arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۳

غذاهای ترش با طبع سرد حرف زدن کودک را به تاخیر می‌اندازد ‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 
 یک کارشناس ارشد گفتار درمانی معتقد است، مصرف موادغذایی ترش و با طبع سرد باعث تاخیر در زبان باز کردن کودکان می شود.
 
رکسانا یادگارآذری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مراحل رشد گفتاری کودکان، گفت: اولین مرحله رشد گفتاری مرحله "قان و قون" کردن است که بدون وجود تفاوت خاصی در دختر و پسر از چهار ماهگی آغاز می‌شود و کودک در این سن با استفاده از لب یک سری صوت تولید می‌کند.
 
وی مرحله بعدی رشد گفتاری کودکان را "قان و قون آهنگین" خواند که در شش تا هفت ماهگی رخ می‌دهد و صوت‌های تولیدی کامل تر و پیشرفته تر می شود.
 
این کارشناس گفتار درمانی ادامه داد: مرحله بعدی که در سن 9 تا 10 ماهگی رخ می دهد مرحله گفتار کلمات کاذب است که کودک در این مرحله کلمات کاذبی را ادا می کند که هنوز معنی واقعی ندارد.
 
یادگارآذری سن یازده تا 13 ماهگی را محدوده سنی تلفظ کلمات واقعی از جمله "بابا"، "آب" و ... دانست که بعد ازاین سن رشد گفتاری کودک فاصله دار می شود.
 
وی یادآوری کرد: در سن 12 تا 18 ماهگی کودک باید بتواند بین پنج تا 30 کلمه ادا کند که معنای واقعی داشته باشند و در این مرحله اختلافی بین دختر و پسر وجود دارد و دخترها تعداد کلمات بیشتری را می توانند ادا کنند.
 
به گفته این کارشناس سن 18 تا 24 ماهگی زمانی است که کودک باید افعال را تلفظ کند و به علاوه تعداد کلماتی که تولید می کند، بیشتر شود.
 
یادگار آذری این مرحله را یکی از مهمترین مراحل رشد گفتاری کودکان دانست که اگر کودکی اختلال جسمی، شنوایی و یا ذهنی داشته باشد تفاوت بارزی را از نظر گفتار با کودکان معمولی نشان می دهد.
 
وی معتقد است، از کودک 24 ماهه توقع می رود بتواند جملات ساده و معنادار را خطاب به فردی یا چیزی تلفظ کند و در این مرحله نیز باز دختران رشد سریع تری نسبت به پسرها دارند.
 
این کارشناس گفتار درمانی سن دو تا دو سال و نیمگی را محدوده سنی عنوان کرد که کودک یا می گیرد کلمات را واضح ادا کند، و برخی از اصوات سخت مانند "ث"، "ه" و ... را ایجاد کند، برخی از صفات ساده مانند رنگ ها را و اندازه را بیان کند.
 
یادگار آذری تصریح کرد: از سن دو و نیم تا سه سالگی کودک باید بتواند بر افزاش طول جملات تمرکز کند و تعداد کلمات در واحد جمله را افزایش دهد که در این مرحله نیز رشد دختر از پسر سریع تر است.
 
وی افزود: از سن سه سالگی تا چهار و پنج و شش سالگی مرحله تکمیل گفتار است، کودک باید بتواند به وضوح قید زمان و مکان را به کار ببرد، از آهنگ گفتار تقلید کند و بتواند حالت جملاتی که ادا می کند را منفی، سوالی و یا تعجبی کند و در این سن پسرها عقب ماندن از دخترها را جبران می کنند.
 
به گفته این کارشناس کودکان در این سن باید بتوانند با دیگران و سایر همسالان خود تعامل کلامی داشته باشند و اگر کودکی در این سن از نظر تلفظ و جمله بندی مشکل داشته باشد، در مدرسه نیز از نظر خواندن و نوشتن مشکل پیدا خواهد کرد.
 
یادگار آذری در خصوص اختلالات گفتاری در کودکان نیز گفت: این اختلالات شامل سه دسته اختلالات شنوایی، اختلالت حرکتی و اختلالات ذهنی است.
 
وی معتقد است، کودکانی که اختلال شنوایی دارند شروع اولین کلمات را با تاخیر آغاز می کنند و مرحله قان و قون آهنگین آنها به یازده ماهگی هم می کشد.
 
این کارشناس در خصوص کودکانی که مشکل جسمی هم دارند، اظهار کرد: در این کودکان به دلیل ضعف عضلات صورت که می تواند ناشی از مشکلات مادرزادی و یا زایمان سخت مادر باشد، کودک نمی تواند کلمات را به خوبی تلفظ کند و این کودکان حتی در کنترل آب دهان خود و مکیدن سینه مادر هم دچار مشکل هستند.
 
یادگار آذری خاطرنشان کرد: کودکانی که با اختلال ذهنی مواجه هستند دچار تاخیر در تلفظ کلمات می باشند.
 
وی معتقد است، چنانچه کودکی در سن 13 تا 14 ماهگی نتواند هیچ صدایی تولید کند، باید بررسی شود و نباید زمان درمان مشکلات احتمالی را از دست داد.
 
به گفته این کارشناس گفتار درمانی صحبت کردن خانواده‌ها با کودک و افزایش تعامل با او می تواند مراحل رشد گفتاری کودک را سریع تر کند.
 
یادگارآذری در خصوص نقش تغذیه بر تکلم کودکان نیز افزود: مصرف غذاهای با طبع گرم حرکت زبان کودک در دهان را ساده می‌کند و از همین رو قدیمی‌ها برای کودکانی که دیر صحبت می‌کردند مصرف تخم کبوتر را توصیه می‌کردند.
 
وی افزود: مصرف مواد غذایی ترش و با طبع سرد باعث تاخیر در زبان باز کردن کودکان می‌شود.
نظرات بینندگان