arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۳

فلاحت پیشه: داعش اگر حماقت کند و اقدامی علیه ایران انجام دهد با مقابله به مثل انهدامی روبرو می‌شود /مرزهای ایران بسیار امن است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل منطقه
  با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر پیشروی نیروهای داعش به نزدیکی مرزهای ایران گفت: کلیت استقرار و پیشروی نیروهای داعش اکنون به این گونه است که در حدود 50 درصد خاک عراق، یا حضور مستقر و حاکمیت دارد و یا نفود و قابلیت انجام اقدامات تروریستی را دارد، یعنی به روایتی 50 درصد از خاک عراق در اختیار نیروهای داعش است و این گروه تروریستی توانسته است در موصل اعلام خلافت اسلامی کند و برای خود فرمانداری و استانداری ایجاد کند.

وی ادامه داد: در بعضی دیگر از بخش‌های عراق داعش تا حدی توانسته حاکمیت ملی دولت عراق را  تضعیف کند و اقداماتی مانند آدم ربایی و توریستی را انجام دهد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه مسیر پیشروی داعش مناطق بعثی‌ها است، خاطر نشان کرد: واقعیت موضوع این است که داعش در مسیری در حال پیشروی است که این مسیر و این مناطق، مناطقی است که بعثی‌ها و نیروهای صدام تحت عنوان شریان سوق الجیشی و استراتژیکی عراق آن را شکل داده بود و سعی داشت در این مناطق با ایجاد شهرک‌ها، کانون‌ها و یک سری مراکز بعثی، امنیتی و اطلاعاتی استخباری، در واقع حاکمیت رژیم سابق صدام را تقویت و حاکمیت کند.

نماینده دوره هشتم مجلس، با اشاره به این موضوع که مدیریت و فرماندهی داعش از خارج از عراق در حال شکل گیری است، افزود: می‌بینیم که داعش هدف گذاری‌هایی را علیه سوریه و ایران صورت داده است و از این جهت است که حضور و نفوذ داعش تا حدود چند 10 کیلومتری مرز ایران در جلولا شکل گرفته است. به این گونه که همین گروه‌هایی که در جنگ تحمیلی علیه ایران بسیج شدند اکنون هدفشان این است که تحولات منطقه را از مسیر رژیم صهیوینستی به سمت ایران تغییر دهند.

این کارشناس بین الملل همچنین اقدام نظامی آمریکا علیه داعش را اقدامی ریشه‌ای با هدف از بین بردن این گروه تروریستی ندانست و اضافه کرد: لذا جمهوری اسلامی ایران باید داعش را به عنوان تهدید اصلی و جدی امنیت ملی کشور قلمداد کند. برخلاف آمریکا و برخی از کشورهای عربی که در لفظ علیه داعش عمل می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به پیشروی‌های داعش حساس شود، زیرا این گروه گروهی خطرناک است که در قالب دستگاه های اطلاعاتی مخفی در منطقه در حال عمل کردن است.

فلاحت پیشه بیان کرد: اینکه اکنون چه باید کرد، این است که طبق منشور ملل متحد اگر تهدیدی از ناحیه داخل یک مرز علیه کشور دیگری صورت گیرد، آن کشور می‌تواند علیه تهدید صورت گرفته اقدام پیش‌دستانه انجام دهد، اعتقادم بر این است که اگر خطر داعش جدی شد و به حریم مرزهای ایران نزدیک شدند باید اقدام پیش دستانه علیه آنها انجام شود.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: اکنون ایران باید در قالب ساز و کارهای بین المللی عمل کند که این سازوکارها به دو گونه است؛ نخست در قالب  سیاست‌های بین المللی برای مقابله با داعش است که این راهبردها به شدت  مشکوک و محدود است و فاقد زمان عملیاتی هستند، دیگری هم همکاری با دولت عراق است.

فلاحت پیشه معتقد است در شرایط کنونی داعش تهدید مستقیمی علیه ایران نیست و تهران نیاز به دخالت مستقیم در این زمینه ندارد. 
حشمت الله فلاحت پیشه مرزهای ایران را بسیار امن دانست، و با این اعتقاد که جمهوری اسلامی، تا حد بسیار بالایی در عرصه امنیتی عملکرد قابل قبولی داشته است، تصریح کرد: داعش اگر تحلیل راهبردی داشته باشد هیچ اقدامی علیه ایران صورت نخواهد داد و اگر این حماقت را همچون گذشته انجام دهند، با مقابله به مثل انهدامی ایران مواجه خواهند شد. آن چیزی که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، این است که شرایط تبادلات مرزی ایران و عراق باید به گونه‌ای باشد که شرایط ناامنی به شرایط اقتصادی و مرزی دو کشور ضربه نزند و باید شرایط اعلام هرگونه آمادگی برای کمک به ایجاد امنیت در مرز با عراق ایجاد شود.

منبع: نامه
نظرات بینندگان