arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۸۹

متکی: شوراي نظامي در مصر ادامه راه حسني مبارك را می رود

وزير امور خارجه سابق كشورمان شوراي نظامي در مصر را ادامه راه حسني مبارك دانست و به آمريكايي‌ها توصيه كرد كه با ايستادن در مقابل اراده مردم مصر، اشتباهات گذشته خود را در خاورميانه تكرار نكنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير امور خارجه سابق كشورمان شوراي نظامي در مصر را ادامه راه حسني مبارك دانست و به آمريكايي‌ها توصيه كرد كه با ايستادن در مقابل اراده مردم مصر، اشتباهات گذشته خود را در خاورميانه تكرار نكنند.

به گزارش فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه سابق كشورمان دوشنبه شب در جمع اعضاي هيئت علمي و اساتيد دانشگاه صنعتي اميركبير در تهران، در تحليل تحولات كنوني در خاورميانه، انقلاب اسلامي ايران را الهام‎بخش اين تحولات خواند.

وي با بيان اينكه نهضت امام خميني(ره) در دهه‌هاي پاياني قرن گذشته دو حوزه مهم را تحت تأثير قرار داد، اظهار داشت: نخست بازگشت باورهاي ديني به صحنه اجتماعي و حكمراني جامعه در دنيايي كه مديريت آن بر اساس ليبرال دموكراسي سكولار تعريف و نهادينه شده بود و حوزه دوم بازتعريف و جلوه‌اي جديد از مشاركت و نظارت مردم در تعيين سرنوشت خويش كه انقلاب اسلامي به آن مفهوم اعتقادي بخشيد و مردم‎سالاري ديني را محقق كرد.

متكي با ذكر اين نكته كه غرب پس از ناتواني در جلوگيري از اين تحول عظيم يعني وقوع انقلاب اسلامي، (استراتژي مهار) را طراحي كرد، گفت: سياست مشغول سازي انقلاب در درون و صحنه سازي حوادث و تحولاتي در محيط بيروني و منطقه‌اي، راهبرد غرب و بعضاً شرق در اجراي اين استراتژي بود.

وي ادامه داد: كودتاها در افغانستان، تركيه و عراق، قرارداد ننگين كمپ ديويد، تشكيل شوراي همكاري خليج فارس با هدايت ريچارد مورفي آمريكايي همراه با هجمه‌هاي سنگين سخت و نرم عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي و طرح مسائلي چون حقوق بشر، تروريسم، مخالفت با مذاكرات سازش و بعدها سلاح‌هاي كشتار جمعي دانه‌هاي رشته مهار بودند كه انقلاب اسلامي مي‌بايست بدان گرفتار آيد.

وزير خارجه سابق كشورمان سپس به تحولات اخير در خاورميانه و تونس اشاره كرد و اظهار داشت: شبيه سازي خيزش مردم اين كشورها با ملت ايران و مهم‌تر از آن شباهت عكس‌العمل سران تونس و مصر با شاه گوياي تأثيرگذاري انقلاب اسلامي از يك سو و ماهيت يكسان رژيم‌هاي خودكامه و ضدمردمي از سوي ديگر است.

وي ضمن رد نظريه قرار داشتن غرب در پشت تحولات اخير گفت: غافلگيري آمريكا و اروپا در مواجهه با اين حوادث كاملاً مشهود است.

متكي افزود: مبارك، سيستم امنيتي و ارتش سه ركن ثبات مصر در جهت منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي قلمداد مي‌شد كه با حذف مبارك و كمرنگ شدن نقش آفريني علني عمر سليمان، آمريكايي‌ها آخرين ظرفيت خود يعني فرماندهان وابسته نظامي را براي سركوب قيام ملت مصر به صحنه آوردند.

وزير خارجه سابق كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه: "آينده تحولات مصر چگونه است؟ "، اظهار داشت: تداوم سلطه شوراي نظامي كه سياست‌هاي حسني مبارك را دنبال مي‌كند و مديريت اصلاحات غرب‌گرايانه براي آمريكا و غرب بهترين گزينه و از دست رفتن كنترل شرايط و فروپاشي كامل نظام حاكم بدترين گزينه براي آنان است.

وي تحقق كامل خواست مردم مصر را كه همانا استقرار حكومتي مستقل برآمده از اراده اكثريت جامعه است، گزينه مطلوب تحولات پيشاروي معرفي كرد.

متكي در پايان اين نشست جايگاه آمريكا در حوادث مصر را به دزد قافله تشبيه كرد و اظهار داشت: بهتر است آمريكا اشتباهات گذشته خود را در خاورميانه براي جلوگيري از تنفر رو به تزايد ملت‌هاي منطقه با ايستادن در مقابل اراده مردم مصر تكرار نكند.
نظرات بینندگان