arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۳

دوران طلایی برای خرید مسکن رو به پایان است؟

وی با بیان این‌که بعد از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت مصالح افزایشی چشمگیری داشته است، می گوید از این به بعد هزینه ساخت ساختمان‌ها افزایش دارد به طوری که همه ساختمان‌ها گران‌تر ساخته خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تابستان سال 93 در شرایطی از امروز آغاز شده است که از ماه ها قبل بسیاری از کارشناسان وضعیت بازار مسکن را در این فصل پیش بینی کرده و گفته اند به دلایل مختلف همچون افزایش قیمت مصالح ساختمانی و همچنین اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت مسکن  افزایش خواهد یافت.

به گزارش انتخاب، این در شرایطی است که مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی را در نیمه دوم سال گذشته در 13 گروه منتشر کرده و بر اساس نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در نیمه دوم 1392، گروه آجر و سفال، در این دوره نسبت به دوره قبل، مشاهده می شود متوسط قیمت تمامی اقلام بجز یک قلم، افزایش داشته است.

همچنین نتایج آمارگیری نشان می دهد که در گروه «موزائیک»، متوسط قیمت تمامی اقلام مورد آمارگیری نسبت به دوره قبل کاهش داشته است. در این میان، بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «موزائیک فرنگی با خرده سنگ مرمر با مرمریت تا نمره 5 به ابعاد به ابعاد 40 در 40» با 16.7- درصد است. کمترین کاهش قیمت نیز با 0.2- درصد به «موزائیک ایرانی با سنگ موزائیک معمولی به ابعاد 40 در 40» تعلق دارد.

اما علاوه بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی موضوعی که نگرانی درباره افزایش قیمت مسکن را افزایش داده کاهش ساخت و ساز مسکن بوده است که بنا بر اعلام بانک مرکزی از شاخص‌های عمده اقتصادی در سه ماهه ابتدایی سال 92 تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری با افت 1.7 درصدی به 48 هزار و 856 فقره کاهش یافته است.

این در شرایطی است که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته است طی سه سال گذشته 20 هزار پروانه ساخت ساختمان صادر شده در حالی که نیاز تهران حدود 10 هزار واحد تخمین زده شده است لذا کمبودی در عرضه مسکن نداریم و با استفاده از ابزارهای مالیاتی می‌توان بازار مسکن را کنترل کرد.

مظاهریان همچنین درباره وضعیت بازار مسکن گفته است آمار پروانه‌های ساختمانی حاکی از آن است که روند صدور پروانه‌های ساختمانی از اوایل سال 89 به این سو از وضعیت مناسبی برخوردار بوده به طوری که متوسط ماهانه پروانه‌ها در تهران طی سه سال گذشته بالغ بر 20 هزار واحد بوده است. باتوجه به اینکه نیاز تهران حدود 10 هزار واحد تخمین زده می‌شود کمبودی در عرضه مسکن دیده نمی‌شود و خریداران و فروشندگان می‌توانند با آرامش معامله کنند.

وی همچین گفته است بخش مسکن در سال جدید رشد قیمتی را تجربه نخواهد کرد و هر گونه تغییر قیمتی در این بخش همگام با تورم عمومی اعلامی توسط بانک مرکزی خواهد بود.

اما این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که بیت الله ستاریان، استاد دانشگاه تهران می گوید کمبود مسکن طوری در کشور پیش رفته است که 16 درصد خانورهای کشور را شبه کپرنشین کرده است و این روند هم تا پایان سال 93، به 20 درصد می رسد. یعنی سال آینده از هر پنج خانوار، یک خانوار شبه کپر نشین خواهد بود.

ستاریان می گوید نزدیک به بیست سال قبل تا به الان، مطالعه ای روی روند رشد جمعیت و مقدار تولید مسکن انجام گرفته است. برای بحث کارشناسی در حوزه مسکن یک کارشناس مسکن باید روی این تحقیق مطالعه داشته باشد تا بتواند پیش بینی های لازم را انجام دهد. تا اگر هشدار و راهکاری نیاز است، گفته شود.

به گفته وی وقتی صحبت از مسکن، صنعت ساختمان و صنایع تابع آن می شود، صحبت از نصف اقتصاد کشور است. طبق مطالعه ای که انجام شد، سال 1390 که عملا دولت دهم یک سیاست بسیار شدید رکود را در بخش مسکن اعمال کرد، رکود تورمی زیادی به وجود آمد. در همان سال احساس شد که مسکن باید به مقداری رشد پیدا کند. چرا که دولت نتوانست ارز را نگه دارد و یک دفعه قیمت آن سه برابر شد. شاخص های کل تورم هم این موضوع را نشان می داد که در بخش مسکن نیازمند تولید و رشد هستیم. اما در سال 91 علیرغم پیش بینی که من کرده بودم و براساس آن مسکن باید حدود 240 درصد رشد می کرد، تنها حدود 140 درصد رشد کرد. بنابراین درصدی از نیاز به مسکن باقی ماند. علتش هم تغییر و تحول و مسیر نامشخص اقتصاد دولت بود.

در شرایطی که میزان تولید مسکن در کشور به یک دغدغه اصلی در حوزه اقتصاد تبدیل شده است بسیاری از کارشناسان این موضوع را دلیل اصلی افزایش قیمت در سال 93 می دانند و البته عده ای نیز می گویند بازار مسکن پتانسیل جهش قیمت را ندارد. کیوان شادمان کارشناس بازار مسکن می گوید با آغاز فصل تابستان میزان خرید و فروش بالا نخواهد رفت، خرید و فروش‌های مدنظر در ماه‌های اولیه سال صورت گرفته به طوری که خریداران بحث انتقال را به فصل تابستان موکول می‌کنند.

او درباره ارزیابی کلی بازار مسکن می گوید به طور کلی هر اتفاق اقتصادی که در جامعه پیش می‌آید تقریبا از چهار تا شش ماه آینده تاثیرش را در بازار مسکن نشان می‌دهد.با توجه به اینکه از سال قبل جهش قیمت‌ها شروع شده، تاثیر ناشی از این میزان افزایش قیمت در حال حاضر و در آینده نه چندان دور نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.‌ به طور کلی بازار با جهش ناگهانی قیمت روبرو نخواهد شد.

همچنین مجتبی بیگدلی رییس انجمن انبوه‌سازان کشور  درباره وضعیت بازار مسکن معتقد است در حال حاضر آرامش قبل از طوفان در بازار حاکم است و یخ بازار رو به آب شدن است و بدین ترتیب بازار رو به رونق هر چه بیشتر پیش خواهد رفت.

بیگدلی می گوید تجربه تاریخی ما نشان می‌دهد خریداران فرصت‌های مناسب در بازار از دست می‌دهند به این امید که بتوانند ارزان‌تر خرید کنند و زمانی که قیمت‌ها رو به افزایش می‌رود به سمت بازار هجوم می‌آورند.

وی با بیان این‌که امسال با سونامی افزایش قیمت در بخش مسکن مواجه خواهیم بود، تاکید کرده است این روند از اواسط سال رو به رشد خواهد رفت. بدین ترتیب ماه‌های پیش رو طلایی‌ترین زمان برای خریداران مسکن است چرا که می‌تواند با بهترین شرایط تخفیف خرید خود را انجام دهند.

وی با بیان این‌که بعد از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت مصالح افزایشی چشمگیری داشته است، می گوید از این به بعد هزینه ساخت ساختمان‌ها افزایش دارد به طوری که همه ساختمان‌ها گران‌تر ساخته خواهند شد.

اما حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک که پیش از این اعلام کرده بود جهش قیمتی در فصل بهار نداریم و ممکن است قیمت ها در تابستان افزایش یابد می گوید در حال حاضر شاهد کاهش قیمت در بخش مسکن هستیم. البته این نزول قیمت به روزهای اخیر باز نمی گردد. خوشبختانه دولت یازدهم توانست نرخ تورم را کنترل کند. در کنار کنترل و کاهش میزان تورم شاهد این بودیم که حجم زیادی از واحد های خالی به دلیل اینکه خواب سرمایه بیش از این توجیه اقتصادی نداشت به بازار اجاره بها راه پیدا کرد. دلیل این کار هم منطقی بود چرا که نگه داشتن واحد های مسکونی خالی سبب افت سرمایه می شد و همین امر مالکان را به سویی سوق داد که واحد های مسکونی شان را به بخش اجاره وارد کنند.


منبع: نامه نیوز

نظرات بینندگان