arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۰۶۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۳
نشریه تایم بررسی کرد:

داعش چگونه زنان را جذب می کند؟

در حالی که جهان به سبب گردن زدن جیمز فولی و استیون سوتلوف خبرنگاران آمریکایی به دست شورشیان داعش وحشت کرده است ، افرادی نیز در این میان وجود دارند که در حال پرسه زدن در رسانه های اجتماعی اینترنتی برای سرباز گیری هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نشریه تایم در گزارشی با عنوان «داعش چگونه اقدام به سربازگیری از میان زنان در سراسر جهان می کند و این اقدام را با چه هدفی انجام می دهد ؟»، نوشت: در حالی که جهان به سبب گردن زدن جیمز فولی و استیون سوتلوف خبرنگاران آمریکایی به دست شورشیان داعش وحشت کرده است ، افرادی نیز در این میان وجود دارند که در حال پرسه زدن در رسانه های اجتماعی اینترنتی برای سرباز گیری هستند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، گروهی که خود را جهادگران غربی و حامیان داعش معرفی می کند ، اعلام کرد شورشیان داعش وعده داده اند افراد بیشتری از اتباع غربی را خواهند کشت. یک کاربر در پایگاه Tumblr blog با اشاره به فردی که جیمز فولی را گردن زد ، اعلام کرد:« کاش می توانستم خودم این کار را انجام دهم.» یک کاربر دیگر خواستار راه هایی برای مشاهده ویدئوهای بیشتری در توئیتر از نحوه اعدام جیمز فولی شده است . او گفت:« تن انگلیسی ها باید بلرزد.»

هر دو نفری که این نظرات را در اینترنت قرار داده بودند، زن بودند. زنی که کمپین « مهاجرت زنان را به سوریه » اداره می کند ، خواستار تکرار اعدام اتباع غربی توسط شورشیان داعش شد.

او نوشت:« می خواهم نخستین زن انگلیسی باشم که یک تروریست آمریکایی یا انگلیسی را می کشد.» ممکن است سخنان او با تعصب همراه باشد اما در حالی که شورشیان داعش در حال جذب زنان بیشتری هستند ، این احتمال نیز وجود دارد که شاهد حضور زنان شمشیر به دست در این گروه باشیم .

زنان همواره نقشی مهم را در جنگ ها ایفا کرده اند . با این که آنها به طور مستقیم در میدان های نبرد حضور نداشته اند اما در جمع آوری اطلاعات حساس در مناطق کلیدی ، مراقبت های پزشکی ، تهیه غذا و حمایت های روانی نقشی حیاتی ایفا کرده اند. کمپین شورشیان داعش با هدف تشکیل کشوری که حاکمیت در آن در اختیار بنیادگرایان افراطی قرار دارد ، بوده است .

این در حالی است که بر اساس قوانین سخت گیرانه شورشیان داعش ادغام زنان و مردان ممنوع است و همین امر سبب محدود شدن حضور زنان در خط مقدم جنگ هایشان شده است. شورشیان داعش در عوض زنان را سرباز گیری می کنند تا آنها بتوانند با تشکیل کمپین هایی در رسانه های اجتماعی و کمک به همسران جهادی خود ، نقش حمایتی ایفا کنند .

امکان محاسبه شمار دقیق زنانی که به گروه های جهادی در سوریه پیوسته اند ، وجود ندارد اما تحلیل گران مسائل مرتبط با تروریسم در مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی در لندن تخمین می زنند حدود 30 زن اروپایی در عراق و سوریه حاضر هستند که به همراهی همسران جهادگرشان می پردازند یا با هدف ازدواج با اعضای داعش و دیگر گروه های شبه نظامی راهی این دو کشور در خاورمیانه شده اند.

این رقم کمتر از ده درصد شمار مردان غربی است که در حال حاضر در حال مبارزه در کنار شورشیان و داعش در دیگر گروه های افراطی در سوریه و عراق هستند. اما در این زمینه نگرانی وجود دارد که شمار زنانی که تمایل دارند به شورشیان داعش بپیوندند رو به افزایش است. وزارت کشور فرانسه اعلام کرد 45 درصد افرادی که در پایگاه اینترنتی خواستار پیوستن به شورشیان دولت اسلامی عراق و شام هستند را زنان تشکیل می دهند. همچنین در چندین مورد زنان - که حتی دختران 16 ساله نیز در میان آنها به چشم می خورد - در فرودگاه های فرانسه دستگیر شده اند. گمان می رفت این افراد در تلاش برای سفر به سوریه با هدف پیوستن به شورشیان دولت اسلامی هستند.

روزنامه دیلی میل انگلیس گزارش داد دو دختر استرالیایی 15 و 16 ساله در ماه آوریل به سوریه سفر کردند و در ماه مه نیز دو خواهر دو قلوی انگلیسی - که 16 سال داشتند - به دنبال برادران خود به سوریه رفتند تا بتوانند با جهادگران در این کشور ازدواج کنند.

شانون مائورین - یک تبعه آمریکایی 19 ساله - که اسلام آورده بود در ماه آوریل توسط اف بی آی دستگیر شد زیرا در حال آماده شدن برای سفر به ترکیه و در نهایت رساندن خود به سوریه بود. او به توطئه برای کمک به یک سازمان تروریستی خارجی متهم شد. همچنین گفته می شود دست کم یک زن کانادایی و دو نوجوان سومالیایی نیز از نروژ به شورشیان دولت اسلامی عراق و شام و دیگر گروه های افراطی در سوریه پیوسته اند. بیشتر این زنان جذب شورشیان داعش می شوند ، شورشیانی که فعالانه در پی سربازگیری از غرب به عنوان بخشی از راهبرد خود به منظور گسترش دامنه فعالیت های خود در سطح بین المللی هستند.

شورشیان دولت اسلامی عراق و شام در ابتدا فعالانه زنان را ترغیب به پیوستن به این گروه می کردند. اعضای شورشیان داعش که در رسانه های اجتماعی به شدت فعال بودند از دیگر زنان می خواستند تا با ارائه کمک های مالی از جهاد حمایت کنند. این اعضا همچنین از زنان می خواهند شوهران خود را برای پیوستن به شورشیان دولت اسلامی عراق و شام ترغیب کنند.

آنها همچنین می گویند زنان در جنگ جایی ندارند بنابراین آنها باید همسران خود را برای حضور در جنگ ها ترغیب کنند. اما در حالی که شورشیان داعش به هدف خود نزدیک شدند ، انتظار می رود روند سربازگیری آنها افزایش یابد.

شیراز ماهر از مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی می گوید زنان عنصری مهم در کارکرد یک کشور محسوب می شوند . این در حالی است که شورشیان داعش خواستار به خدمت گرفتن پزشکان، پرستاران و مهندسان زن شده اند. زمانی که شورشیان دولت داعش در سال 2013 شهررقه را در سوریه تحت کنترل خود در آوردند ، به نیروی امنیتی زن نیاز داشتند تا اطمینان حاصل کند زنان محلی قوانین سخت گیرانه اسلامی را درباره پوشش و رفتار خود رعایت می کنند. شورشیان دولت اسلامی به نیروی پلیس زن نیاز دارند تا آنها بتوانند زنانی را که از ایست های بازرسی عبور می کنند ، بازرسی کنند تا مطمئن شوند آنها با خود تسلیحات حمل نمی کنند زیرا ممکن است زنان برای گروه های مخالف دولت اسلامی تسلیحات تأمین کنند. جدا از این همه ، شورشیان داعش برای ادامه حیات خود به عنوان یک کشور نیاز به تشکیل و گسترش خانواده دارند.

کمپین شورشیان داعش در اینترنت برای جذب زنان از سراسر جهان تنها محدود به جذب زنان برای اهداف نظامی نمی شود . زنان غربی که تحت تأثیر تبلیغات شورشیان دولت اسلامی می توانند در پایگاه های اجتماعی زنان هم فکر با خود را بیابند و با آنها یک جامعه را تشکیل دهند . به آسانی می توانیم در پایگاه اینترنتی توئیتر و Tumblr زنانی را بیابیم که به سوریه سفر کرده اند. این زنان در صفحات خود در توئیتر دستورالعمل هایی برای تبدیل شدن به یک زن جهادگر قرار داده اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۸
معصومه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
79
80
انتشار این تصاویر از سوی رسانه های غربی و مانور دادن روی آن، یکی از بهترین راه های ایجاد بدبینی نسبت به اسلام حقیقی و زنان مسلمان است.
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
94
20
دوستان چرا در حالیکه گرایش روز افزون زنان غربی به اسلام واقعی مقامات غربی رو وحشت زده کرده و کار رو به اخراج دختران و زنان دارای پوشش حضرت مریم(س) از مدارس و دانشگاه ها رسونده (علی رغم قوانین آزادی ادیان در غرب)، مجلۀ تایم و امثال آن به بررسی و جلب نظر افکار عمومی به علت این گرایش ها نمی پردازن؟
پاسخ ها
سعید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
اسلام واقعی؟؟؟!!!! اسلام واقعی تروریست تربیت میکنه؟؟؟!!
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
5
65
جهادگر یعنی چی؟؟ شاید این افراد از خدابرگشته خودشان را جهادگر معرفی کنند ولی ما که نباید با تکرار این لفظ, این تروریستها و آدم کشهای تکفیری را جهادگر بنامیم.
ضمناً چرا اینهمه از این تروریستها می کشند, هیچوقت هیچ زنی بینشان کشته نشده؟ پس زنهاشون کجا هستند؟
یارولی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
5
56
ببینید چقدر نشریه تایم به دور از غوغا و منطقی بررسی کرده. در حالی که وبسایتهای داخلی برای جذب مراجعین و افزایش تعداد کلیک از اصطلاحات جهاد نکاح استفاده می کنند، نشریه تایم به صورت منطقی به قضیه پرداخته
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
5
38
خوبه که این اشغالها از همه جای دنیا جمع می شند یک جا و بعد هم کشته می شند.
انتخاب خوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
4
26
خدا رو شکر ایرانی توشون نیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
3
21
بعله این شیاطین در شبکه های مجازی به دنبال جذب نیرو هستند .
بنده هم یه بار توسط یک خارجی در آستانه دعوت به جذب این گروه شیطانی در نرم افزار kik‌شدم .
ولی طرف وقتی فهمید شیعه ام سنگکوب کرد . :))
جا داره مسولان امنیتی کشور به این موارد بپردازند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
1
11
هر چی روانی تو کشورهای غربی دارن میفرستن اینجا تا هم خودشون از شر اینها راحت بشن هم مسلمونهارو به این وضع در بیارن
نظرات بینندگان