arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۳۸۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳

آغاز همه پرسی استقلال اسکاتلند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حوزه های اخذ رأی در اسکاتلند ، ساعت هفت صبح امروز (پنجشنبه) به منظور برگزاری همه پرسی تاریخی در مورد استقلال از انگلیس و تشکیل کشوری جدید در اروپا کار خود را آغاز کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از خبرگزاری فرانسه، از گلاسکو تا ادینبرو، رأی دهندگان قرار است به این سوال که : « آیا اسکاتلند باید کشوری مستقل شود؟» پاسخ دهند و در مورد پایان دادن یا پایان ندادن به اتحادی که تاریخ آن به سال 1707 برمی گردد، تصمیم بگیرند.

در مجموع، چهار میلیون و 290 هزار اسکاتلندی واجد شرایط رأی دادن هستند که 600 هزار نفر آنها پیشتر به صورت مکاتبه ای رأی داده اند. انتظار می رود مشارکت مردم در این همه پرسی گسترده و حدود 80 درصد باشد.

پیتر مکوین، یکی از مسئولان انتخاباتی در یک حوزه رأی گیری در ادینبرو گفت ممکن است مشارکت مردم در این همه پرسی به 90 درصد هم برسد.

حوزه های اخذ رأی در اسکاتلند تا ساعت 22 امشب به وقت محلی (ساعت 21 به وقت گرینویچ) فعال خواهند بود و نتیجه این همه پرسی نیز بامداد جمعه اعلام می شود.

هشت و سه دهم درصد جمعیت انگلیس، اسکاتلندی هستند.

اسکاتلند، یک سوم مساحت و نه و دو دهم درصد از تولید ناخالص داخلی انگلیس را تشکیل می دهد.

بنابراین، این اقلیت است که به زودی در مورد آینده بریتانیا تصمیم می گیرد. بریتانیا از چهار بخش یعنی انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی تشکیل شده است.

انتخاب اسکاتلندی ها می تواند برای دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که برای حفظ یکپارچگی انگلیس در این کمپین حضور فعالی داشت، سرنوشت ساز باشد.

استقلال اسکاتلند و آغاز گرفتاریهای حزب کارگر

داغ جدایی اسکاتلند از انگلیس، برای همه احزاب سیاسی بریتانیا سنگین است، اما برای حزب کارگر سنگین تر است.

امروز همه پرسی استقلال اسکاتلند برگزار خواهد شد و اگر این منطقه از انگلیس جدا شود، آینده انگلیس تیره و تار خواهد شد اما شاید بیش از همه احزاب سیاسی، حزب کارگر که به آرای مردم اسکاتلند وابسته بود، آسیب ببیند.

اکنون از 59 حوزه انتخابیه اسکاتلند، کرسی های 41 حوزه در اختیار حزب کارگر است که در صورت پیروزی هواداران استقلال اسکاتلند، حزب کارگر از این موهبت اسکاتلندی، محروم خواهد شد. اعضا و هواداران حزب کارگر، دیروز  آشکارا همچون چند ماه اخیر، به شدت در تلاش بودند تا مردم را به دادن رای "نه" به همه پرسی استقلال، تشویق کنند اما مسوولان و نمایندگان این حزب، در محافل خصوصی، نگرانی خود را در صورت استقلال اسکاتلند، ابراز می کنند.

روزنامه ایندیپندنت نوشت شماری از اعضای حزب کارگر گفته اند در صورت پیروزی استقلال طلبان در اسکاتلند، حزب کارگر انگلیس، به صورتی که امروز شناخته می شود، خواهد مرد و بدون نمایندگان اسکاتلند در مجلس، دیگر نخواهد توانست اکثریت کرسی ها را به دست آورد و در انگلیس، دولت تشکیل دهد.

به نوشته ایندیپندنت، شماری از اعضا از لزوم کناره گیری اد میلی بند، رهبر حزب کارگر، در صورت شکست در همه پرسی  سخن می گویند. از آنجایی که شماری از اعضای حزب محافظه کار انگلیس گفته اند حتی در صورت رای نیاوردن استقلال اسکاتلند، باید نمایندگان اسکاتلند را از رای دادن در اموری که فقط به منطقه انگلیس مربوط است بازداشت، مسوولان حزب کارگر نگرانند در صورت رد شدن درخواست استقلال نیز از این پس، هیچ گاه نتوانند بودجه دولت خودشان را در مجلس، به تصویب برسانند زیرا نخواهند توانست از آرای نمایندگان اسکاتلند استفاده کنند. حزب کارگر چه در صورت پیروزی رای "نه" و چه پیروزی رای "آری" با مشکلات فراوان روبرو خواهد شد.
نظرات بینندگان