arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۳

روزنامه‌‌نگاران در «سیبل» کودتاچیان تایلند / فعالان سیاسی و رسانه‌ای تایلند احضار شدند

به گزارش آسیانیوز، رسانه‌های تایلندی اکنون به سختی می‌توانند خبرهای مربوط به کودتای نظامی و ناآرامی‌های سیاسی را پوشش دهند چرا که حکومت نظامی و نظامیون مستقر در خیابان‌ها روند تهیه خبر را مختل کرده‌اند. اما برای خبرنگاران تلویزیونی چالش بیشتری وجود دارد چرا که پس از اعلام حکومت نظامی، نیروهای ارتش این کشور دفتر بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی را اشغال کردند و شبکه‌های تلویزیونی اکنون فقط اجازه دارند اطلاعیه‌ها و برنامه‌های نظامیون را پخش کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فشار بر رسانه‌ها اولین اقدام نظامیان تایلندی پس از برقراری حکومت نظامی بود؛ فشاری که لحظه‌به‌لحظه بر آن افزوده شد و حالا پس از شش‌روز در نهایت به احضار فعالان، فرهیختگان و روزنامه‌نگاران منجر شده است. گزارش آسوشیتدپرس حاکی از آن است که خونتای جدید تایلند با هدف خنثی‌کردن انتقادات و مخالفت‌های بالقوه، به چندین نفر از فعالان، فرهیختگان و روزنامه‌نگاران دستور داد تا خود را به مقام‌های ارتش تسلیم کنند.
به گزارش آسیانیوز، رسانه‌های تایلندی اکنون به سختی می‌توانند خبرهای مربوط به کودتای نظامی و ناآرامی‌های سیاسی را پوشش دهند چرا که حکومت نظامی و نظامیون مستقر در خیابان‌ها روند تهیه خبر را مختل کرده‌اند. اما برای خبرنگاران تلویزیونی چالش بیشتری وجود دارد چرا که پس از اعلام حکومت نظامی، نیروهای ارتش این کشور دفتر بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی را اشغال کردند و شبکه‌های تلویزیونی اکنون فقط اجازه دارند اطلاعیه‌ها و برنامه‌های نظامیون را پخش کنند.

 
به گزارش انتخاب،  همچنین در پی کودتای نظامی و فشار بر رسانه‌ها، برخی خبرنگاران محلی مجبور شده‌اند با تلفن همراه خود گزارش میدانی تهیه کرده و از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنند. رییس انجمن اپراتورهای تلویزیون‌های دیجیتال تایلند می‌گوید: «رسانه‌ها نماد آزادی هستند. آزادی رسانه‌ها نشان‌دهنده سطح دموکراسی در سراسر کشور است.» او ادامه می‌دهد کشورهایی که سطح دموکراسی بالاتری دارند، رسانه‌های آزادتری نیز دارند؛ رسانه‌های ما تهدید شده‌اند و این گویای ماهیت شکننده دموکراسی در تایلند است.

این سیاست جدید دولت نظامی جدید تایلند در حالی به اجرا درمی‌آید که در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال 2014 که توسط گزارشگران بدون مرز منتشر می‌شود، تایلند از میان 180 کشور با پنج پله صعود در رتبه 130 قرار گرفت. در حقیقت ارتش تایلند اکنون به این باور رسیده است که می‌تواند با کنترل اطلاعات، در‌گیری‌های سیاسی را حل کند اما تجربه نشان داده است این تاکتیک در درازمدت نمی‌تواند مثمرثمر باشد. این ارتش در تلاش است با ساکت نگه‌داشتن روزنامه‌نگاران و توقف روند خبر‌رسانی، دستگیری یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین و عده‌ای کثیری از سیاستمداران بازتاب کمتری داشته باشد.

  خونتای تایلند اعلام کرده است یینگلاک شیناواترا و چندین نفر دیگر به مدت یک هفته در بازداشت خواهند بود تا به آنها فرصت فکرکردن داده شود و کشور آرامش خود را باز یابد. بر اساس گزارش‌های گروه‌های حقوق بشر، بیش از 150نفر که اکثرا سیاستمدارانی هستند که با دولت برکنارشده تایلند همکاری کرده بودند، بازداشت و ممنوع‌الملاقات شده‌اند. آنطور که سخنگوی ارتش تایلند می‌گوید، با همه این افراد به خوبی رفتار می‌شود و هدف ارتش تنها دستیابی به سازش سیاسی است. با این حال حقوق اولیه این بازداشت‌شدگان نادیده گرفته شده است. نظامیان تایلندی علاوه بر ممنوع‌الملاقات‌کردن آنها تلفن‌های همراه آنها را نیز ضبط کرده‌اند و آنها اجازه ارتباط با خارج از بازداشتگاه را ندارند.  «بردآدامز» رییس بخش آسیا در دیده‌بان حقوق‌بشر گفت: «حکومت نظامی باعث شده تا وضعیت حقوق‌بشر تایلند یک سقوط آزاد داشته باشد. ارتش از قدرت‌ حکومت نظامی، برای بازداشت سیاستمداران، فعالان و روزنامه‌نگاران استفاده می‌کند تا اخبار رسانه‌ها را سانسور کرده و تمامی تجمع‌های عمومی را ممنوع کند. این سرکوب باید فورا پایان یابد.»


اما یکی دیگر از سخنگویان ارتش به نقل از ژنرال «پرایوس چان‌‌اوچا»، فرمانده ارتش و رهبر این خونتای نظامی گفت: بازداشت یک هفته‌ای طبق قانون است. از روز دوشنبه بازداشت‌شدگانی که حکم بازداشت دارند یا با اتهامات جنایی مواجه شده‌اند، برای پیگرد قانونی به زندان منتقل می‌شوند. همچنین ژنرال پرایوس چان‌اوچا، به مردم هشدار داد از راهپیمایی‌ها اجتناب کنند چرا که اصول و قوانین عادی دموکراتیک در شرایط کنونی قابل اعمال نیستند.  همزمان با ادامه ناآرامی‌ها پلیس مهاجرت تایلند اعلام کرد از پایان سال‌جاری تمامی مسافران خارجی در هنگام ورود به تایلند انگشت‌نگاری خواهند شد.

پلیس مهاجرت تایلند عنوان کرده است این کار با هدف جلوگیری از بروز جرایمی است که در راستای مهاجرت‌های غیرقانونی صورت می‌گیرد. با این حال اقدامات نظامیان با واکنش آمریکا روبه‌رو شده و پنتاگون در اعتراض به کودتای نظامی در تایلند تمامی مانورهای نظامی موجود و دیدارهای رسمی برنامه‌ریزی‌شده خود را با تایلند و مقامات این کشور لغو کرد. به‌نظر نمی‌رسد ارتش تایلند قصد پایان این سرکوب‌ها را داشته باشد چرا که سخنگوی رهبران کودتای تایلند، دموکراسی را سبب شکست‌های کشور دانسته است. با وجود فشارهای نظامیان و استقرار صدها سرباز در خیابان‌های بانکوک، معترضان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. صدها نفر از معترضان در بانکوک با برگزاری راهپیمایی در مراکز تجاری مقابل هشدارهای این خونتا علیه اعتراضات ضدکودتا مقاومت کرده‌اند؛ اقدامی که به‌شدت تحت نظارت نیروها برگزار شد.

منبع: شرق
نظرات بینندگان