arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۳

شورای پیگیری دیپلماسی علم و فناوری درایران ایجاد می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امور بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تاسیس شورای پیگیری دیپلماسی علم و فناوری در آینده نزدیک در ایران خبر داد.

ˈعلی مرتضی بی رنگˈ که برای شرکت در دومین سمینار بین المللی دیپلماسی علم و فناوری برای توسعه پایدار به هندوستان سفر کرده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در دهلی نو این خبر را اعلام کرد.

وی گفت: شورای راهبردی روابط خارجی از حدود دو سال قبل پیش نویس طرحی را آماده کرده که به عنوان راهبردهای کلان جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه علم و فناوری فعالیت نماید.

وی افزود: این طرح با دستور رهبر معظم انقلاب در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال پیگیری است و بزودی سند نهایی آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب می رسد.

وی تصریح کرد: پس از آن شورایی برای پیگیری و هماهنگی موضوع دیپلماسی علم و فناوری کشورمان ایجاد خواهد شد.

معاون امور بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشورمان اظهار داشت: از حدود دو سال پیش وزارت امور خارجه ایران نیز اداره همکاری های علم و فناوری را تاسیس کرده تا این موضوع مهم در دستور کار سفارتخانه ها و دیپلمات ها قرار گیرد و با ایجاد شورای پیگیری دیپلماسی علم و فناوری امور به صورت جدی مورد پیگیری و اجرا قرار خواهد گرفت.

سمینار بین المللی دیپلماسی علم و فناوری برای توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه صبح روز سه شنبه با حضور ایران در هندوستان آغاز شد.

در این سمینار بین المللی که با محوریت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در شهر گورگائون نزدیک دهلی نو برگزار شده 39 کارشناس برجسته علم و فناوری از 26 کشور جهان با هدف بررسی راهکارهای استفاده از علم و فناوری برای دستیابی به توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه به مدت چهار روز به گفت وگو و تبادل نظر می پردازند.

نخستین سمینار بین المللی دیپلماسی علم و فناوری با ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران دو سال پیش با حضور 20 کشور در تهران برگزار شد.

در دهه گذشته حدود 50 سمینار، کارگاه بین المللی و دوره های آموزشی در زمینه نقش علم و فناوری در توسعه پایدار در کشورهای درحال توسعه برگزار شده اما استفاده از ظرفیت های دیپلماتیک در این بخش موضوعی بود که با ابتکار ایران از سال 1390 مطرح و پیگیری شده است.

در حال حاضر کشورهای درحال توسعه برای دستیابی به توسعه پایدار با موانع و مشکلاتی در زمینه های مختلف از جمله انرژی، آب ، بهداشت ، تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی مواجه اند و تلاش می کنند از ظرفیت های دیپلماتیک در زمینه علم و فناوری برای تحقق توسعه پایدار استفاده کنند.
نظرات بینندگان