arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳

یونیسف: سالانه یک میلیون کودک در اولین روز تولد خود می میرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی ضمن اشاره به افزایش محسوس مرگ و میر نوزادان از سال 1990 تا کنون، اعلام کرده است که طبق آخرین آمار ها، سالانه یک میلیون نوزاد پیش از دیدن دومین روز حیات خود از دنیا می روند.

یونیسف در این گزارش یاد آور شده است که بخش زیادی از این مرگ و میر ها که در اثر پیچیدگی های دوران بارداری وزایمان رخ می دهد به راحتی و با هزینه های بسیار ناچیز قابل پیش گیری است.

این گزارش می افزاید: اطلاعات به دست آمده به روشنی نشان می دهد در صورتی که مادران بار دار در زمان بارداری و زایمان به امکانات و خدمات بهداشتی لازم دسترسی داشته باشند امکان نجات این کودکان به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

در حالی که طبق آخرین گزارش های نهاد مذکور شمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نسبت به سال 1990 تقریبا به یک دوم کاهش یافته، یونیسف در گزارش امروز (سه شنبه) خود 28 روز اول حیات نوزادان را حساس ترین و آسیب پذیر ترین دوران زندگی آن ها ذکر کرده است.

بنا بر همین گزارش سالانه نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار کودک نوزاد در 28 روز اول تولد و بیش از یک میلیون نفر از آنان در اولین روز حیات خود جان می بازند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که بر اساس آمار های سال 2012 بیش از 44 میلیون کودک یعنی یک سوم از مجموع نوزادان جهان بدون برخورداری از امکانات بهداشتی و پزشکی لازم پا به جهان گذاشته اند.

در این گزارش با اشاره به این که شیر دادن طبیعی به نوزادان در نخستین ساعت تولد می تواند خطر مرگ این کودکان را تا 44 در صد کاهش دهد، آمده است که نزدیک به نیمی از مادران جهان هنگام تولد کودکان خود قادر به شیر دادن طبیعی نیستند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان