که روی صحنه و در قامت یک مجری خوب کار می کنید اما آکادمیک و علمی و دقیق نیسیتد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
39
404
دوستت دارم دکتر. من دکتری جانور شناسی هستم. کاملا طبیعی خواندم ولی به خدا قسم که عشق می کنم وقتی پای صحبت شما می نشینم. امیدوارم ر سایه مادر تون از سر شما کم نشه و طول عمر با برکت به شما بده. اما با شناختی که از فکر شما دارم مطمئن هستم شما هیچ وقت با داداشتون سر مسایل سیاسی رابطه تان را به هم نزنید.
سلامت و پیروز و پایدار باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
54
437
جناب صادق زیبا کلام شما مظهر یک انسان صادق با کلامی زیبا و شیوا هستید. پایدار باشید.
دکتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
37
287
دکتر شما برای من الگوهستید .رفتار ومنش و اخلاقتان اطلاعات بالایتان و ..ستودنی است
شاید اگر شما هم بر خلاف جریان آب شنا نمی کردید در وزارت خارجه پست مهمی داشتید !
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
26
203
اظهارات جالبی بود.
تقریبا این وضعیت عمومیت دارد اما بنظرم روش درست روش آقا صادق است هر چند سعید رو هم خیلی دوست داریم.
البته قدری نگران آن تار موی نازک اتصال هستم که امیدوارم هیچگاه قطع نشود
برای مادر این خوبان و همه مادران عزیز نیز آرزوی عافیت و طول عمر با عزت و سلامتی دارم
کاش همه اینگونه بودند
فدای همه خوبان کشورم.
hasan
|
Pakistan
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
30
246
هزاران درود به ستاد آزاده دکتر صادق زیبا کلام که در حالیکه هشت سال از برادرش بزرگتر است با تمام وجود ایثار می کند و رابطه اش را یکطرفه با برادرش حفظ نموده است ای کاش اصولگراها هم مثل اصلاح طلبانی چون دکتر زیباکلام گذشت داشتند
بهمن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
363
81
واقعا لذت بردم از مصاحبه، خیلی عالی بود.
ماشالله حزب الله ماشالله آقا سعید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
15
107
اين دو بزرگوار هميشه براي من قابل احترام بودند چون هر كدام بر اساس ديدگاهي كه دارند عمل مي كنند يعني يك نوع يكرنگي در اعمالشان است و حرف و عملشان يكي مي باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
42
266
آقا صادق استاد عزیز من فکر میکنم اکثر مردم ایران نظرات و مشی شما رو بیشتر قبول دارن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
3
176
فدای مادر...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
10
116
بنده با ادبیات و روش استدلال دکتر صادق زیبا کلام در کتابهایی که ایشان تالیف کرده اند اشنا شده ام. از جمله کتاب های تالیف دکتر صادق زیبا کلام, دانشگاه و انقلاب-ما چگونه ما شدیم و جامعه شناسی به زبان ساده است که خواندن این سه کتاب را به شما پیشنهاد میکنم. متاسفانه تا به حال مجالی نبوده که اثری از برادر ایشان مطالعه کنم و از طرز فکر ایشان چندان مطلع نیستم.
طفل گریزپا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
18
171
اقاماهم پنج برادریم یه برادر مثل اقاسعید داریم دقیقا رابطهمان هم همینجوریست متاسفم ازاینکه علم ،ادب نمی اموزدوالزاما عالم مودب نیست ،منمیدانیم که فرهنگ واداب ملی ما منافاتی بادین ندارد .جالب اینکه مابرادرای بزرگتر ماهها جنگیدیم ویکی جانباز ویکی شیمیایی هستیم زن وبچه هامون هم بدحجاب نیستیند ولی ازنظر ایشون تقریبا کافریم چون خط سیاسی تند ایشون رو قبول نداریم
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
5
85
دقیقا همون حس و حال و نگرشی که در من هم هست استاد با اخلاق و ادب توصیف کردند. آرزو میکنم هر دوبرادر سلامت باشند و زیر سایه مادر خوش باشند.
یک طلبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
25
168
من مشی آقا صادق را ترجیح میدهم؛ با اینکه یک آدم مذهبی هستم . ضمنا در مورد دینداری افرادی چون سعید زیبا کلام به شدت متحیرم ! والله هوالعالم
مرتضی
|
Netherlands
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
32
159
دقیقاً اگه ابزار بدی دست سعید زیبا کلام شک نکنین میشه یکی مثل بن لادن !!! درود بر تو زیباکلام (صادقشون)
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
15
107
تا حالا آدمی به زلالی آقای صادق زیباکلام ندیدم! همیشه از ایشان با نام استاد زیباکلام یاد می کردم، یادم باشد که از این به بعد صادق از قلم نیفتد! البته همیشه گفته اند گل بی خار نمی شود، حالا کدامیک گل است کدامیک خار، قضاوتش با مردم!
ذمحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
9
87
متاسفم سیاست ارزش آن را ندارد که بین اعضای خانواده اختلاف ایجاد کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
9
71
اگرجه اکثراوقات رفتارهای افراد جامد و به ظاهر مذهبی وتند ازسوی برخی عین دین ومذهب تلقی می شود , واقعیت چیز دیگری است . خوارج هم به ظاهر خیلی دیندار بودند اما به جنگ جانشین رسول خدا(ص) رفتند.جمود هم ربطی به مدرک وتحصیلات ندارد. امام صادق(ع)به خانه ی مخالفانش می رفت وبا آنان دوست بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
18
109
صادق جان چرا لقمه رو دور دهانت مي چرخاني؟ برداشت من از بيوگرافي كوتاهي كه از برادرتان گفتيد اين بود كه ايشان با توجه به شرايط زمان از افرادي چون قطب زاده، بني صدر، دكتر يزدي، دكتر ولايتي، دكتر سروش و ... نهايت استفاده براي طي كردن پله هاي ترقي را نموده و بعد با كمرنگ شدن نقش آنها با ايشان فاصله گرفته است!
البته اين ويژگي اكثر اعضاي جبهه پايداريست!
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
50
47
دکتر زیبا کلام
مگر شما اول مصاحبه اعتقاد نداشتید که به خاطر روح پدرتان با برادرتان روابط دارید؟
آیا روح مادر و پدرتان متفاوت است که بعد از مرگ مادرتان قطع رابطه می کنید ؟
یا ارتباط روح پدرتان با دنیا بعد از فوت مادرتان قطع خواهد شد ؟
انتخاب من از خوانندگان پروپا قرصتم
ممنون میشم نظرمو بزاری تا حد اقل دوستان منو راهنمایی کنن
ممنون
ممنون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
8
53
ممنون انتخاب. مصاحبه زیبایی بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
57
35
آقای زیبا کلام شما برادرتان را به قطع رابطه متهم کردید ولی همینکه می فرمایید به خاطر مادرتان است باز هم نشان می دهد که رابطه ای را که شما برقرار می کنید چندان جالب هم نیست. در ثانی اگر اعتقاد دارید انسان ها زنده هستند پس چرا اعتقاد دارید پس از مرگ مادرتان دیگر او زنده نیست و قطع رابطه خواهید کرد.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
137
33
"مذهبي بودن كه في‌النفسه اشكالي ندارد"
نه بابا. خوبه نگفتی به جرم مذهبی بودن باید اعدام بشه!
من نمی دونم این آقای گزارشگر با چه رویی می تونه این حرف رو بزنه
"انتخاب" از تو بعید بود...
علی اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
8
56
واقعاً مصاحبه جالبی بود ، من هم یک برادر دارم که اینجوریه ، اصلاً تمام رفتاراش مثل این آقا سعیده و با هر کسی که مخالف عقیدش و .... باشه بده ، وقتی اینو خوندم احساس کردم که من و برادریم
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
6
64
خدایا ما را از استبداد رای دور بدا!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
87
29
"یا ایها الذین امنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الذی" رفتار صادق زیباکلام در به رخ کشیدن پیشقدمی و بزرگواری شان نسبت به برادر کوچکتر در دیدوبازدیدها در یک رسانه عمومی مصداق این آیه است و فکر کنم بزرگوارانه تر آن بود که صادق زیباکلام به جای پیشقدم شدن در دیدوبازدیدهای خانوادگی با سعیدشان، در یک تریبون عمومی به بیان این مسئله به عنوان یک نقطه ضعف و نتیجتا تخریب برادر کوچکترشان نمی پرداختند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
3
27
خسته نباشید
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
109
22
خنده داره....
تعریف از خود نباشه صادق جوووون..
کلی غرور بیجا و زاید الوصف در تمامی همفکرای شما وجود داره آقا صادق مثلا شما چه اطلاعاتی در حوزه انرژی و برق داری که اظهار میکنی که ما به برق اتمی نیاز نداریم؟؟!!! امارات دیروز اولین تجهیزات نیروگاه هسته ای خودشو از کره خرید ما از امارت بدتریم؟؟؟؟!!!!
محمد حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
10
45
این مشکل جبهه سیاسی مقابل هست که همیشه خودشون را محق میدونن و اتفاقا فکر میکنن خیلی ادمای متدینی هم هستند!! در حالی که مطمئنم رفتار سعید زیباکلام در چارچوب اسلامی نیست و اتفاقا کاری که صادق زیباکلام میکنه بیشتر به اخلاق اسلامی نزدیکه هر چند سعید ها همیشه خودشون را ادم خوبه میدونن اما اینطور نیس.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
16
52
اين يك جور نفاق است كه انسان هيچ چيز يك مملكت
را قبول نداشته باشه ولي در انجا تحصيل كنه و كمال
نا مرديه كه ادم علمش را از جايي بگيرد و بر عليه انجا
تبليغ كند
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
64
22
به نظر من هر دو برادر افراطي اند يكي از اين طرف بام افتاده ديگري از آن طرف.
امیرحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
4
21
خیلی جالب بود. خدا هر دویتان را حفظ کند.
اختلافات شما دو تا بردار بیشتر سیاسی است تا عقیدتی. البته کمی هم تسامح و تساهل تان فرق دارد. اگر شما دوتا برادر و امثال شماها در عین اختلافات بتوانید با هم کنار بیایید وضع مملکت ما خیلی بهتر از اینها خواهد شد. البته همه اینطور نیستند و عده ای بخاطر منافع دارای اختلاف هستند و نه بخاط عقیده شان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
2
33
امیدوارم تمامی برادران بزرگتر احترام مادرها را داشته باشند و امیدوارم بعد از دست رفتن مادرها نیز ارتباطات از هم نگسلد امیدوارم دکتر سعید هم بداند که برقراری رابطه با فامیلان خیلی در مذهب اسلام و دیگر ادیان تاکید شده است . دین یعنی دنیا و دنیا یعنی دین. فاصله ای بین دین و دنیا نیست. فاصله گرفتن هنر نیست بلکه در کنار هم بودن هنر است
amir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
13
57
ببينيد خشك مغزي و تحجر چه بر سر انسان مي آورد...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
9
49
الحق که صادقی و هم کلامت زیباست استاد.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
6
45
درس بزرگي ازمصاحبه فعلي دكترگرفتم .متشكرم دكتر
reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
8
45
من عقايد و شيوه رفتاري صادق را ميپسنديدم .
هوشنگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
6
39
واقعا لذت بردم از این همه افتادگی در مقابل مادر وعقیده اعتدال ومیانه روی در مقابل مسائل سیاسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
46
24
منم با پدر و بردارم اختلاف نظر دارم ولی کار ایشان در ضایع کردن برادرش به مراتب بدتر از قطع رابطست !
عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
7
51
عاشق این رک بودن زیباکلامم، آدم تکلیفش باهاش معلومه :)
فضول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
7
31
دکتر خدا نگهدارت باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
64
32
درود بر سعید زیبا کلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
6
38
اعتقاداتی که باعث گسست روابط درون خانواده شود جایگاه والایی ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
10
38
دکتر زنده باشی ایشاله. ولی بنظر من این خیلی خصیصه ی بدی هست که آقای دکتر سعید زیباکلام به اخویشون احترام نمیگزارند. واقعا جای تعجب و تامل داره.
نیوشا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
52
13
این چنین خانواده هایی زیاد هستند و چندان هم چیز عجیبی نیست چون هر انسانی برای خودش یک معیارهای خاصی دارد، برادران مجتهد شبستری در تبریز نیز مثل اینها هستند ، آیت ا... محسن مجتهد شبستری انسانی ولایی و مومن و نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجانشرقی اما برادر ایشان محمد مجتهد شبستری یک لائیک به تمام معنا که حتی در مورد عصمت ائمه نظریه های خیلی خطرناکی دارد
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
4
22
ضمن تشکرارصراحت لهجه ،شفافیت بیان وصداقت درگفتار دکترصادق زیباکلام،به عنوان یک فردنزدیک به طیف فکری دکترسعید،امیدوارم همیشه سالم وتندرست باشیدوباانتقادات تندخودامثال من ودیگرهمفکرانمان راپرتحرک نگه داریدکه دوام این تضارب آرادرنهایت به تولیدفکرو رونق اندیشه سیاسی ودینی جامعه منجرخواهدشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
85
28
ارادتم به سعید بیشتر شد....
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
3
24
مصاحبه ی بسیار جالبی بود...
hch
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
8
46
درود بر صادق زیباکلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
72
26
نواده روح الله سعید حزب الله
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
4
24
من اسم این فرهنگ رو میذارم ایرانی گری.....بنظرم این گونه رابطه فقط در ایران پیدا میشه و بس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
82
26
صادق خان نگفتی که مادرت و دخترت و... هم دقیقا مثل سعید فکر میکنند نگفتی مادرت بهت گفت سر قضیه زضا خان تن پدرت رو در قبر لرزوندی و....و... درود بر پروفسور سعید زیباکلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
4
28
شرح زندگانی نیمی از ایرانیان به همین گونه است.
پیراسته فر
|
United States
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
9
66
جالب ومفیدبود این مصاحبه
اولاً اینکه علیرغم مذهبی بودن آقاسعید ولی آقا صادق به دستورات اسلامی بیشترپایبنداست(باتوجه به 8سال بزرگتربودن ،ایشان است که بایدبه پابوسی برادرکوچک برود تا مشمول قطع رحم نشوندونوع سلوکی که با مخالفین دیدگاهش دارد)
دوم اینگه آقاصادق میگویند :سعیدعلیرغم تحصیل درغرب باهرچه تفکروآداب"حتی منطقی باشد"مخالف است! ومهمتراینکه دراین رابطه "بن لادن"را بعنوان مصداق آورده است!
*اسامه بن‌لادن هم در غرب تحصيل كرده بود. آن 23 نفري هم كه آن دو هواپيما را به برج‌هاي دوقلوي نيويورك كوبيدند و حادثه يازده سپتامبر را رقم زدند*
وبرایمان این سؤال مطرح است که آقاسعید"او اساسا غرب را، از حيث انديشه و فلسفه و اقتصاد و مناسبات اجتماعي و سياسي اقتصادي، پست و ناپاك و پليد مي‌داند"
پس چرا دکتری فلسفه "ناپاک "را گرفته است!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
4
29
اوه ، چه مصاحبه ای !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
2
29
برایم جالب بود.
ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
11
43
همه ی مصاحبه یکطرف ، قضیه بن لادن هم یکطرف !
خیلی سخته با فردی از خاندان در ارتباط باشی که درست برعکس خودت فکر می کنه ، واین زمانی سختتر میشه که بدونی طرف منافعش اقتضا می کنه فکرش یه جور دیگه باشه !
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
15
57
اقای دکتر صادق زیبا کلام ایکاش همه انسانها مثل شما درک وفهم داشتند
سوشون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
22
71
اقا صادق اين مواردي كه شما از سعيد نام برديد دينمداري نيست خلاصه ميشود در يك واژه فاشيسم،فاشيسم رفتاري،فاشيسم شخصيتي،فاشيسم اخلاقي و فاشيسم........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
88
41
جای تبریک به آقا صادق داره بخاطر ذاشتن چنین برادری .
نظرات بینندگان