arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳

ظریف شب گذشته وارد الجزیره شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که برای شرکت در هفدهمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به الجزایر سفر کرده است، دقایقی پیش وارد فرودگاه الجزیره پایتخت این کشور شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ظریف روز دوشنبه (پنجم خرداد) پیش از سفر به الجزایر، برای دیدار غیررسمی با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور بررسی تحولات و نحوه پیگیری کار در موضوع مذاکرات هسته ایران با گروه 1+5، وارد استانبول شد و با وی سه دوره مذاکرات غیررسمی داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که به همراه مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، مجید تخت روانچی و سیدعباس عراقچی معاونان وزیر و حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه عازم این سفر شده است پس از دیدار با اشتون، امروز (سه شنبه) استانبول را به مقصد الجزیره ترک کرد.

مذاکرات غیررسمی محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در استانبول نزدیک به هشت ساعت زمان برد.

همزمان نیز ˈسیدعباس عراقچیˈ معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه با ˈهلگا اشمیدˈ معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز حمدی بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه با ˈاستفان کلمنتˈ دستیار کاترین اشتون گفت و گوهای کارشناسی داشتند.

در این نشست ها که در هتل چراغان استانبل ترکیه برگزار شد، دو طرف توافق کردند همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، مذاکرات کارشناسی نیز در وین برگزار شود؛ همچنین مقرر شد تا زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات رسمی میان ایران و گروه 1+5 در 26 خرداد، گفت وگوهای کارشناسی و سیاسی در سطوح و شکل های مختلف انجام شود.

ظریف و اشتون در ضیافت شامی که در سرکنسولی گری ایران در ترکیه برگزار شد مباحث خود را پیگیری کردند.



** الجزایر میزبان هفدهمین اجلاس وزیران خارجه نم

هفدهمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نَم) پنجم خرداد (روز گذشته) در الجزیره آغاز شد. دو روز پایانی این اجلاس در سطح وزیران خارجه کشورهای عضو این نهاد بین المللی برگزار می شود.

جمهوری اسلامی ایران از شهریور ماه 1391 (2012 میلادی) ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد را برای یک دوره سه ساله بر عهده گرفت.

در نشست اخیر دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد در نیویورک برای تعیین دستور کار اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو این جنبش، کشور الجزایر به میزبانی این اجلاس انتخاب شد و از این رو، این کشور میزبان و رییس اجلاس میان دوره ای وزیران امورخارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است.

هفدهمین نشست وزیران خارجه عضو جنبش عدم تعهد با شعار «تقویت همبستگی برای صلح و پیشرفت» با مشارکت کشورهای عضو از 26 می (5 خرداد ماه) به مدت چهار روز در پایتخت الجزایر برگزار می شود. دو روز نخست آن به نشست های کارشناسی اختصاص دارد و اجلاس اصلی روزهای هفتم و هشتم خرداد با حضور وزیران خارجه کشورهای عضو برگزار می شود.

قرار است وزیران خارجه عضو عدم تعهد، میزبانی کشور ونزوئلا که براساس سند نهایی شانزدهمین اجلاس سران در تهران برگزار شد را بررسی و تصمیم های لازم را اتخاذ کنند.

همچنین بررسی جایگاه و اتخاذ تصمیم های لازم برای افزایش عملکرد اعضای جنبش عدم تعهد از دیگر مواردی است که در نشست یاد شده در الجزیره بررسی می شود.

در حاشیه اجلاس وزیران خارجه، نشست کمیته فلسطین با دستور کار تعیین شده از سوی دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد (مستقر در نیویورک) برگزار و پیش نویس بیانیه تدوین شده نیز توسط وزیران خارجه تصویب می شود.

«محمود محمدی» سفیر ایران در الجزایر نیز درباره این اجلاس و برنامه های کاری ظریف در این سفر به خبرنگار ایرنا گفته است: پس از اتمام نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد، روز جمعه (نهم خردادماه) نشست مشترکی میان این جنبش با گروه 77 برگزار می شود که ˈرمطان لعمامرهˈ وزیر خارجه الجزایر از ظریف برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.

وی ادامه داد: حدود 50 کشور درخواست دیدار با وزیر امورخارجه کشورمان را مطرح کرده اند که در حال برنامه ریزی برای انجام این دیدارها هستیم.

جنبش عدم تعهد متشکل از حدود 120 کشور و 20 عضو ناظر است و فعالیت خود را بر موضوعات اقتصادی، توسعه اجتماعی، دموکراسی، خلع سلاح و برقرای صلح متمرکز کرده است.
نظرات بینندگان