arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

آشوب به تقسیم بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نقل از الجزیره، با وجود هشدارهای "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، و بسته بودن خیابانهای منتهی به پارک گزی، و حضور بیش از 12 هزار نیروی پلیس و چندین دستگاه خودرو آبپاش در خیابانهای منتهی به میدان تقسیم، شب گذشته استانبول و به ویژه این منطقه شاهد اعتراضات گسترده بود به طوریکه همانند وقایع سال گذشته پلیس برای پراکنده کردن جمیعت حاضر مجبور به استفاده از باتوم، گاز اشک آور و ماشین های آبپاش شد.

در آنکارا پایتخت ترکیه نیز شب گذشته هزاران نفر با برپایی تظاهرات، اولین سالگرد اعتراضات پارک گزی را گرامی داشتند. در ازمیر و دیگر شهرهای مهم ترکیه نیز تظاهرات های مشابهی انجام شد.

بر اساس این گزارش، تعدادی از معترضان توسط نیروهای پلیس بازداشت شده اند، اما هنوز گزارشی درباره زخمی شدن کسی در اعتراضات شب گذشته منتشر نشده است.

یکی از بازداشت شدگان خبرنگار سی ان ان بود. وی هنگامی که به طور زنده در حال گزارش کردن وقایع میدان تقسیم بود توسط نیروهای پلیس بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

دیروز 31 می اولین سالگرد اعتراضات پارک گزی است. اعتراضاتی که در ابتدا به صورت آرام و فقط در پارک گزی میدان تقسیم شهر استانبول انجام می شد، اما سرکوب این اعتراض آرام سبب گسترش سریع آن و ادامه دار شدنش برای دست کم سه ماه شد. کشته شدن چند نفر در این اعتراضات به دست نیروهای پلیس ترکیه سبب شده تا هر از چند گاهی تظاهرات در این رابطه برگزار شود.

سال گذشته، تجمع معترضان به تخریب پارک گزی در میدان تقسیم به صحنه اعتراضات ضددولتی بدل شد و پس از برخورد خشونت بار پلیس با معترضان، دامنه تظاهرات ضددولتی خیلی زود به سر تا سر ترکیه گسترش یافت.

همزمان گزارش شده زن ۶۴ ساله‌ای که بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور در خلال تظاهرات اعتراضی دیگری در دسامبر سال گذشته به حال اغماء رفته بود، دیروز درگذشته است. چند هفته قبل نیز یک جوان کم سن و سال که در سال گذشته به دلیل اصابت گاز اشک آور به سرش در جریان اعتراضات پارک گزی به کما رفته بود درگذشت و به این ترتیب معترضان بهانه های جدیدی برای از سرگیری اعتراضات خود به دست آوردند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان