arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۲۲ تير ۱۳۹۳

تعداد سالمندان کشور از 5 میلیون گذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون توانبخشی بهزیستی شهرستان اصفهان با بیان اینکه تعداد سالمندان کشور از مرز 5 میلیون گذشت، گفت: جمعیت رو به سالمند کشور سیر صعودی دارد و تا سال 1430 سالمندان کشور به 25 میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش فارس، علی جعفرزاده پیش از ظهر امروز در جلسه مشترک کارگروه تخصصی فرهنگی، اجتماعی و کمیسیون ارتقای اجتماعی و اخلاقی شهرستان اصفهان که در محل فرمانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بخش زیادی از جامعه جهانی و نیز کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند که کشور ما در این زمینه روند بسیاری سریعی را به سمت سالمندی طی کرده است.

وی با بیان اینکه روزی می‌رسد که بیش از یک سوم جمعیت کشو را سالمندان تشکیل می‌دهند، افزود: در حال حاضر افزایش امید زندگی در کشور از 65 سال به 75 سال رسیده که با توجه به کاهش بافت سنتی و خانوادگی و نیز به دلیل افزایش تمدن‌گرایی حضور سالمندان در زندگی در جامعه محسوس به نظر می‌رسد.

معاون توانبخشی بهزیستی شهرستان اصفهان تصریح کرد: سالمندی بیماری نیست اما بیماری به همراه دارد و از حوادث پاتولوژیک است که ارتباطی با گذر عمر ندارد چرا که هر کسی که پیر می‌شود سالخورده نیست و برخی از جوانان هستند که سالمند محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه سالمندی فرایند مدام در زندگی انسان است و سن خاصی ندارد، گفت: برای اغلب جوامع شهری مرز قرارداد سن سالمندی از 60 سال سن و  زمانی که از خدمت بازنشسته می‌شوند محسوب می‌شود.

جعفرزاده گفت: سه نوع سالمندی داریم که سن 60 تا 75 سال سالمند جوان، سن 76 تا 90 سال سالمند پیر و سن بالای 90 سال کهنسال محسوب می‌شوند که جمعیت بالای 60 سال ایران از آمارگیری سال 85، 5 میلیون نفر بوده است که در سال 1430 این عدد به 25 میلیون نفر می‌رسد.

وی تاکید کرد: رشد جمعیت پیری در کشور ما بسیار قابل لمس است و نمودار سن پیری در ایران شیب صعودی دارد، چنانکه تعداد افراد بالای 60 سال در کشور به 5 میلیون نفر می‌رسد که 7.4 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی شهرستان اصفهان گفت: استان گیلان، خراسان، مرکزی، همدان و سمنان بالاترین جمعیت سالمندی را در کشور دارند که این به دلیل بالا بودن امید به زندگی در این استانها است که استان اصفهان نیز در میانه راه  است.

وی اضافه کرد: 6.8 درصد از جمعیت سالمندی ایران شهر نشین و 8.2 درصد از جمعیت روستا نشین سالمند هستند که 71.2 درصد از سالمندان متاهل و 1.5 درصد مجرد و 30.1 درصد بدون همسر هستند.

جعفرزاده با اشاره به  اینکه 86 درصد سالمند دارای همسر و فرزند هستند، گفت: 7.3 درصد سالمندان در تنهایی به سر می‌برند.

وی با اشاره اینکه 25 درصد از سالمندان بیمه نیستند، افزود:80 سالمندان تحت پوشش بیمه هستند و 17 درصد تحت هیچ پوششی نیستند که باید بیمه مکمل برای سالمندان پیش‌بینی شود.

معاون توانبخشی بهزیستی شهرستان اصفهان گفت: 82.3 درصد از سالمندان غیر شاغل و 15 درصد سالمند شاغل هستند که 67.2 درصد در اظهارات خود در حد متوسط ابراز رضایت از زندگی داشتند و 51 درصد از سالمندان پس از 60 سالگی نیز برای درمان به بیمارستان حداقل دو سه مرتبه مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سالمندان دچار حالت افسرده و خود بی‌مصرفی می‌کنند، افزود: بر اساس مطالعات سال 88، 37 درصد سالمندان دچار اختلالات سلامت روان هستند.

جعفرزاده بیان کرد: استان اصفهان 18 مرکز سالمندان دارد که این مراکز در حال افزایش است و این در حالی است که از سویی تقاضای سالمند در این مراکز زیاد و از سوی دیگر یارانه این مراکز توسط دولت قطع شده است.

وی به تشکیل بنیاد فرزانگان اشاره کرد و افزود: 16 مرکز شبانه‌روزی سالمندان و دو مرکز ارسال تیم پزشکی درب منزل سالمندان ایجاد شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی شهرستان اصفهان تاکید کرد: خدمات تخصصی سالمندان در حال انجام است که  وظیفه بهزیستی این است که نقشه سلامت سالمندان استان و نیز شرح و وظایف آن تعریف شود.

وی به مشارکت سایر دستگاه‌‌های اجرایی به خصوص شهرداری اشاره کرد و گفت: باغ سالمندان،شبکه بهداشت، درمانگاه،مراکز نگهداری خاص سالمندان طراحی و ورزش‌های ویژه سالمندان از جمله برنامه‌هایی است که باید در این خصوص مورد توجه این دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

نظرات بینندگان