arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۵۷۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۱۴ تير ۱۳۹۳

نامه 187 استاد دانشگاه به روحانی در حمایت از فرجی‌دانا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
187نفر از استادان دانشگاه‌های مازندران و کشاورزی ساری در نامه‌ای به رییس‌جمهور ضمن حمایت از دکتر فرجی دانا، حمایت خود را از سیاست‌های دولت ارجمند اعتدال اعلام و تاکید کردند: در زمان اندکی که از حضور دولت شما می گذرد، نهال امید در دل‌ها به شکوفه نشسته است.

در این نامه آمده است:‌ انتخابات خرداد 92 فرصتی بود که مردم با رای قاطع و حضور کم سابقه خود، ضمن نه گفتن به سیاست های دولت پیشین، از فردی استقبال کنند که در سخنرانی‌ها و مناظرات انتخاباتی خود با صراحت و شفافیت، عقلانیت و تدبیر و اعتدال را وعده داد و همگان را فراخواند تا با حضور شاداب و دلسوزانه خود در خدمت اقتصاد و علم و فرهنگ ایران زمین قرار گیرند و با امید به داشتن زندگی بهتر و آینده‌ای روشن‌تر برای فرزندان این سرزمین شایسته، در صحنه حضور یابند؛ اما گویی آن تعداد قلیلی که منفعت بایسته همگان، موقعیت‌های متنوعشان را با تهدید مواجه کرده است، عزم خویش جزم کرده که آن روند زیانبار را تداوم بخشند و با بحران‌سازی هرروزه و دیگر نه نُه روزه دولت نوپا را دچار روزمره‌گی نمایند.

بر هیچ فرد آگاهی پوشیده نیست که سیاست‌های هشت سال گذشته، چه خسارت‌های بزرگی بر کشور ما تحمیل کرد. تصمیمات شتابزده، غیرکارشناسانه، غیرعلمی وگاه لجوجانه در عرصه داخلی و خارجی که منجر به آسیب‌های کلان و بعضاً جبران‌ناپذیر به ویژه در حوزه فرهنگ عمومی و ملی و تباه‌سازی سرمایه عظیم اجتماعی، انسانی، اخلاقی، اقتصادی و ... گردید و حتی حیات نظام جمهوری اسلامی را به مخاطره انداخت.

فریاد اعتراض و هشدار دلسوزان واقعی کشور در هیاهوی عوام‌فریبی و همهمه شعارزدگی شنیده نشد. استادان دانشگاه، کارشناسان و مدیران آگاه و توانمند یا از کار بیکار یا به‌اجبار بازنشسته شده و به گوشه‌ی عزلت فرستاده شدند تا نگاه نقاد و هوشیار از کشور رخت بربندد و برایند آن نحوه اداره دولت، این بشود که همگان امروز شاهد آنیم. تنها یک نمونه از ثمرات آن نگاه و آن سیاست، احراز مقام اول جهان در نرخ خروج مغزها و نخبگان کشور در چنین فضای ناامیدی و یاس، و در مقابل بورسیه غیر قانونی بیش از 3000 دانشجوی دکتری فاقد صلاحیت علمی در نظام آموزش عالی بود.

اکنون که وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری برای مقابله با چنین قانون‌شکنی‌هایی اقدام نموده اند، برخی از قانونگذارانی که خود با سکوتشان، مسبب چنین وضعیتی بوده‌اند و اکنون باید پاسخگوی موکلان خود باشند، وظایف اصلی خود را وانهاده‌اند و هر از چندگاهی دست به کار تدارک استیضاح وزیر علوم می‌شوند. ما امضا کنندگان این نامه ضمن حمایت قاطع از جناب آقای دکتر فرجی دانا، دگر بار حمایت خود را از سیاست‌های دولت ارجمند اعتدال اعلام می داریم و اذعان می‌کنیم که در زمان اندکی که از حضور دولت شما می گذرد، نهال امید در دل‌ها به شکوفه نشسته است. سیاست خارجی موفق و آشتی جویانه، چهره عقلانی و صلح دوستانه ملت ما را به همگان نشان داده است. در عرصه داخلی، با تلاش در جهت شایسته سالاری، عقلانیت و اعتدال، یک بار دیگر امور به سمت نظم و انضباط پیش می رود. طی ماه های گذشته تحریم ها نه تنها تشدید نشده ، بلکه به سوی کاهش سوق یافته و بخشی از منابع مالی توقیف شده به کشور باز گردانده شده است. تورم کنترل شده و نرخ رشد آن کاهش یافته و امید به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت افزایش یافته است. مبارزه با فساد دولتی و اختلاس‌ها آغاز شده است. فرهنگ و هنر زمینه رشد و بالندگی یافته و فضای دانشگاه نفس تازه می‌کند. نخبگان مهاجر در انتظارند که با بهبود وضعیت اقتصادی - اجتماعی، بار دیگر به دامان پر مهر میهن بازگردند و خدمتگزار این آب و خاک باشند.

ما اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ مازندران و دانشگاه کشاورزی ساری، ضمن دفاع و پشتیبانی از اقدامات منطقی و عزتمدارانه دولت جناب عالی در عرصه‌های جهانی و به طور خاص مذاکرات هسته‌ای، و عرصه‌های داخلی در جهت رشد و توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد، سیاست، علم و فرهنگ خواستار آن هستیم که با عزمی راسخ‌تر و با گام‌هایی استوارتر و پویاتر به پیش رفته و با اتکاء به پشتوانه مردمی و حمایت های مدبرانه مقام معظم رهبری، مسیری را که انتخاب نموده‌اید "دلاورانه" طی کنید. نشان دهید که عزم شما و مردم آگاه ما در راه پیشرفت و شکوفایی این آب و خاک بازگشت ناپذیر است.

در پایان لازم می‌دانیم به طور ویژه از سیاست‌های عالمانه شما نسبت به وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و انتخاب وزیر شایسته و خردمند، جناب آقای دکتر رضا فرجی دانا که برآنند تا دانشگاه و دانشگاهیان را به جایگاه ماهیتی خود بازگردانند، تقدیر نماییم.

با آرزوی توفیق و سربلندی شما

جمعی از استادان دانشگاه‌ مازندران و کشاورزی ساری"

اسامی اساتید در ایسنا محفوظ است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان