arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۸۹

عربستان يتيم شد

مشکل نظام عربستان این است که تصور می کند همچنانکه درگذشته توانست بسیاری از رهبران عرب را با پولهای نفتی بخرد اکنون می تواند نظام درهم شکسته حسنی مبارک را نجات دهد،نظام ریاض باید بیندیشد که آیا اساسا امکان خرید وجدان هشتاد میلیون مصری مخالف نظام مبارک وجود دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه القدس العربی درمقاله ای نوشت با سقوط حسنی مبارک ،نظام عربستان یتیم شد. مضاوی الرشید درنسخه اینترنتی امروز افزود..

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ با سرنگونی حسنی مبارک و نابودی نظام دیکتاتور مصر که بسیار به نظام عربستان نزدیک بود،به نظر می رسد که نظام ریاض بطور فزاینده به نظامی غریبه درمنطقه خاورمیانه تبدیل می شود زیرا این نظام از روزهای اول شروع انقلاب در تونس ومصر،حمایت بی دریغ خود را ازنظام های سرکوبگر بن علی و حسنی مبارک اعلام نمود ،ریاض حتی پارا فراتر نهاد و از آمادگیش برای کمک مالی به نظام حسنی مبارک در صورت قطع کمک های امریکا از این نظام ،خبرداد.

نویسنده این مقاله تصریح کرد مشکل نظام عربستان این است که تصور می کند همچنانکه درگذشته توانست بسیاری از رهبران عرب را با پولهای نفتی بخرد اکنون می تواند نظام درهم شکسته حسنی مبارک را نجات دهد،نظام ریاض باید بیندیشد که آیا اساسا امکان خرید وجدان هشتاد میلیون مصری مخالف نظام مبارک وجود دارد؟

مضاوی الرشید نوشت نظام پیر و ناتوان عربستان که براثر سرنگونی مبارک به لرزه افتاده است،تلاش می کند با دو شیوه همچنان مردم کشورش را فریب دهد؛شیوه اول این است که همه مخالفانش را تروریست معرفی کند و با ساخت ونمایش فیلم های تلویزیونی دراین خصوص،هراسی کاذب در دل شهروندان عربستانی دراین باره بوجود آورد،شیوه دوم نظام ریاض برای ادامه بقایش این است که خطری خارجی را به عنوان تهدید بزرگ علیه عربستان به مردم این کشور معرفی نماید ودرهمین چارچوب ریاض همواره سعی کرده است که ایران را به عنوان بزرگترین خطر خارجی مطرح نماید هرچند که گاهی اوقات گروه های کوچکتر همچون گروه الحوثی را به عنوان تهدید معرفی کرده است.

 نویسنده این مقاله افزود اما مسئله این است که نظام عربستان تا چه هنگام می تواند با این شیوه ها،عربستانی ها را فریب دهد و بالاخره زمانی فرا می رسد که مردم عربستان آگاه شوند که همه صحنه سازی های آل سعود،صرفا فیلمی دروغین بوده است. مضاوی الرشید نوشت پس از سقوط حسنی مبارک، عربستان بیشترین کمک های مالی خود را نثار نظام یمن می کند تا مانع پیروزی یمنی ها علیه نظام علی عبدالله صالح شود،درحالی که اگر ریاض کمی واقع بین باشد خواهد فهمید که مسئله از این فراتر است و اکنون طوفان جریانی انقلابی و همه جانبه علیه همه نظام های سرکوبگر عرب، وزیدن گرفته و می رود که این نظام ها را نابود کند.

نویسنده این مقاله افزود اکنون ترسناک ترین سناریو برای نظام عربستان این امر به شمار می رود که درهمان حال که نگران سرنگونی نظام حاکم یمن پس از سقوط نظام مبارک است،مردم عربستان فعالیتی شدید را علیه نظام حاکم ریاض آغاز کنند هرچند امکان دارد که این نظام مستبد برای تداوم خود،یکی از شاهزادگانش را مامور اجرای کودتایی کند تا همچنان خواسته های مشروع ملت عربستان را زیرپا بگذارد و به تحریف حقایق ادامه دهد.

مضاوی الرشید نوشت مردم عربستان درشرایط حساس کنونی به تشکیل ائتلاف ملی گسترده ای نیاز دارند تا با کنارگذاشتن همه اختلاف ها و درگیری های گذشته به نظام حامی دیکتاتورهای جهان پایان دهند.
نظرات بینندگان