arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳

‌اميد در نيويورك

*حسین سبحاني‌نيا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضور در سازمان ملل متحد فرصت درخشاني است كه مي‌تواند به سال‌ها اختلاف ايران با كشورهاي غربي پايان دهد. در واقع با توجه به پايان مهلت توافق اوليه هسته‌اي و جمع‌بندي كه طرفين به آن دست يافتند تا گفت‌وگوها را براي چهارماه تمديد كنند، عزمي براي دستيابي به توافقي ولو نسبي وجود دارد و رسيدن به اين توافق براي طرفين مهم است.

در فرصت پيش رو هم ايران و هم آمريكا تلاش مي‌كنند به نتيجه برسند لذا آنچه مي‌تواند محصول مذاكرات باشد يك‌طرفه نخواهد بود، بايد توجه داشت آمريكايي‌ها فرصت خاصي را به دليل شرايط انتخابات و حزب حاكم در اين كشور در پيش دارند و در ايران هم اهتمامي براي رسيدن به توافق است تا از اين طريق بتواند خواسته‌هاي خود را تامين كند. البته ممكن است آنچه ايران يا آمريكا به دنبال آن هستند صددرصد محقق نشود اما اين ويژگي هر مذاكره‌اي است كه طرفين به قسمتي از درخواست‌هاي خود برسند كه بيشترين سود و كمترين ضرر را براي آنان داشته باشد. طرفين در اين دور از مذاكرات بايد به يك جمع‌بندي برسند و چارچوبي پيدا كنند زيرا ممكن است مهلت چهارماهه تمام شود و فرصت از دست برود كه در اين صورت هزينه‌اي بر طرفين تحميل خواهد شد بنابراين احتمال زيادي براي رسيدن به توافق نسبي وجود دارد. در واقع آنچه باعث شد تا امروز رسيدن به نتيجه ممكن نشود، زياده‌خواهي‌ها و شيطنت‌هايي است كه از جانب آمريكا صورت گرفته است.

از سويي ديگر برخي فشارها و كارشكني‌هاي رژيم صهيونيستي و كساني كه احساس مي‌كنند از اين توافق سودي نمي‌برند تا امروز مانع دستيابي به توافق مرضي‌الطرفين شده است. بنابراين چالش تا به امروز به قوت خود باقي بوده است.

اگر اين مسائل وجود نداشت شايد طرفين راحت‌تر مي‌توانستند در اين مذاكرات به نتيجه برسند اما متاسفانه ادعاهاي واهي و تكراري و خواسته‌هاي بيش از حد گاهي باعث شده مذاكرات با وجود عزم طرفين براي دستيابي به نتيجه به جمع‌بندي نرسد، آنها بر اساس همين ادعاهاي واهي روي برخي مسائل تكيه داشتند و نتيجتا توافقي حاصل نشد اما اگر اين مسائل كنار گذاشته شود راه رسيدن به توافق هموار خواهد شد. رسيدن به خودكفايي مساله‌اي است كه چه طرفين به توافق برسند يا نه، بايد در كشور مورد توجه قرار گيرد. بايد توجه داشت كه طرف مقابل ايران قابل اطمينان نيست لذا بايد همه احتمالات را در نظر داشت و با توجه به اصول اقتصاد مقاومتي برنامه‌ريزي‌هاي آينده كشور را تنظيم كرد. جمهوري اسلامي ايران مذاكرات را با اعتقاد به حل مشكل دنبال مي‌كند، اگر اين مذاكرات به نتيجه رسيد كه چه بهتر و اما اگر نرسيد، ايران نبايد از مسير پيشروي خود عقب بماند چراكه خواسته همگان غير از اين نيست.

* عضو كميسيون سياست خارجي مجلس/آرمان
نظرات بینندگان