arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۳

همکاری ایران و عراق برای مقابله با ریزگردها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سند اجرایی شدن تفاهم نامه ایران و عراق منعقد شده در سفر بهمن ماه گذشته معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عراق، به امضای کامران علی حسن - قائم مقام وزیر محیط زیست عراق و سعید متصدی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران رسید.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه امضای این سند با اشاره به سفر بهمن ماه سال 1392 خود به عراق و دیدار با نوری المالکی رئیس جمهور عراق، رئیس مجلس، رئیس گروه دوستی پارلمان و وزیر امور خارجه عراق، همچنین وزیر محیط زیست عراق و تفاهم نامه امضاء شده بین دو کشور در محورهای مشترک زیست محیطی با تأکید بر موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار و شناسایی نقاط تولید، انتقال تجربه در زمینه مدیریت پسماند، همچنین احداث پارک ملی فرامرزی صلح گفت: خوشحالم که با این سفر گامی مهم برای اجرایی کردن مفاد تفاهم‌نامه برداشته شد.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: با انتخابات جدید عراق و گسترش و تعمیق روابط دو کشور، همکاری های دو جانبه در تمامی زمینه ها، به ویژه موضوعات محیط زیستی ادامه پیدا کند.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر تجربیات خوب ایران در زمینه مدیریت پسماند و بازیافت آن، مدیریت منابع طبیعی، بیابان زدایی و برخی دیگر از زمینه های محیط زیستی، تصریح کرد: ایران آماده انتقال تجربیات و همکاری های مشترک در تمام زمینه های مورد اشاره است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری بند امضاء شده در تفاهم نامه بهمن ماه سال گذشته بین دو کشور مبتنی بر ایجاد پارک ملی فرامرزی، اعلام کرد: در تفاهم نامه مقرر شده بود که سه نقطه برای اجرای این بند انتخاب شود که یکی از نقاط کولگ مهران در استان ایلام بود و به عنوان نخستین پارک صلح و دوستی در نقطه صفر مرزی ایران و عراق انتخاب شد و در سند جدید هم دو نقطه دیگر برای اجرای این طرح انتخاب شد.

وی همچنین با بیان اهمیت مدیریت هوا و گرد و غبار برای دو کشور، ابراز امیدواری کرد: به زودی گام های عملی برای منطقه 200 هکتاری پایلوت شده در نزدیکی کربلا و سایر مناطق برداشته شود و همین موضوع آغاز همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل و کنترل پدیده گرد و غبار شود.

ابتکار تأکید کرد: این همکاری‌ها می تواند در قالب همکاری‌های راپمی با همفکری و هم نظری برای پیشبرد اهداف مشترک ادامه یابد.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان این موضوع که سفر هیأت عراقی به منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه امضاء شده بین دو کشور در عراق صورت گرفته است، گفت: به دلیل تجربه خوب ایران در بحث بیایان زدایی، هیأت عراقی سفری به کاشان برای آشنایی با مباحث بیابان زدایی، کاشت درختان، مالچ پاشی، تکنولوژی های روز ایران در این زمینه داشتند.

متصدی اظهار داشت: همچنین این هیأت با بازدید از محل دفن بهداشتی زباله و کمپوست کهریزک با تکنولوژی ها و روش های کار در این حوزه نیز آشنا شدند و مقرر شد برای آشنایی بهتر با موضوع بازدیدی نیز از تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران صورت گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بازدیدی هم از پژوهشگاه نفت پژوهشکده نفت وزارت نفت برای آشنایی با متدهای مختلف نمونه برداری و تکنولوژی های سمپلینگ صورت گرفت.

وی ادامه داد: تأکید اصلی در این سند موضوعات گرد و غبار، ایجاد پارک های فرامرزی، تصفیه فاضلاب و مدیریت پسماند است و در همین راستا انجام پایلوت مالچ پاشی 200 هکتاری اطراف کربلا و ایجاد دبیرخانه دائمی منطقه ای برای حل موضوع گرد و غبار در اولویت قرار دارد.

متصدی افزود: مقرر شد کمیته ای مشترک از کارشناسان عر اق و ایران به منظور انتقال داده ها و تجربیات علمی و مباحث آموزشی بین دو طرف و پیگیری اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه ایجاد و گزارش مراحل انجام کار به صورت مداوم به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزیر محیط زیست عراق ارائه شود.

احمدعلی کیخا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به بازدید هیأت عراقی از منطقه حفاظت شده پرور در استان سمنان و آشنایی آن ها با جنبه های مختلف موضوع پایش، کنترل از طریق سیستم های مدار بسته، مشاهده عینی حیات وحش ایران و آشنایی با موضوعات مختلف مدیریتی، گفت: در طول مدت سفر و دیدار با هیأت عراقی مقرر شد، ایران پیشگام برگزاری دوره های GIS برای کارشناسان عراقی شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به تأکید رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر گسترش همکاری های بین المللی به ویژه با همسایگان، زمینه های مختلف همکاری در این مدت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: یکی از زمینه های مورد علاقه دو طرف، ایجاد مناطق حفاظت شده بین مرزی به خصوص در اقلیم منطقه ای کردستان عراق و کردستان ایران بود و مقرر شد جدول زمانبدی اقدامات لازم الاجرا دو طرف به منظور تحقق شکل گیری این مناطق تا ژانویه 2015 تهیه شود.

کامران علی حسن معاون و قائم مقام وزیر محیط زیست عراق نیز با تشکر از همکاری های خوب ایران، گفت: با توجه به اینکه عراق از سال 2012 فعالیت های خود در زمینه محیط زیست را به صورت آکادمیک و اداری آغاز کرد، امروز به نقطه ای رسیده است که می تواند فعالیت های اجرایی خود در زمینه محیط زیست را نیز آغاز کند.

کامران علی حسن با تأکید بر این موضوع که عراق تنها 10 سال است در زمینه محیط زیست فعال شده ولی ایران سابقه ای 40 ساله در این موضوع دارد، تصریح کرد: به همین دلیل عراق نیازمند انتقال تجربیات ایران به عراق و همکاری های مشترک با این کشور است.

معاون وزیر محیط زیست عراق ادامه داد: دو کشور در گذشته همکاری های گسترده ای را در زمینه محیط زیست آغاز کرده اند و هر دو عضو تفاهمنامه های بین المللی هستند علاوه بر اینکه ما دو کشور همسایه هستیم و این خود بیانگر این است که محیط زیست موضوعی فرامرزی است و همگان امروز مطلع هستند که محیط زیست موضوعی با تاثیر جهانی است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تشکیل کارگزوه مشترک محیط زیست ایران و عراق و تقسیم کاری بین دو کشور، فعالیت های اجرایی در ایران و عراق به موازات هم پیشرفت کنند و نهایتاً منجر به اجرای تعهدات مندرج در تفاهم نامه و بهبود محیط زیست دو کشور شود.

نظرات بینندگان