arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۳

برقی سازی خط آهن تهران - مشهد به دست چین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طرح برقی سازی خط آهن تهران - مشهد به طول 900 کیلومتر ظرف مدت حدود 42 ماه توسط دو کنسرسیوم ایرانی و چینی متشکل از شرکت گروه مپنا، شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا و شرکت مپنا بین الملل و دو شرکت CMC و SUPOWER اجرا خواهد شد. 
 
به گزارش روابط عمومی مپنا، مراسم انعقاد قرارداد طرح برقی سازی خط آهن تهران- مشهد به امضای مدیرعامل گروه مپنا، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیران عامل دو شرکت CMC و SUPOWER از چین رسید.
 
طرح برقی سازی خط آهن تهران - مشهد به طول 900 کیلومتر ظرف مدت حدود 42 ماه توسط دو کنسرسیوم ایرانی و خارجی متشکل از شرکت گروه مپنا، شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا و شرکت مپنا بین الملل و دو شرکت CMC و SUPOWER اجرا خواهد شد.
 
عباس علی آبادی در این خصوص اظهار داشت: خوشبختانه همه مقدمات برای اقدامات قانونی که باید توسط شرکت راه آهن انجام گیرد، فراهم است و در ادامه مسیر، طرفین اقدامات لازم از سوی خود را برای تأمین مالی، تجهیز و اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع مربوط صورت خواهند داد.
 
وی افزود: این قرارداد به صورت EPCF (مهندسی، تأمین تجهیزات، اجرا و تأمین مالی) منعقد شده و تأمین مالی قرارداد از سوی طرف خارجی انجام خواهد شد.
 
مدیرعامل مپنا تصریح کرد: گروه مپنا در این پروژه، استفاده از توان شرکت های داخلی در بخش های مختلف طرح را مدنظر قرار داده است.
 
علی آبادی با اشاره به بازدید اخیر مقام معظم رهبری از دستاوردهای گروه مپنا، یادآور شد: در آن بازدید، رهبر معظم انقلاب نکاتی در زمینه حمل و نقل ریلی نیز مطرح فرموده و توصیه های ارزشمندی برای گسترش راه آهن کشورمان برپایه اقتصاد مقاومتی طرح کردند.
 
وی ادامه داد: این موضوع اهمیت بسیار فراوانی دارد که بتوانیم راه آهن سنتی را به راه آهن مدرن و قطار برقی تبدیل کنیم تا کشورمان از تفاوت بارز آن در زمینه کاهش مصرف سوخت بهره مند شود.
 
وی در توضیح این مطلب افزود: زمانی که بتوانیم گاز را جایگزین گازوئیل کنیم، شدت مصرف انرژی کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر با تبدیل سوخت به برق می توانیم راندمان انرژی را افزایش دهیم.
 
مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: طرح برقی سازی خط آهن تهران - مشهد اقدام مبارکی است و اراده مقام های راه آهن کشورمان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در زمینه بهره برداری حداکثری در استفاده از توان ظرفیت داخلی با اجرایی شدن این طرح محقق خواهد شد.
 
علی آبادی موضوع تامین مالی این طرح عظیم را که از طریق چین صورت می گیرد در نوع خود مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: گروه مپنا متعهد است هر میزان که میسر است از ظرفیت شرکت های ایرانی بیش از پیش بهره برداری نماید و شرکت CMC چین تعهدات مناسبی در این طرح متقبل شده است.
 
محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن نیز با تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت: امروز روزی بسیار مهم و مبارک است و آرزوی بسیاری از مردم و مسئولان کلید می خورد؛ چرا که عموم مردم سفر با قطار را در مسیر تهران – مشهد می شناسند و آرزوی ما این بوده که مسیر خط آهن تهران- مشهد را با سرعت و ظرفیت بیشتر ارتقا دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: با برقی سازی مسیر تهران – مشهد، صرفه جویی بسیار خوبی در مصرف سوخت پدید خواهد آمد، همچنین با بهره برداری از این طرح، قطارهای برقی تهران – مشهد با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت این مسیر را 6 ساعته طی خواهند کرد و ظرفیت مسیر هم به 32 میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت.
 
پورسید آقایی تصریح کرد: با تحقق این مهم، یکی از آرزوهای مردم و خود ما برای تسهیل سفر و زیارت آستان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس برآورده خواهد شد.
 
وی انتخاب گروه مپنا و شرکت CMC برای امور طرح برقی سازی خط آهن تهران- مشهد را کاملا هدفمند و هوشمندانه عنوان و تصریح کرد: این انتخاب از روی علم و اطلاع کامل بوده است، چرا که امروز اساساً نیازی به تعریف از مپنا نیست و کشور به مپنا افتخار می کند و ما نیز قطعاً از این توانایی بهره خواهیم گرفت.
 
وی افزود: در زمینه سهم فاینانس هم با شرکت CMC و SUPOWER به تفاهم رسیدیم و در بخش هایی در اجرا و فاینانس از توانایی های آنها بهره خواهیم گرفت.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یقینا این طرح در اولویت اقدامات ما قرار خواهد گرفت و برای اجرای این طرح بزرگ، همه همت، تلاش و توان ما معطوف خواهد بود، به همین جهت تیم های بزرگ و شرکت های معتبری را انتخاب کرده ایم؛ در همین ارتباط مدیرعامل شرکت تانا انرژی که از توانایی های بسیاری برخوردارند، پذیرفتند که مدیریت طرح را بر عهده گیرند.
 
پورسیدآقایی تاکید کرد: هرچند این قدم بسیار بزرگ است و با امضای این قرارداد گام های عملی طرح آغاز خواهد شد، با این حال این انتهای کار نیست، بلکه شروعی سخت است و من اطمینان دارم که این طرح فقط با تلاش و همت و کوشش همه مهندسان حاضر در پروژه به سرانجام خواهد رسید.
 
وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که در زمان بهره برداری از طرح برقی سازی خط آهن تهران – مشهد، جشن مناسبی برگزار شود.
نظرات بینندگان