arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹

رهبر اسلامگرای تونس: نه خمینی هستم نه شیعه!

اشد الغنوشی رهبر جنبش نهضت اسلامی تونس از احزاب مخالفت دولت سابق این كشور در گفت وگو با شبكه الجزیره اظهار داشت كه حزب تحت رهبری اش دموكراتیك است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر مهمترین حزب اسلامگرای تونس مقایسه خود با امام خمینی (ره) را رد كرد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از عصر ایران ، راشد الغنوشی رهبر جنبش نهضت اسلامی تونس از احزاب مخالفت دولت سابق این كشور در گفت وگو با شبكه الجزیره اظهار داشت كه حزب تحت رهبری اش دموكراتیك است.

الغنوشی در دوره بن علی سه مرتبه به اتهامات مختلف به حبس ابد محكوم شد.

الغنوشی كه از سال ها پیش در لندن زندگی می كند و قصد دارد به زودی به  تونس بازگردد اضافه كرد: هر گونه مقایسه میان من و آیت الله روح الله خمینی رهبر فقید ایران را رد می كنم.

دولت جدید تونس پس از فرار بن علی، اعلام كرد: تمامی احزابی كه قبلا فعالیت آنها ممنوع بوده می توانند آزادانه به كار حزبی بپردازند.

وی اضافه كرد كه جنبش تحت رهبری وی، اسلامگرا، معتدل و دموكراتیك است و به دموكراسی در فرهنگ اسلامی استناد می كند.

رهبری جنبش نهضت اسلامی تونس افزود: برخی افراد تلاش می كنند عبای (امام) خمینی را بر من بیاندازند. من نه (امام) خمینی و نه شیعه هستم.

الغنوشی در پاسخ به سوالی درباره افراط گرایانی كه دموكراسی به شیوه غربی آن را رد می كنند و خواهان ایجاد دولت اسلامی سنتی هستند گفت: جنبش تحت رهبری من از این افراد و مواضع آنها بسیار دور است. چنین افكاری در رویكرد معتدلانه اسلامی هیچ جایگاهی ندارند. این طرز تفكر، افراطی و به فهم صحیح از اسلام تكیه ندارد.

وی افزود: هیچ فرد یا گروهی نمی تواند مدعی انقلاب تونس باشد . همه باید برای موفقیت تحول در تونس تلاش كنند.
رهبر حزب نهضت اسلامی همچنین از هواداران جریان اسلامگرا در تونس نیز خواست در تحول دموكراتیك دراین كشور ، مشاركت كنند زیرا شرایط جاری تونس نیازمند دموكراسی توافقی است كه باب مشاركت را در برابر همه باز كند.

الغنوشی در گفت و گو با نشریه آلمانی اشپیگل  نیز درباره ایده هایش برای آینده گفت: تونس ایران نیست و من می خواهم در این دوره تاریخی در تونس كه از زمان سركوب وارد زمان دموكراسی می شود، مشاركت فكری كنیم.

وی افزود: ما خواهان برقراری حكومت یك حزب نیستیم و فرقی نمی كند این حزب، چه باشد. ما خواهان تحمیل قوانین اسلامی نیستیم. آنچه تونس امروز به آن نیاز دارد آزادی و دموكراسی واقعی است.
 
رویترز می نویسد:تحلیلگران می گویند پس از فرار بن علی، اسلامگرایان معتدل در تونس، هواداران بسیاری را جذب خود می كنند و این در حالی است كه پیش بینی می شود بسیاری از افراط گرایان اسلامی تونس نیز پس از سال ها اقامت در الجزایر به كشورشان بازگردند.

تونس از زمان استقلال از استعمار فرانسه در سال 1956 و ریاست جمهوری حبیب بورقیبه تا پایان دوره ریاست جمهوری 23 ساله بن علی، به صورت نظامی سكولار اداره می شد.

در سال 1987 هنگام كنار گذاشتن بورقیبه و آغاز ریاست جمهوری بن علی، اسلامگرایان برای مدت كوتاهی از زندان آزاد شدند و به آنها اجازه داده شد در انتخابات پارلمانی سال 1989 شركت كنند.

نتیجه این انتخابات نشان می داد جنبش نهضت اسلامی به عنوان بزرگترین حزب اسلامگرای تونس توانست 17 درصد از آرا را به دست آورد و پس از حزب حاكم، در جایگاه دوم قرار بگیرد.

پس از فرار بن علی از تونس،  مردم این كشور توانستند بدون ترس و نگرانی به مساجد بروند. پیش از این تمامی افرادی كه به مساجد می رفتند در فهرست افراد مشكوك و تحت نظر سازمان های امنیتی قرار می گرفتند. همچنین رفتن به مسجد به عنوان نمره ای منفی در پرونده امنیتی مردم ثبت می شد.

راشد الغنوشی كیست؟

راشد الغنوشی متولد 1941 در شهر حمامه در جنوب تونس است. وی در سوریه و دانشگاه سوربون فرانسه در رشته فلسفه تحصیل كرده است. وی در اواخر دهه 60 میلادی به تونس بازگشت و فعالیت های اسلامگرایانه را آغاز و حزب خود موسوم به نهضت اسلامی را ایجاد كرد اما چند سال پس از آن به دلیل فشارهای حكومتی، مجبور به ترك تونس و سفر به كشورهای مختلف شد اما در نهایت زندگی در لندن را انتخاب كرد.

وی در تونس بارها محاكمه و به مجازات هایی محكوم شد. مهمترین محاكمه های او به این شرح است:

محاكمه در سال 1981 و صدور حكم محكومیت به 11 سال زندان
محاكمه در سال 1987 و صدور حكم محكومیت به حبس ابد
محاكمه غیابی در سال 1991 و صدور حكم محكومیت به حبس ابد
محاكمه غیابی در سال 1998 و صدور حكم محكومیت به حبس ابد
نظرات بینندگان