arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
حکیمی پور:

اصلاح‌طلبان متفرق نیستند/ مجموعه خانه احزاب با اختلاف در روش‌ها مواجه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل حزب اراده ملت ایران درباره وضعیت خانه احزاب، با بیان اینکه "مجموعه خانه احزاب با اختلاف در روش‌ها مواجه است"، اظهار کرد: مشکلات خانه احزاب به خود احزاب باز می‌گردد و برای احیای خانه احزاب، هیچ مانعی در دولت فعلی وجود ندارد.

احمد حکیمی‌پور با تاکید بر اینکه "فعالیت در عرصه سیاسی باید مبتنی بر جمع و کار گروهی باشد"، تصریح کرد: از آنجا که سیاست‌ورزی، عرصه فعالیت جمعی است، یک فرد به تنهایی نمی‌تواند در این عرصه ایفاگر نقش باشد.

وی با بیان اینکه "اقدام افرادی که در جایگاه‌های مسئولیتی قرار ‌می‌گیرند و اعلام می‌کنند که به هیچ حزب و گروهی وابستگی ندارند، کار پسندیده‌ای نیست"، افزود: سیاست‌ورزی در کشور ما دارای معایب بسیاری است؛ چراکه با وجود اینکه در کشور ما کنشگران باید در قالب یک سازمان و گروه سیاسی ایفای نقش کنند و قوانین ما نیز این موضوع را پذیرفته است، تحزب‌گرایی در جامعه به خوبی عملی نشده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه "انتخابات بدون تحزب، انتخاباتی واقعی نیست"، خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم‌سالار است که در آن ارکان کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آرای مردم شکل می‌گیرد و آرای مردم در دوره‌های مختلف انتخابات تجلی‌ پیدا می‌کند.

امروز بهترین زمان برای برطرف کردن مشکلات احزاب در کشور است

حکیمی‌پور با تاکید بر اینکه "نظام انتخاباتی بدون نظام حزبی معنا پیدا نمی‌کند"، به عزم دولت و مجلس برای اصلاح قانون احزاب و اجرای آن در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز بواسطه تمایلی که در مجلس و دولت نسبت به احزاب و اجرای قوانین مربوط به آن‌ها مشاهد می‌شود، بهترین زمان برای برطرف کردن مشکلات مربوط به احزاب و فعالیت حزبی در کشور است. امروز باید همگان تلاش کنیم که در حوزه احزاب به سند کاری نظام‌مندی دست یابیم.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران در ادامه به نقش جریان‌های ریشه‌دار در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: امروز با توجه به شرایطی که بواسطه روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بوجود آمده است، جریانات ریشه‌دار انقلاب نقش و مسئولیت بیشتری در زمینه پیگیری مسائل مربوط به احزاب در کشور عهده‌دار هستند.

وی ادامه داد: امروز دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب، که از ابتدای انقلاب صف‌بندی‌شان مشخص شد و امام و رهبری به تفاوت‌ها و اختلافات میان دو جناح اشاره و از این دو به عنوان دو بال نظام یاد کردند، باید با تعامل و رقابت قانونی با یکدیگر بکوشند تا پرنده نظام به پرواز در بیاید و اوج بگیرد.

این عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با تاکید بر اینکه "امروز با توجه به شرایط پیش آمده بواسطه روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، جریان‌های ریشه‌دار و قدیمی باید در زمینه اجرای قوانین مربوط به احزاب پا پیش بگذارند و اقدامات مؤثری انجام دهند"، به انشعاب مجمع روحانیون و جامعه روحانیت در گذشته اشاره کرد و گفت: ما در زمان این انشعاب مشاهده کردیم که مجمع روحانیون مبارز از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز فعالیت کسب کرد اما جامعه روحانیت این اقدام را هنوز انجام نداده است.

حکیمی‌پور با تاکید بر اینکه "در جمهوری اسلامی هر گروهی که قصد ورود به سیاست را دارد، باید در ذیل قانون اساسی و قانون مربوط به احزاب تعریف شود"،‌ اظهار کرد: همگان در کشور باید به قواعد نظام پایبند باشیم و سیاست‌ورزی را با مجوز و شناسنامه انجام دهیم.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران در ادامه با بیان اینکه "خانه احزاب یکی از دستاوردهای خوب نظام جمهوری اسلامی طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب به حساب می‌آید"، خاطرنشان کرد:‌ متأسفانه امروز فعالیت‌های خانه احزاب که یکی از دستاوردهای خوب نظام در دوره اصلاحات به شمار می‌آید، به هر دلیل دچار رکود و رخوت شده و تقریباً به حالت نیمه فعال درآمده است.

برای احیای خانه احزاب هیچ مانعی در دولت فعلی وجود ندارد

این عضو پیشین شورای مرکزی خانه احزاب با بیان اینکه "مشکلات مربوط به خانه احزاب به خود احزاب باز می‌گردد"، گفت: مواضع غیرمنعطف برخی از اعضای خانه احزاب باعث شده است که اصل موضوع یعنی احیای این مجموعه به تأخیر بیفتد، چراکه هریک می‌خواهند خانه احزاب طبق سلیقه آنها شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه "برای احیا و شکل‌گیری مجدد خانه احزاب هیچ مانعی در دولت فعلی وجود ندارد و دولت تمایل بسیاری به احیای این مجموعه دارد"،‌ افزود: خود احزاب وظیفه دارند که مسائل مربوط به خانه احزاب را پیگیری کنند؛ چراکه دولت نمی‌تواند در این موضوع به صورت آمرانه دخالت داشته باشد.

دولت قبل مانع برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب شد

حکیمی‌پور با اشاره به برگزار نشدن مجمع عمومی خانه احزاب در دوران دولت گذشته، خاطرنشان کرد: در دولت گذشته من به همراه ‌آقایان نجفقلی حبیبی و میرزا ابوطالبی، به نمایندگی از شورای مرکزی دوره چهارم خانه احزاب طبق اساسنامه درخواست برگزاری مجمع عمومی این مجموعه را به وزارت کشور ارائه کردیم اما به هر دلیل در دولت قبل وزارت کشور با ما همراهی نکرد و مانع از برگزاری این نشست شد.

مجموعه خانه احزاب با اختلاف در روش‌ها مواجه است

این عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به اساسنامه خانه احزاب افزود: در اساسنامه خانه احزاب مقرر شده است که شورای مرکزی موجود باید برای برگزاری مجمع عمومی اقدام کند، اما امروز به دلیل اینکه طبق اساسنامه چند سال از زمان برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب می‌گذرد و زمان عضویت شورای مرکزی نیز به پایان رسیده است برخی از اعضا معتقدند که شورای مرکزی موجود نمی‌تواند برای برگزاری مجمع عمومی این مجموعه اقدامی کند.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران همچنین گفت: برخی دیگر از اعضا می‌گویند برای برگزاری مجدد مجمع عمومی باید یک سوم اعضای خانه احزاب طی نامه‌ای درخواست خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه "برخی از اعضای خانه احزاب بر لزوم اصلاح اساسنامه این مجموعه تاکید می‌کنند"، اظهار کرد: اختلافات موجود در مجموعه خانه احزاب اختلاف در روش‌هاست. متأسفانه امروز با وجود اینکه کمیسیون ماده 10 احزاب و همچنین وزارت کشور آمادگی لازم برای همکاری با خانه احزاب را دارد، برخی از اعضا به قدری سلایق شخصی‌ برایشان اهمیت دارد که حاضر هستند احیای خانه احزاب را که اتفاقی میمون و بزرگ است، به تعویق بیندازند.

اصلاح‌طلبان متفرق نیستند

 حکیمی‌پور در ادامه این گفت‌وگو به پیشنهاد منتجب‌نیا مبنی بر تشکیل جبهه واحد اصلا‌ح‌طلبان اشاره کرد و گفت: امروز خوشبختانه اصلاح‌طلبان جبهه‌ای واحد هستند و متفرق نیستند، اما در راستای منسجم‌تر و محکم‌تر شدن این جبهه برخی از دوستان پیشنهاداتی مطرح می‌کنند که پیشنهاداتی به‌جا و به موقع است؛ چراکه از نظر همه ما اصلاح‌طلبان وحدت جریان اصلاح‌طلبی و شنیده شدن یک صدا از جریان اصلاحات امری استراتژیک به حساب می‌آید.

این عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه "جریان اصلاح‌طلبی صرفاً یک جریان سیاسی نیست"، افزود: جریان اصلاح‌طلبی از گروه‌ها و افراد مختلف فرهنگی، اجتماعی و ‌علمی تشکیل شده است. این افراد لزوماً افراد سیاسی نیستند اما بواسطه علاقه‌ای که به جریان اصلاحات دارند، به این جریان پیوسته‌اند.

وی اضافه کرد: در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که ریشه 25 ساله دارد، گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلبی حضور دارند که پروانه فعالیت خود را از وزارت کشور اخذ کرده‌اند. در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز شخصیت‌های اصلاح‌طلب حضور دارند. با این وجود در میان جریان‌های اصلاح‌طلب گروه‌هایی وجود دارند که در هیچکدام از این مجموعه‌ها عضویت ندارند.

حکیمی‌پور ضمن تاکید بر اینکه "امروز اصلاح‌طلبان به سمتی حرکت می‌کنند که بتوانند میان همه این گروه‌ها و شوراها وحدت بزرگی ایجاد کنند"، افزود: وحدت در مواضع اصلاح‌طلبان از جریان انتخابات مجلس نهم آغاز شده است. جهت‌گیری جریان‌های اصلاح‌طلبی از سال‌های قبل به سمت ایجاد و یکپارچگی میان خود بوده است.

به دنبال انتشار نشریه حزب هستیم

دبیرکل حزب اراده ملت ایران در ادامه این گفت‌وگو به فعالیت‌های حزب خود اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "حزب اراده ملت ایران خود را درون جریان اصلاح‌طلبی کشور تعریف می‌کند"، گفت: حزب اراده ملت ایران معتقد است که تا زمانی که کار حزبی در کشور ریشه‌دار و واقعی نشود، مشارکت سیاسی آنطور که باید شکل نمی‌گیرد.

حکیمی‌پور با بیان اینکه "حزب اراده ملت ایران به دنبال احیای مجوز نشریه خود است"، اضافه کرد: در حال حاضر حزب اراده ملت ایران ایران اخبار و مواضع رسمی خود را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی خود منعکس می‌کند و در نظر دارد که با احیای مجوز نشریه خود بتواند روزانه مواضع خود را از طریق روزنامه رسمی انتشار دهد.

خودسرها برای بقا در سپهر سیاست، مسیر خود را تغییر دهند

وی در ادامه نیز با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های خودسر و رفتارهای افراطی این گروه‌ها در جامعه، تاکید کرد: گرو‌ه‌های افراطی آفت توسعه کشور هستند. گروه‌هایی که امروز به رفتارهای افراطی و تخریبی روی آورده‌اند و عنوان خودسر را بر آنها نهاده‌اند، گروه‌هایی هستند که ریشه‌شان کاملاً مشخص است و چنانچه حوادث مربوط به سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در قم و همچنین شلوغی‌های به وجود آمده در سخنرانی سیدحسن خمینی در بروجرد را پیگیری کنیم، درمی‌یابیم که این افراد ریشه‌شان به کجا باز می‌گردد.

این عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه "اینگونه رفتارهای افراطی در جامعه آثار نامطلوبی به جای می‌گذارد"، خاطرنشان کرد:‌ گروه‌های افراطی بواسطه اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اند، دستشان برای مردم رو شده است.

حکیمی‌پور با تاکید بر اینکه "امروز شرایط کشور به گونه‌ای نیست که عده‌ای برای خود حقوق خاصی قائل شوند و به خود اجازه دهند که بدون مجوز، تجمع برگزار یا در تجمعات دیگر اختلال ایجاد کنند"، تصریح کرد: در کشور ما همگان در برابر قانون برابر هستند و هیچ فردی از حقوق ویژه‌ای برخوردار نیست؛ به همین دلیل من به گروه‌های خودسر توصیه می‌کنم که امروز زمان آن فرا رسیده که در رفتار و روش‌های خود تجدیدنظر داشته باشند و چنانچه نگران آینده کشور هستند، با بازگشت به مدار قانون، به قوانین احترام بگذارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با بیان اینکه "چنانچه این افراد می‌خواهند در سپهر سیاسی ایران باقی بمانند، باید مسیر خود را تغییر دهند"، گفت: ‌امیدوار هستیم با توجه به فضایی که در کشور به وجود آمده است، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد جایگزینی رفتارهای قانونمند و عاقلانه بجای رفتارهای افراطی در کشور باشیم.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان