arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۳

مجلس اشخاص محروم از حق تاسیس حزب را تعیین کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) شرایط افراد محروم از حق تاسیس حزب و یا عضویت در آن را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی ماده 5 این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن اشخاص زیر از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محروم هستند:

الف_ کلیه اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم طاغوت، ساواک منحله، فراماسون‌ها، کسانی که در فاصله 28 مرداد 1332 تا 22 بهمن 1357 به وزارت رسیده و یا به عضویت مجالس شورای ملی یا سنا در آمده‌اند، اعضای موثر رژیم سابق و حزب رستاخیز و اعضای گروهک‌های غیرقانونی محارب و ضد انقلاب به تشخیص مراجع ذیصلاح.

ب_ محکومان به جرایم ضدامنیت داخلی و خارجی کشور.

ث_ کسانی که به موجب احکام قطعی دادگاه‌ها از حقوق اجتماعی محروم شده‌اند.

ج _اعضای موثر احزاب منحل شده توسط دادگاه که در زمان انحلال عضو موثر باشند.

چ_ قضات و کارکنان شاغل وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین پرسنل شاغل در نیروهای نظامی و انتظامی و سایر افرادی که طبق قوانین از عضویت در احزاب و تشکل‌های سیاسی محروم شده یا می‌شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 143 رای موافق، 13 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر این ماده را به تصویب رساندند و اشخاص محروم از حق تاسیس حزب را تعیین کردند.

پیش از این در ماده 5 طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، جاسوسان و متجاحران به فسق و فجور و مشروحان به فساد و قاچاقچیان نیز از جمله افراد محروم از حق تاسیس حزب عنوان شده بودند که به دلیل ابهام در مصادیق آن این بخش به کمیسیون شوراها ارجاع شد تا مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان