arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳

بن بست در مذاکرات روسيه با غرب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه با انتشار بيانيه اي اعلام کرد که مذاکره با غرب بر سر سپر دفاع موشکي به معناي واقعي کلمه به بن بست رسيده است.

بيانيه وزارت امور خارجه روسيه در واکنش به رد درخواست نمايندگان روسيه براي شرکت در نشست بين المللي سالانه سپر دفاع موشکي در شهر ماينتس آلمان صادر شده است.

در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است: مذاکره با روسيه درباره سپر دفاع موشکي از کانال سياسي و نظامي به معناي واقعي کله مسدود شده و اکنون ارتباطات تشکل هاي صنعتي و تخصصي نيز در اين زمينه متوقف شده است.

بيانيه حاکي است: در پيش گرفتن چنين رويکرد شترمرغ گونه و رياکارانه در شرايط ادامه استقرار نامحدود سپر دفاع موشکي آمريکا- ناتو در اروپا باعث نگراني است.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه تاکيد شده است: اين رويه مملو از نقض آشکار توازن راهبردي و تضعيف ثبات بين المللي است.

سپر دفاع موشکي يک سامانه دفاعي در برابر موشک هاي بالستيک است که توسط آمريکا به کار گرفته شده است. اين سامانه کشتي هاي جنگي را قادر مي سازد تا موشک هاي بالستيک دشمن را منهدم کنند. در اين سامانه از موشک هايي مانند SM2 و SM3 و تاد (سامانه ضد موشکي) استفاده شده است.

سپر دفاع موشکي آمريکا در اصل به عنوان عاملي براي تضعيف توانمندي هاي موشکي راهبردي روسيه و به بهانه مقابله با تهديدهاي موشکي ايران و کره شمالي در سال هاي اخير در قاره اروپا مستقر شده است.

مقام هاي ارشد روس با رد استدلال غرب در اين زمينه بارها اعلام کرده اند که اين سامانه خطري براي امنيت ملي کشورشان محسوب مي شود و مسکو ناگزير از اتخاذ اقدامات متقابل براي مقابله با آن است.

در همين راستا روس ها اواخر سال ۲۰۱۲ ميلادي ايستگاه رديابي پيشرفته کالينينگراد ميان لهستان و ليتواني را با گستره پوشش دهي به شعاع شش هزار کيلومتر و در يک برنامه غافلگيرکننده افتتاح کردند تا به گفته خودشان از آمادگي کامل براي خنثي کردن سپر دفاع موشکي غرب در کشورهاي اروپاي مرکزي و شرقي برخوردار شوند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان