arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳

حذف کرسی‌های ایران‌شناسی در برخی دانشگاه‌های اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاد باستان‌شناسی دانشگاه‌های تهران، آتن و پایه گذار دانش «فلسفه باستان‌شناسی» در ایران در مورد حذف کرسی‌های ایران‌شناسی در برخی دانشگاه‌های اروپایی گفت: سازمان میراث فرهنگی باید بازگرداندن این کرسی‌های ایران‌شناسی را پیگیری کند.

«حکمت‌الله ملاصالحی» در ارتباط با حذف کرسی‌های ایران‌شناسی در برخی دانشگاه‌های اروپا از جمله دانشگاه‌های آلمان گفت: آلمان، ایران‌شناسان تراز اولی دارد، بطوریکه پژوهش‌های درخشانی در حوزه ایران‌شناسی انجام داده‌اند، اما متاسفانه به دلیل نوع سیاست‌ها و روابط بین‌الملل در دولت های نهم و دهم مشکلاتی در برگزاری کرسی‌های ایران‌شناسی در برخی دانشگاه‌های اروپا به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از خطوط باستانی نا‌شناس توسط ایران‌شناسان اروپایی رمزگشایی شده است، ادامه داد: مسئولان باید به این مسئله بسیار حساس باشند و بازگرداندن کرسی‌های ایران‌شناسی در برخی دانشگاه‌های معتبر خارجی را با جدیت دنبال کنند.

به گفته این استاد دانشگاه اتفاقات ناگوار بسیاری در حوزه میراث فرهنگی در دولت‌های نهم و دهم به وجود آمد، که جبران آن کار آسانی نیست.

ملاصالحی تصریح کرد: اکنون از دولت یازدهم انتظار می‌رود که برای ترمیم مشکلات به وجود آمده همانطور که در حوزه محیط زیست با درایت عمل کرده است، در میراث فرهنگی نیز از افراد متخصص و باستان‌شناسان توانا استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه ترمیم میراث فرهنگی کشور نیاز به عزم ملی و همکاری تمامی نهاد‌ها دارد، افزود: بنابراین در مورد بازگرداندن کرسی‌های آزاداندیشی نیز وزارت علوم و دیگر نهاد‌ها با همکاری میراث فرهنگی موضوع را هرچه سریعتر پیگیری کند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان