arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۳

محموله‌های وارداتی برگشت خورد/باک‌ها با بنزین ذخیره پر می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


پس از توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها، در حالی که بنا بود کمبود بنزین کشور از طریق واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین جبران شود، میزان واردات در خردادماه به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این روند تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت و در نتیجه بنزین مورد نیاز کشور در حال حاضر از محل ذخایر موجود تامین می‌شود.

 پس از آنکه دولت دهم در پی تشدید تحریم‌ها از اجرای طرحی برای خودکفا شدن در تولید بنزین خبر داد و بارها اعلام کرد که در تولید بنزین خودکفا شدیم و حتی توان صادرات بنزین را نیز داریم، بیژن زنگنه، از همان ماه‌های ابتدایی که بر مسند وزارت نفت تکیه زد، پرده از راز واردات بنزین برداشت و اعلام کرد که واردات بنزین همیشه انجام می‌شده و اکنون نیز انجام می‌شود و حتی تاکید کرد که در سال‌های قبل هم روزانه دو، سه و یا چهار میلیون لیتر واردات بنزین انجام می‌شده است.

ماجرای دنباله‌دار بنزین پتروشیمی ها

از سوی دیگر از همان ماه‌های ابتدایی تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها، مسائلی مبنی برافزایش آلودگی هوای کشور و به ویژه پایتخت درپی استفاده از این نوع بنزین از سوی منتقدان مطرح شد. اگرچه این انتقادات با بی توجهی مقامات نفتی دولت دهم مواجه شد اما در دولت یازدهم نیز این انتقادات ادامه یافت به طوری‌که معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست با بیان این‌که هیچ کدام از استانداردها در زمینه تولید بنزین به طور کامل اجرا نمی‌شود و بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست، از پنهان کاری‌های صورت گرفته در آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با اثرات بنزین آلوده بر سلامتی آنها ابراز تاسف کرد.

وی همچنین تاکید کرد که رویکرد دولت یازدهم شفاف سازی در مورد موضوع و حل بحران آلودگی هوا از طریق برنامه مدون عملیاتی و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است.

پس از این اظهارات ابتکار، زنگنه مهر تاییدی بر آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها زد و اظهار کرد: بنزین پتروشیمی بد و نامناسب بود و در همه جای کشور توزیع می‌شد اما در حال حاضر بنزین پتروشیمی به هیچ عنوان در هیچ منطقه‌ای توزیع نمی‌شود.

در پی این امر تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی‌ها از ابتدای خرداد‌ماه سال جاری متوقف شد و بنا به بنا به ابلاغیه هیات دولت به وزارت نفت مبنی بر قطع دریافت اکتان افزا از مجتمع‌های پتروشیمی، مقرر شد کمبود بنزین مصرفی کشور از طریق واردات بنزین یورو 4 توسط وزارت نفت جبران شود.

اما متولیان تولید بنزین در دولت دهم،در مقابل این اقدام دولت یازدهم ساکت ننشستند و ادعا کردند که کیفیت ریفورمیتی که توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود بالاتر از ریفورمیت تولید‌ شده توسط پالایشگاه‌ها است.

در این زمینه جلیل سالاری، مدیر سابق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، با تاکید بر این‌که بنزین‌های وارد شده به کشور یورو 4 نبوده و بنزین وارداتی با استانداردهای یورو 2 وارد می شود، گفت:مخالف واردات بنزین نیستم اما نباید به بهانه آلوده بودن ریفورمیت‌ها پتروشیمی‌ها اقدام به واردات کنیم که این امر جفا در حق پتروشیمی‌ها است.

وی همچنین با بیان این‌که آزمون‌های زیست محیطی بر روی بنزین وارداتی نیز انجام نشده، تاکید کرد: بنزینی که وارد کشور می‌شود از نوع سوپر است و این درحالی است که مصرف بنزین سوپر در کشور حدود دو میلیون لیتر است.

در واکنش به این اظهارات عباس کاظمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که در شرایطی که بنزین تولیدی با ریفورمیت پتروشیمی‌ها آلوده بوده و قیمت تمام شده آن از بنزین وارداتی ارزان‌تر است واردات آن منطقی تر است، اظهار کرد: بنزین وارداتی یورو 4 است و استانداردهای زیست محیطی آن در مقایسه با بنزین پتروشیمی‌ها به مراتب بالاتر است.

محموله‌های وارداتی برگشت خورد، باک‌ها با بنزین ذخیره پر می‌شوند

البته انتقادات نسبت به واردات بنزین موجب شد تا خبری مبنی بر توقف واردات بنزین از سوی برخی رسانه ها منتشر شود اما شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی این امر را تکذیب و اعلام کرد: واردات بنزین به کشور بر اساس ضوابط و مقررات قانونی به هیچ عنوان متوقف نشده بلکه با توجه به ذخایر مطلوب بنزین کشور و بنا به دستور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران میزان واردات بنزین در خرداد ماه به صورت مقطعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در همین راستا حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آلودگی بنزین تولیدی در داخل کشور بیشتر از بنزین وارداتی است، گفت که قرار است تحقیق و تفحصی از قراردادهای واردات بنزین و موضوع آلایندگی بنزین‌های وارداتی و تولیدی انجام شود تا اگر قرار است بنزین یورو 2 وارد کنیم م بنزین یورو 2 ساخت داخل را مصرف کنیم.

اندکی بعد نیز این شرکت از بازگرداندن محموله های حامل بنزین غیراستاندارد خبر داد و اعلام کرد: بنزین با استاندارد یورو 4 از اواسط تیرماه وارد کشور می شود.

بر این اساس اکنون واردات بنزین به میزان بسیار کم انجام می‌شود و بنزین کشور از محل ذخایر موجود که بنا به اعلام کاظمی میزان آن مطلوب است تامین می‌شود.

در این راستا بیژن حاج محمدرضا، رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا با توجه به کاهش چشمگیر واردات بنزین در زمینه تامین بنزین با مشکل روبرو نخواهیم شد؟ گفت: بنا به آمار اعلام شده توسط مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی حدود 14 تا 18 میلیارد لیتر بنزین ذخیره شده و این درحالی است که در گذشته در بهترین حالت میزان ذخیره سازی بنزین حداکثر برای مصرف سه روز بود.

البته وی از ذخیره سازی این حجم بنزین ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد: بنزین فرآورده‌ای فرار و میزان تبخیر این حجم بنزین بسیار زیاد است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان