arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۸۹

وقتي از کرش و شرکا به مربي ايراني مي رسيم

«استراتژي» بدون شک يکي از حلقه هاي مفقوده در فوتبال ايران که تعداد آنها هم کم نيست دقيقا همين واژه است.«استراتژي» لعنتي که معلوم نيست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
* رضا خوشنويس
«استراتژي» بدون شک يکي از حلقه هاي مفقوده در فوتبال ايران که تعداد آنها هم کم نيست دقيقا همين واژه است.«استراتژي» لعنتي که معلوم نيست آن را در کجاي هياهوي بي انتهاي اين فوتبال گم کرده ايم. شايد هم اساسا با آن مشکل شخصي داريم. چرا که تن دادن به برنامه و حرکت بر پايه اصول از پيش طراحي شده الزامات دست وپاگيري دارد که از حوصله مديريت کم توان فوتبال ايران خارج است. ما ناگهان به اين نتيجه مي رسيم که بايد مربي بزرگ و بادانش خارجي بياوريم و اين جناب بزرگ و خارجي بايد با خود سرمربي اميدها و ديگر تيم هاي پايه را هم بياورد تا با تفکري واحد تيم هاي ملي ايران رشد کنند. ايده اي که با وجود ابهاماتش مي توان رگه هايي از منطق، شعور و البته آينده نگري را در آن ديد اما وقتي اولين مربي بزرگ خارجي به ما«نه» مي گويد ناگهان اصل نسخه را هم پاره مي کنيم و قرار به آوردن مربي داخلي و بها دادن به نيروهاي وطني براي تيم بزرگسالان و اميد و غير و ذالک مي شود.
آشپز تصميم گيرنده فوتبال ايران از شوري شور آوردن مربي خارجي با خدم و حشم ناگهان به بي نمکي مربي داخلي مي رسد.
آيا چنين تدابير خلق الساعه اي چيزي غير از نبود يک تفکر و استراتژي مشخص و مدون در انتخاب و گزينش سرمربي براي حساس ترين تيم ورزشي کشور است؟ آيا فلسفه آن ايده فقط در گرو حضور کارلوس کرش در ايران بوده که حالا وقتي او به ما«نه» مي گويد همه چيز را بر هم مي زنيم و سراغ چيدماني جديد براي تيم هاي ملي مي رويم؟
استراتژي يک فرمول است. فرمولي که مي گويد خير و صلاح فوتبال در گام گذاشتن بر يک طريق خاص، روشن و ترسيم شده است. شايد اين استراتژي فرمول مربي داخلي را تجويز کند حداقل در اين صورت هم تکليف روشن است و فدراسيون مي داند که دنبال چه چيزي بگردد و کالاي مورد نيازش چگونه بايد باشد.
رييس فدراسيون فوتبال و دستيارش در کميته روابط بين الملل سرخورده از شکست در مذاکره با کرش از تشکيل جلسه اضطراري در کميته تيم هاي ملي خبر مي دهند که اساتيد دوباره دور هم جمع شوند و طرحي نو دراندازند. حال آنکه استراتژي مي گويد بايد اين گروه خيلي پيشتر از اينها الگوي مناسب خود را طراحي مي کرد تا امروز رداي تيم ملي براي نشستن روي تن صاحبش فقط نياز به«پرو» داشته باشد. حالا کرش نشد ديگري. آدمش خيلي فرق نمي کند چون ما پارامترها را مي شناسيم.
از هم انديشي دستپاچه کميته فني فدراسيون فوتبال که به صورت ضرب الاجل تشکيل خواهد شد چه چيزي به بيرن تراوش خواهد کرد؟ فکرهايي که سر فرصت هم به کشف بزرگ و رندانگيزي دست نيافتند حالا از اين جلسه هول هولکي به کدام نسخه شفابخش خواهند رسيد. اگر پيش از اينها زحمت ترسيم آن« استراتژي لعنتي» را به خود داده بوديم قطعا امروز با رفتن کرش نيازي به چنين جلسات اورژانسي نبود.
نظرات بینندگان