arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۲۹ تير ۱۳۹۳

جزئیاتی جدید از مسافران هواپیمای مسافری مالزی/ اروپا به دنبال مجازات روسیه

کامرون همچنین مقام‌های اتحادیه اروپا را به دلیل کندی در اقدام علیه کرملین به باد سرزنش گرفت. وی گفت: از مدت‌ها پیش بخش اعظمی از کشورهای اتحادیه اروپا با اقدام علیه جدایی‌طلبان مناطق شرقی اوکراین مخالف بودند و نمی‌خواستند که با واقعیت‌هایی که در حال وقوع است، رو به رو شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دنبال سقوط هواپیمای مسافربری مالزی که گفته می شود بر اثر شلیک موشک سقوط کرده است، نخست وزیر انگلیس تاکید کرد چنانچه ثابت شود جدایی‌طلبان اوکراینی عامل ساقط کردن هواپیمای مسافربری مالزی با ۲۹۸ مسافر هستند، روسیه باید به دلیل بی‌ثبات کردن این کشور مجازات شود.

به گزارش انتخاب؛ دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در مقاله‌ای برای روزنامه ساندی تایمز نوشت: اگر مساله این باشد، ما باید مشخص کنیم که مفهوم آن چیست. این نتیجه مستقیم اقدامات روسیه برای بی‌ثبات کردن حق حاکمیت یک کشور، نقض تمامیت ارضی، حمایت از شبه‌نظامیان تبهکار و آموزش و مسلح کردن آنهاست.

کامرون همچنین مقام‌های اتحادیه اروپا را به دلیل کندی در اقدام علیه کرملین به باد سرزنش گرفت. وی گفت: از مدت‌ها پیش بخش اعظمی از کشورهای اتحادیه اروپا با اقدام علیه جدایی‌طلبان مناطق شرقی اوکراین مخالف بودند و نمی‌خواستند که با واقعیت‌هایی که در حال وقوع است، رو به رو شوند.

نخست وزیر دولت ائتلافی انگلیس تاکید کرد: زمان آن فرارسیده است که قدرت، نفوذ و منابع خود را تجمیع کنیم. اقتصاد کشورهای ما قوی است و این اقدام قدرتش را افزایش می‌دهد. در برخی مواقع ما به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که گویا بیش از آنچه روسیه به ما احتیاج دارد، ما به روسیه محتاجیم.

روز گذشته نیز شبکه راشا تودی با اشاره به شباهت ظاهری هواپیمای MH17 با جت "ولادیمیر پوتین” از احتمال دست داشتن دولت اوکراین در سقوط این هواپیما نوشت. تراژدی سقوط هواپیمای مالزیایی با جان باختن نزدیک به ۳۰۰ نفر همراه بود.

 کی‌یف: سازمان ملل، جدایی‌طلبان شرق اوکراین را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد

از سوی دیگر رئیس جمهوری اوکراین به سازمان ملل تاکید کرد تا جدایی‌طلبان شرق این کشور را که حامی روسیه هستند، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

به گزارش رویترز، در جریان مکالمه تلفنی میان پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، پوروشنکو به بان کی مون تاکید کرد تا اقدامات تروریست‌ها را در لوهانسک و دونتسک محکوم کرده و آن‌ها را که جمهوری مردم دونتسک و لوهانسک هستند در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

جزئیاتی از مسافران هواپیمای مالزیایی

همچنین وزیر حمل و نقل مالزی اعلام کرد هواپیما مورد شلیک یک موشک بوک قرار گرفته است. در لیست منتشر شده توسط هواپیمایی مالزی، ۱۸۹ نفر از این هواپیما از مسافران هلندی بودند که در میانشان محققان برجسته ای در زمینه مبارزه با بیماری ایدز مشاهده شدند که به سوی کنفرانس بیماری ایدز در استرالیا عازم شده بودند.

همچنین ۲۷ تن دیگر از مسافران این هواپیما استرالیایی بودند که دو تن از آنها از بستگان مسافرین هواپیمای ناپدید شده ۳۷۰ مالزی بودند که در فروردین ماه ناپدید شد.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد اعلام کرد ۸۰ کودک نیز در میان مسافرین بوئینگ ۷۷۷ بودند. در میان کشته شدگان این هواپیما ۲۷ مالزیایی، ۱۲ اندونزیایی، ۹ بریتانیایی، ۴ آلمانی، ۴ بلژیکی، ۳ فیلیپینی، یک آمریکایی، یک کانادایی و یک نیوزلندی بودند.

تشدید تنش در روابط روسیه و اوکراین

مقامات کی یف و مسکو بلافاصله پس از این حادثه یکدیگر را مقصر دانستند و بار دیگر جرقه مرحله جدیدی از تنش بین دو کشور زده شد. "آنگلا مرکل” صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری خود با تسلیت به خانواده مسافرین این هواپیما از وجود مدارک قاطع مبتنی بر شلیک به این هواپیما اشاره کرد و از کرملین خواست تا با کمک به بحران درگیری ها در شرق اوکراین پایان دهد.

هواپیمای مسافری مالزی که از آمستردام عازم کوالالامپور بود در آسمان منطقه ناآرام شرق اوکراین سقوط کرده است. اوکراین می‌گوید هواپیما هدف موشک جدایی‌طلبان طرفدار روسیه قرار گرفته است.

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد روسیه، جزو مظنونان این حادثه است و با این کار تمامی خطوط قرمز زیرپا گذاشته شده است. جعبه سیاه هواپیما که توسط نیروهای اوکراین پیدا شده و تصاویر ماهواره ای نیز در حال بررسی است. به نظر می رسد جدایی طلبان این هواپیمای مسافربری را با هواپیمای مسافربری اشتباه گرفتند و باعث مرگ ۲۹۸ نفر شدند.

تنش سیاسی که در روزهای اخیر بین روسیه و آمریکا افزایش یافته بود بار دیگر با حادثه سقوط هواپیمایی مالزی افزایش یافت. "باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا خواستار توقف حمایت مسکو از جدایی طلبان اوکراینی شد. گفته شده احتمال تحریم بیشتر کشورهای اروپایی علیه روسیه بیشتر شده است. مقامات ارشد مالزی و استرالیا خواستار بررسی های بین المللی درباره این تراژدی شدند.


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان