arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۳

"سند سینما" ایوبی و سینماگران را به "پاستور" کشاند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


حجت‌الله ایوبی درباره‌ی "سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور" که از دولت گذشته به دولت فعلی به ارث رسیده است،گفت: روح حاکم بر این سند بیشتر با یک نگاه بدبینانه به سینما نوشته شده است و به بازنگری نیاز دارد.

نشست «سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور» با حضور سینماگران، مدیران وزارت ارشاد و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور برگزار شد.

پس از برگزاری این نشست که سه‌شنبه 31 تیرماه در مرکز استراتژیک ریاست جمهوری (خیابان پاستور) بدون حضور اهالی رسانه برگزار شد، تعدادی از حاضران در نشستی جداگانه با اهالی رسانه سخن گفتند.

باید در سند سینما بازنگری شود

حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی کشور با اشاره به جلسه برگزار شده، گفت: جلسه امروز کمک کرد تا اگر قرار است، سندی تصویب شود جامع و با بررسی نقاط ضعف و قدرت آن از طرف سینماگران باشد.

او تاکید کرد: هدف از تنظیم این سند می‌تواند هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف باشد.

این مدیر سینمایی گفت:از سازمان سینمایی به تنهایی کاری ساخته نیست و همه کسانی که دست‌اندرکار این حوزه هستند‌ و نیز وزارتخانه‌های دیگر باید به توسعه سینما کمک کنند.

ایوبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه این سند در دولت گذشته هم بررسی شده بود و چه تفاوت‌هایی با آن دارد، بیان کرد: سند فعلی همان چیزی است که در گذشته آماده شده است اما آن سند مراحل تصویب را سپری نکرده بود. در واقع با انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت مصادف شد و به همین دلیل بررسی آن دوباره در دستور کار قرار گرفت.

او با تاکید بر اینکه "سند ساماندهی و توسعه سینمای کشور" هنوز نهایی نشده است، افزود: متن موجود در این سند مورد بررسی قرار گرفته است و باید کارشناسان درباره آن نظر دهند که البته ملاحظاتی که در این جلسات ارائه شد، نشان می‌دهد، وقت بیشتری برای بازنگری اساسی در سند احتیاج است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: در این سند الزامات اساسی برای یک سند ملی لحاظ نشده است. در حالیکه باید در چنین سند ملی همکاری دستگاه‌های دیگر و محاسبات سینمایی کشور با دستگاه‌هایی مهمی چون صدا و سیما نگریسته شود.

او گفت: این در حالی است که در این سند فعلی بیشتر تمرکز بر نحوه تولید فیلم است و اینکه چه فیلم‌هایی باید تولید شوند و چه فیلمهایی نباید تولید شوند. در واقع روح کلی حاکم بر سند بیشتر در تولید فیلم‌های خوب و غیرخوب متمرکز است.

وی غیرشفاف بودن ملاک‌ها و ضوابط را از دیگر نکات قابل بحث و بررسی این سند دانست و افزود: این سند در حد یک آیین‌نامه تقلیل پیدا کرده است و بیشتر به شرایط ممیزی و تولید فیلم پرداخته است.

ایوبی بیان کرد: یک نگرانی که در جلسه امروز وجود داشت، این بود که روح حاکم بر این سند کمتر روح خوش‌بینی به سینما و اهالی سینما است و بیشتر با یک نگاه بدبینانه به سینما نوشته شده است.

این مدیر فرهنگی گفت: آنچه از یک سند راهبردی انتظار می‌رود در اینجا موجود نیست و سینماگران حاضر در جلسه از نحوه نگارش این سند و جزئیات آن بی‌اطلاع بودند. به همین دلیل باید بررسی‌های بیشتری برای حل مشکلات آن صورت بگیرد که فکر می‌کنم زمان طولانی‌تری را هم نیاز داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره تفاوت دفترچه سیاست‌های سازمان سینمایی با این سند اظهار کرد: از دی ماه سال گذشته جلسات متعددی برگزار شد که در نتیجه جمع بندی آنها سیاست‌های سازمان در سال 93 اعلام شد، بنابراین آن دفترچه رویکردهای سازمان سینمایی به طور عملی در سال 93 است اما این سند ملی سینما از اساس متفاوت است.

کیانیان: متولیان همیشه فکر می‌کنند ما بی‌ادب هستیم

به گزارش ایسنا، رضا کیانیان به عنوان یکی از سینماگران حاضر در این نشست بیان کرد: اولین قدمی که برای این سند در این دولت برداشته شده است، دعوت از سینماگران و پرسیدن نظر آنها بود. در حالی که در دولت گذشته سندی برای سینماگران و بدون حضور آنها تنظیم شد.

او با اشاره به اینکه در سند گذشته فقط دولت حرف زده بود و مردم یعنی سینماگران سخنی مطرح نکرده بودند‌، ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما متولیان همیشه فکر می‌کنند باید ما را ادب کنند و ما بی‌ادب هستیم. در نتیجه اکثر متولیان امور اول روی سینما کار می‌کنند و بعد به حوزه‌های دیگری مانند تئاتر می‌روند.

وی ادامه داد: سینمای ایران پرچم‌دار مبارزه جهانی با آمریکا است. در حالی که سینمای هالیوود به دلیل قدرتمند بودن با تهاجمی که به سینمای مستقل جهان مانند ایتالیا، آلمان‌، انگلیس‌ وژاپن کرد آنها را از بین برد.

او افزود: در سینمای ایران اتفاقی که افتاد این بود که از دهه 50 قطاری به نام موج نو سینمای ایران بر مبنای دقیق و درست شروع به حرکت کرد و این قطار از طرف جمهوری اسلامی هم حمایت شد.

کیانیان ادامه داد: این سینما در جهان مطرح شد و تمام جشنواره‌ها در دوره‌ای اگر فیلم ایرانی نداشتند انگار که چیزی را کم داشتند چون آنها سینمای خود را از دست داده بودند و سینمای ایران را یک آلترناتیو در مقابل سینمای آمریکا می‌دانستند که می‌توانست آنها را نجات دهد.

وی با تاکید بر اینکه این حرکت به معنی مبارزه است گفت: این چیزی است که بسیاری از مسئولان ما نمی‌بینند و همیشه فکر می‌کنند، باید فیلم‌هایی ساخته شود که شخصیت اول آنها مثلا حتما نماز بخوانند، در صورتی که ما با پیام‌های انسانی و درست این کار را انجام داده بودیم.

کیانیان با اشاره به حضور کمرنگ سینمای ایران در عرصه جهانی در هشت سال گذشته، مطرح کرد: آن جریان خواست موفقیت برخی فیلم‌های سینمای ما را فقط مبتنی بر سیاه‌نمایی و حمایت جشنواره‌های خارجی از این نوع سینما بداند. در حالی که اسرائیل با همان فرمولی که سینمای ما شروع به فیلم ساختن کرده بود، کار خود را آغاز کرد و اکنون جای سینمای ایران را در جشنواره‌های جهانی گرفته است.

وی با بیان مثالی از اینکه دولت مردان ژاپنی وجود یک گوشی تولید شده توسط این کشور در دست دولتمردان آمریکایی را بهترین مبارزه با این کشور می‌دانند تاکید کرد: اگر کسی دست و پای سینمای ایران را باز بگذارد، ما دوباره جایگاه حقیقی خود را پیدا می‌کنیم چون سینمای ایران همانند تلفن پاناسونیک ژاپن است.

کیانیان در ادامه گفت: تمام سخنم این است که جلوتر از کسانی هستیم که می‌خواهند ما را نصیحت کنند. اگر بگذارند ما کارمان را انجام بدهیم، خوب انجام خواهیم داد.

او یادآوری کرد: در یک مقطعی می‌خواستند سینما را اصلاح کنند و گفتند فیلم فاخر بسازید. به این معنی که می‌خواستند فیلم هالیوودی بسازند، در حالی که ما از هالیوود خیلی عقب هستیم در نتیجه می‌بازیم همانطور که باختیم.

رضا کیانیان در بخش پایانی سخنانش گفت: ما زمانی برنده می‌شویم که با توجه شرایط و امکانات خودمان فیلم بسازیم همانگونه که فیلمی در دو آپارتمان می‌سازیم و اسکار می‌گیریم. اگر براساس آنچه خودمان بلد هستیم، کار کنیم برنده خواهیم بود اما اگر بخواهیم فرمول دیگران را اجرا کنیم، بازنده هستیم.

سینایی خطاب به مسوولان: فقط، فکر دیکته نکنید

خسرو سینایی کارگردان سینما هم تاکید کرد: مدیرانی که در اوج حُسن نیت می‌خواهند، در سینمای ایران یک تحول شکل بگیرد، این مهم را باید بدانند که ابتدا باید با مشکلات و مصیبت‌های سینمای ایران آشنایی داشته باشند.

او گفت: آن فیلم‌هایی که از ما در دنیا مطرح شده است، اغلب فیلم‌هایی هستند که با بودجه‌های کمتر و فارغ از عواملی مثل گریم یا جلوه‌های ویژه عظیم ساخته شده است.

این کارگردان سینما پیشنهاد کرد که برای افراد جوان سرمایه گذاری شود تا آموزش‌های لازم را در حوزه سینما در سطح جهانی در اختیار بگیرند.

کارگردان «عروس آتش» خطاب به مسئولان تاکید کرد: سعی نکنید فقط فکر دیکته کنید تا سینمای ما بتواند در یک سطح قابل قبول ارائه شود، این فکر باید در سطحی باشد که متخصصان خود را داشته باشد، چون الان سر سینمای ایران بزرگ شده است اما در سیستم زیربنایی آن چیزهایی کم داریم.

حسام‌الدین آشنا چه گفت؟

به گزارش ایسنا،حسام‌الدین آشنا هم در این نشست با اشاره به هشت راهبرد اساسی که در این سند گنجانده شده است، تصریح کرد: این سند در ذیل سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور طراحی شده است و باید پس انجام بازنگری‌های لازم در ستاد هماهنگی و راهبرد مهندسی فرهنگی کشور که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که آقای رییس جمهور این سند را پیش از مطرح شدن در صحن علنی شورا جهت اعلام نظر به مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ارسال کرده‌اند، گفت:‌ این مرکز نیز جهت گرفتن نظرات ذی‌نفعان این موضوع مذاکراتی را با وزارت ارشاد داشت و وزارت ارشاد نیز در میان ذی‌نعان امر این موضوع را مورد توجه قرار داد و درواقع تلاش می‌شود که نظرات ذی‌نفعان حوزه سینما در این ارتباط مورد توجه قرار بگیرد و این جلسات نیز در این راستا برگزار می‌شود.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که این سند در اختیار افکار عمومی قرار گیرد، به برخی از اهداف بلندی که در این سند گنجانده شده، اشاره کرد و اظهار داشت: هشت راهبرد اساسی در این سند در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که در ارتباط با سینما ارگان‌های مختلفی به صورت رسمی و غیررسمی فعالیت می‌کنند و چقدر توجه شده که نظرات آن‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد تا این سند قابل اجرا باشد ، اظهار داشت: دیدگاه‌های ارگان‌هایی که شما به آن اشاره کردید در سند بیان شده، بندهای مختلفی در سند وجود دارد که دغدغه‌های آن‌ها نیز در آن ذکر شده است.

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این‌که باید این زمینه فراهم می‌شد که اهالی سینما نیز حرف و دیدگاه‌شان را در ارتباط با این سند بیان کنند و این جلسه نیز در این راستا برگزار شد،‌ ادامه داد: به نظر می‌آید در تهیه این سند بیش از این‌که به حمایت و توسعه سینمای ایران توجه شود، به مقوله مراقبت از سینمای ایران توجه شده است در حالی‌که ما احتیاج به سند خوب داریم. احتیاج به یک سند حمایت‌گر که در آن آینده‌نگری وجود داشته باشد و فضای رقابت نیز درنظر گرفته شده باشد؛ داریم.

مشاور فرهنگی رییس جمهور با بیان این‌که مردم بیش از ده سال گذشته فیلم می‌بینند، افزود: فقط فیلم دیدن مردم معطوف به دیدن فیلم ایرانی و یا سینما رفتن نیست، مصرف در این زمینه گسترش پیدا کرده است، ولی توزیعی که در این زمینه وجود دارد مناسب نیست و امر ساماندهی در این ارتباط بسیار مهم است.

آشنا با بیان این‌که رابطه سینما و تلویزیون نیز باید موردتوجه سیاست‌گذار قرار بگیرد، اظهار کرد: البته در این توجه نباید سینما به نفع تلویزیون مصادره شود.

وی با بیان این‌که بازنگری در این سند در قالب ستاد هماهنگی و راهبردی مهندسی فرهنگی کشور که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است صورت می‌گیرد، گفت: در این راستا بسیار مهم است که مجموعه سازمان سینمایی و صنوف آن حرف واحدی برای این ستاد در ارتباط با این سند داشته باشند.

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که اولین جلسه شورای عالی سینما به ریاست رییس جمهور چه زمانی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: ‌اگر سازمان سینمایی دستور لازم را برای تشکیل شورای عالی سینما فراهم کند،‌ این شورا قابل تشکیل است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که چه تضمینی وجود دارد که این سند بعد از تصویب نهایی قابل اجرا باشد، افزود: فرق سند خوب و بد در همین است. سند خوب سندی است که در آن حرف‌های قابل اجرا و با ضمانت اجرایی تهیه شده باشد و ما تلاش می‌کنیم که این سند در همین راستا باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بعد از نهایی شدن این سند، بررسی سند موسیقی در دستور کار قرار می‌گیرد، در پاسخ به این سوال که آیا تهیه اسناد دیگری در ارتباط با حوزه‌های دیگر فرهنگی در دستور کار دولت هست یا نه؟ گفت: دولت اقدام به تهیه این اسناد نکرده است ، بلکه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به تهیه اسنادی کرده که این اسناد در نوبت بررسی در صحن علنی شورای انقلاب فرهنگی و ممکن است بحث‌های این چنینی در مورد آن‌ها وجود داشته باشد و این سندها در این مرکز با حضور صاحب‌نظران امر مورد بررسی قرار بگیرد.

 در این نشست، سید مصطفی ابطحی‌ معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ‌، محمدرضا جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی‌، محمد احسانی‌ معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ‌، علیرضا رضاداد‌ مشاور ارشد سازمان سینمایی، سیدروح الله حسینی مدیر مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی ‌، مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینماشهر ‌و حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری به عنوان جمعی از مدیران سازمان سینمایی حضور داشتند.

محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما،رضا کیانیان‌، خسرو سینایی‌، منوچهر محمدی‌، فرشته طائرپور‌، کمال تبریزی ‌، محمد آلادپوش‌، غلامرضا فرجی‌، مرتضی شایسته‌، مهرزاد دانش‌، جواد طوسی‌، ابراهیم مختاری‌، امیر اثباتی‌، سید محسن هاشمی و.... از دیگر افراد حاضر در این نشست بودند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان