arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۲۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۳

آیا دولت احمدی‌نژاد به‌دنبال رابطه با آمریکا نبود؟

احمدی‌نژاد برای دو رئیس‌جمهور آمریکا در عصر خود نامه نوشته است. نامه اول او برای جرج بوش و در 18صفحه نگارش یافت. نامه‌ای که با استقبال حامیان سنتی او مواجه شد و حتی یکی از خطیبان جمعه آن را از الطاف الهی برشمرد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«در دولت احمدی‌نژاد هیچ‌گاه بحث مذاکره با آمریکا مطرح نبود.» این ادعای محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت دهم در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری است. میرتاج‌الدینی در این گفت‌وگو به انتقاد تلویحی از جلیلی پرداخته و گفته در دولت دهم اختیار پرونده هسته‌ای در دست دولت نبود. «البته در سال آخر اختیاراتی به وزیر خارجه داده شد که درحال پیگیری مقدمات بودند اما دوران دولت دهم دیگر تمام شد. به وزیر خارجه دولت آقای احمدی‌نژاد فقط برای پیشبرد کار اختیاراتی داده بودند که البته این اختیارات همچون اختیاراتی نبود که امروز به وزارت خارجه دولت یازدهم داده شده است.»

به گزارش انتخاب؛  این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این صحبت‌هایی مبنی بر تلاش‌های ناکام مدیران دولت‌های نهم و دهم برای ایجاد رابطه  باآمریکا در رسانه‌ها و فضای عمومی مطرح شده بود.

 تلاش‌های ناکام برای برقراری رابطه

احمدی‌نژاد برای دو رئیس‌جمهور آمریکا در عصر خود نامه نوشته است. نامه اول او برای جرج بوش و در 18صفحه نگارش یافت. نامه‌ای که با استقبال حامیان سنتی او مواجه شد و حتی یکی از خطیبان جمعه آن را از الطاف الهی برشمرد! با این حال این نامه بی‌پاسخ‌ ماند تا چند سال بعد که احمدی‌نژاد باز از جایگاه سابق این‌بار برای اوباما نامه بنویسد و انتخاب او را به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تبریک بگوید. در سال 87 وقتی اعلام شده بود که دولت اوباما برای مذاکره با ایران منتظر دولت بعدی این کشور می‌ماند، پیام‌هایی از طرف دولت نهم به طرف آمریکایی‌ها ارسال شد که هرچه سریع‌تر این مذاکرات آغاز شود. در آن زمان اخبار متعددی از دیدارهای متوسط پشت درهای بسته منتشر می‌شد، حسین موسویان، دیپلمات برجسته کشورمان نیز برقراری رابطه و مذاکره با آمریکا را به سال‌های گذشته مربوط می‌داند و می‌گوید: «اصل این پدیده در دوران آقای احمدی‌نژاد شکل گرفت. نخستین ملاقات دوجانبه میان سفرای ایران و آمریکا در بغداد صورت گرفت و سوژه هم پرونده عراق و مشکلات این کشور بود. دومین مذاکرات عالی در سطح آقای سعید جلیلی به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و ویلیام برنز نفر سوم وزارت خارجه آمریکا در آن مقطع صورت گرفت. در آن زمان ایران در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی با آمریکایی‌ها وارد مذاکره مستقیم شد.» با وجود این نامه‌ها اما مشخص نشد سطح انتظارات دولت دهم برای رابطه با آمریکا چه بوده است؟

 سفر به نیویورک

یکی دیگر از نکات جالب در رابطه احمدی‌نژاد و آمریکا، تعداد بالای سفرهای رئیس‌جمهور ایران به نیویورک برای حضور در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد و مواردی از این دست بوده است. احمدی‌نژاد 9بار به آمریکا سفر کرد که از این حیث از همه کشورهای جهان، حتی کشورهای متحد ایران مثل سوریه (5سفر) و ونزوئلا(8سفر) نیز بیشتر بوده است.


منبع: آرمان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۱
پسر خوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
1
31
پس برای چی انقدر طرفدارانش دلواپسن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
دلواپسن چون كه اگه اوضاع كشور رديف شه نه تنها كاملا پايگاه مردمي رو از دست ميدن بلكه به تاريخ سپرده مي شن برا همين اصلا نميخوان مملكت ارامش داشته باشه
نظرات بینندگان