arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳

ابتکار: شکارچیان لحظات را شکار کنند/ راه‌اندازی دوربین‌های تله و سنجش از راه دور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست از راه‌اندازی دوربین‌های تله و سنجش از راه دور در سال آینده خبر داد و گفت: با چنین تجهیزاتی کنترل از راه دور میسر خواهد شد.

دکتر معصومه ابتکار در مراسم نکوداشت محیط بانان برجسته و فعالان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در جمع خبرنگاران گفت: امروز برنامه خوبی در راستای قدردانی از محیط بانان برجسته و فعالان پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برگزار شد در حقیقت در این برنامه سازمان ملل متحد و سازمان‌های مردم نهاد مشارکت خوبی داشتند.

وی با بیان اینکه به غیر از ایران در کشورهای دیگر یوزپلنگ منقرض شده است‌، گفت: باید این موضوع را مدنظر قرار بدهیم و تلاش‌های کلی نیز برای حفاظت از این گونه را انجام دهیم و جلوی انقراض را بگیریم.

به گفته او، طی تصاویری که مشاهده شده است تعداد یوزپلنگ‌های آسیایی در کشور افزایش یافته است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه طبیعت ایران آسیب پذیر است گفت: برای محافظت از آن نیاز به مشارکت همگانی داریم چرا که اگر بخواهیم چیزی از گونه‌های زیستی باقی بماند باید برای حفظ آن مشارکت کنیم و نباید اجازه دهیم تا شکارچیان در زیستگاه‌ها دست درازی کنند.

وی با تاکید بر اینکه شکار در ایران ممنوع است گفت: اسیر کردن و کشتن خلاف قانون بوده مگر اینکه از سوی سازمان محیط زیست مجوز خاصی گرفته شود. نکته مهم این است که شهروندان بدانند شکار با اسلحه مجاز نیست و ممنوع است و ما اکنون نیز در حال بازنگری در قانون شکار در کشور هستیم. بهتر است شکارچیان به جای اسلحه برای شکار دوربین در دست بگیرند و لحظات را شکار کنند.

ابتکار با بیان اینکه آمار جدیدی از تعداد یوزپلنگان آسیایی نداریم ولی در تصاویر شاهد بودیم چهار یوزپلنگ در چهار تصویر دیده شده گفت: امیدواریم این پروژه استمرار داشته باشیم.

وی در خصوص شکارگاه‌های خصوصی افراد گفت: بحث شکار در نقاط کشور برای این که سنتی صورت می‌گیرد و نباید این اقدام انجام شود ممنوع است. در شکارگاه‌های خصوصی برخی اوقات اتفاقی رخ می‌دهد که باید اقداماتی در زمینه فرهنگسازی آن صورت دهیم.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه از برخورد با شکارچیان غیرمجاز خبر داد و گفت: ما در این خصوص سختگیرانه عمل می‌کنیم و به شکلی رفتار می‌کنیم تا فرهنگسازی شود. هرچند که تعداد محیط بانان بسیار کم است اما یکی از برنامه‌های سال آینده راه اندازی دوربین‌های تله و سنجش از راه دور است که با استفاده از این تجهیزات می‌توان کنترل از راه دور را نیز عملی کرد.

وی ادامه داد: برای داشتن خودرو و موتور سیکلت نیاز به اعتبار داریم و باید اعتبار آن را تامین کنیم و در اختیار محیط بانان قرار دهیم که در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شده است.

ابتکار با بیان اینکه تعیین قیمت خودرو ربطی به محیط زیست ندارد و نمی‌توانیم در این زمینه ورود کنیم گفت: در خصوص استاندارد سازی پیگیری‌های لازم براساس مصوبه دولت را انجام دادیم و استاندارد خودروی یورو 4 در حال حاضر توسط خودروسازان اجرا می‌شود و ادامه خواهد داشت.

وی در رابطه با احیای دریاچه هامون گفت: پیگیری‌های لازم در سطح منطقه‌ای و ملی برای احیا صورت گرفته است اما باید واقعیت خشک‌سالی را مدنظر قرار دهیم چرا که دمای هوا در آن منطقه 50 درجه سانتی‌گراد بالای صفر است اما به طور کلی هیاتی از ستاد ملی گرد و غبار به منطقه سیستان و بلوچستان سفر کردند تا هماهنگی لازم را برای احیا در سطح ملی و منطقه‌ای انجام دهند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص آتش سوزی جنگل‌های گلستان گفت: مسئولیت مستقیم این موضوع برعهده‌ سازمان جنگل‌داری ، مراتع و آبخیزداری است و سازمان محیط زیست برای حفاظت از این مناطق تلاش می‌کند، اما در راستای تهیه بالگرد ما نمی‌توانیم اقدام خاصی انجام دهیم چرا که هزینه آن بسیار بالاست.

وی افزود: هلال احمر و مدیریت بحران بالگرد در اختیار ما قرار داده است و در این زمینه همکاری لازم انجام شده است.

ابتکار با بیان اینکه جاده میان جنگل گلستان اکنون به شمال منتقل شده است گفت: در راستای خروج جاده گلستان اقدامات خوبی انجام شده است و جلسات ویژه‌ای در این رابطه داشتیم که امیدواریم هرچه زودتر نتیجه آن مشخص شود.

وی در رابطه با تجهیز محیط بانان به اسلحه اظهار کرد: سازمان محیط زیست سیاست‌های خاصی در این زمینه دارد و باید موضوع مدیریت شود.

ابتکار در رابطه با پرونده قضایی شکایت از میرکاظمی گفت: سازمان محیط زیست شاکی پرونده نیست و تنها مطلع بوده و مدارک لازم را ارائه داده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان