arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳

بروز سالانه 70 هزار مورد جدید سرطان در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه شهید بهشتی از بروز سالانه 70 هزار مورد جدید سرطان در ایران خبر داد.

به گزارش فارس، محمدرضا زالی ظهر امروز در نخستین کنگره بین‌المللی بیماری‌های التهابی روده که در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: توجه به برخی از بیماری‌ها مانند التهابات روده‌ای و گوارشی در جامعه توسط بیماران با مراجعه دیرهنگام و نیز پزشکان کمتر صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سن ابتلا به بیماری‌های التهابی روده طی چند سال گذشته در تهران از 30 سال به پنج تا 10 سال کاهش یافته است، افزود: فردی که از پنج سالگی به این نوع بیماری‌ها مبتلا شود متحمل درد و هزینه‌هایی بی‌شمار خواهد شد، که این مسئله یکی از انگیزه‌های برگزاری این کنگره در راستای شناخت، درمان و پیشگیری این نوع بیماری‌هاست.

زالی با بیان اینکه شیوع سرطان روده در کشور تا چند سال آینده افزایش خواهد داشت؛ گفت: متأسفانه در ایران نسبت به کشورهای غربی این سرطان در سنین بالا مشاهده می‌شود و تعداد مبتلایان به سرطان روده بزرگ در زیر 40 سال بیشتر است.

وی از دلایل ابتلا به این بیماری زمینه‌های ارثی، سبک زندگی غربی و جوان بودن جامعه ایران را عنوان کرد و یادآور شد: افرادی که زمینه ارثی داشته و یکی از اعضای خانواده آنها سرطان روده بزرگ داشته باشند باید سالانه چکاپ شوند.

زالی در ادامه بیان کرد: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 1985 تعداد 7.6 میلیون مورد جدید سرطان در جهان ثبت شده که این رقم در سال 2000 به 10.5 میلیون مورد رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم نیز در سال 2020 به 15 میلیون نفر برسد، که 60 درصد این موارد در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه شهید بهشتی افزود: در ایران سالانه 70 هزار مورد جدید سرطان اتفاق می‌افتد و به دلیل افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت ایران انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در یک دهه آینده به شدت افزایش یافته و به دو برابر مقدار کنونی برسد.
نظرات بینندگان