arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۳

کُشتن را متوقف کنید!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
۱۲ روز از آغاز حملات نظامی رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد و جهانیان با فاصله گرفتن از بازی‌های جام‌جهانی هر روز بیشتر به اخبار، عکس‌ها و اخباری که از جنایات غزه می‌رسد واکنش نشان می‌دهند.

بامداد روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه بود که نیروی هوایی ارتش رژیم‌ صهیونیستی حملات گسترده نظامی خود را تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کردند و حالا به نظر می‌رسد دیگر کسی نمی‌تواند چشمش را بر این جنایات ببندد و بدون هیچ واکنشی از کنار آن عبور کند.

در این میان هنرمندان که صدایی گاه بلند‌تر از عموم مردم دارند و روحیه‌ای که همیشه آنان را به پیش‌گامی در کارهای انسان‌دوستانه وا می‌دارد، در مقابل جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد سکوت نکرده‌اند و هر روز با انتشار یادداشت، عکس از خودشان یا بازنشر عکس یا فیلمی از این جنایات در رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی همانند توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام به آن واکنش نشان دادند.

حتی فیلمسازان اسراییلی و مدعوین جشنواره سینمایی اورشلیم(بيت‌المقدس) هم به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان دادند و تعداد زیادی از مدعوین این جشنواره ازجمله «اولریش زایدل»، کارگردان اتریشی و «اسپایک جونز»، کارگردان آمریکایی طی بیانیه‌های جداگانه‌ای سفر خود به فلسطین اشغالی را لغو کرده‌اند. این فیلمسازان در یک نشست خبری از دولت اسراییل خواستند که هر چه زودتر به این جنگ بیهوده و ظالمانه خاتمه دهد و با مردم مظلوم غزه ابراز همدردی کرده و اذعان داشتند که در چنین شرایطی که کودکان و زنان و مردان بی‌گناه و بی‌دفاع به خاک و خون کشیده می‌شوند، نمی‌توانند به راحتی درباره آثارشان به گفت و گو بنشینند.

واکنش هنرمندان ایرانی به جنایات غزه
در ایران هم مجید مجیدی، مهناز افشار، مصطفی رحماندوست و فرشته طائرپور، تهیه‌کننده با انتشار یادداشت، اصغر فرهادی، مهناز افشار، صابر ابر و یغما گلرویی با انتشار عکس‌هایی از خودشان درحالی‌که تابلویی به دست دارند که روی آن نوشته شده: «Stop Killing Your Fellow Being» و دیگر چهره‌های هنری همچون بهرام رادان، باران کوثری، نیوشا ضیغمی، ‌هانیه توسلی، چکامه چمن‌ماه، امیر جعفری، مهدی پاکدل، مهدی کرم‌پور و آنا نعمتی با انتشار عکس‌هایی از جنایت‌های چند روزه غزه، اعتراض خود را به این جنایات ابراز کردند.

مجیدی در بخشی از یادداشتش مردم آزاده جهان را خطاب قرار داده و نوشته است: «روی سخن من نه محافل حقوق بشری، نه دولت‌های غربی و نه دولت‌های عربی که اگر غیرتی داشتند امروز صهیونیزمی نبود،  بلکه روی سخن من مردم آزاده جهان است. چطور می‌توان شاهد بود که ده‌ها تن بمب بر سر ملتی بی‌دفاع و مظلوم ریخته شود و جهان در یک سکوت مرگبار فرو رود!»و طائرپور در مقام یک مادر در یادداشتش نوشته: «اين مادری و كودكی و زندگی است كه در غزه بمباران می‌شود... كاش سياهی كابوس اين كودكان، خواب همه سياستمداران را آشفته كند.»

چندی پیش هم بیش از ۱۶۰ تن از سینماگران، هنرمندان و مدیران فرهنگی کشور با انتشار نامه‌ای خطاب به «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به خشونت جاری در غزه و عراق واکنش نشان دادند که در میان امضاکنندگان این نامه، اسامی هنرمندانی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدمهدی عسگرپور، داریوش مهرجویی، سیدرضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری، جمشید مشایخی، مجتبی راعی، نیکی کریمی، سیدغلامرضا موسوی، منوچهر محمدی، بهروز افخمی، محمدرضا شرف‌الدین، ابوالفضل جلیلی، سیدضیاءهاشمی، علیرضا داودنژاد، جواد نوروزبیگی، حبیب احمدزاده، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، ‌هانیه توسلی، بابک حمیدیان، سعید راد، علیرضا امینی، مهدی جعفری، کامران ملکی و... به چشم می‌خورد.

همچنین گروهی از هنرمندان تئاتر ایران در بیانیه‌ای همصدا با سایر هنرمندان جهان، کشتار بی‌رحمانه غزه توسط صهیونیست‌ها را محکوم کردند.

واکنش‌های مجازی هنرمندان چه فایده‌ای دارد؟
در این میان، عده‌ای هم که همیشه زبان انتقادشان بلند‌تر از دست کمک‌کننده‌‌شان است، فورا واکنش‌های هنرمندان در فضای مجازی را زیر سوال بردند و این پرسش را مطرح کردند که این واکنش‌ها چه فایده‌ای دارد؟ شاید این عده از جنبه‌ای درست بگویند، اما از طرفی هم اگر کمی به این پست‌ها دقت می‌کردند متوجه می‌شدند در کنار همه این پست‌ها عبارت «#StopKillingYourFellowBeing» به معنی «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید» نوشته شده یا به بیان درست‌تر برچسب زده شده، این عبارت به همراه هشتگی که همراه آن است تمام مطالبی را که در شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان درباره جنایات غزه منتشر می‌شود به هم پیوند می‌زند و اگر تعداد مطالبی که درباره این موضوع منتشر می‌شود به اندازه قابل توجهی برسد، این عبارت جزو ۱۰ عبارت برتر آن شبکه‌ اجتماعی قرار می‌گیرد و قطعا می‌تواند فشار روانی قابل‌توجهی را متوجه رژیم صهیونیستی کند و سردمداران این جنایات را به این نتیجه برساند آن‌طورها هم که فکر می‌کنند، جهان در برابر جنایات آنان ساکت نیست!

بنابراین این واکنش‌های مجازی آن‌قدر هم بی‌فایده نیست، حتی جمع کثیری از مردم هم به تبعیت از این هنرمندان روی کاغذ، مقوا حتی بدن خودشان این عبارت را نوشته‌اند و عکسی از خودشان منتشر کرده‌اند و عبارت «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید!» را در کنارش برچسب زده‌اند.
نظرات بینندگان