arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳

آتش‌‌بس اعلام‌نشده در صنعا شکست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آتش‌بس اعلام‌نشده میان دولت و انقلابیون در صنعا، لحظاتی پیش در‌هم شکست و درگیری‌ها در نزدیکی دانشگاه «الایمان» از سر گرفته شد.

درگیری‌ها در صنعا تشدید شد و دولت یمن که تا چند روز پیش تنها تظاهرات‌کنندگان را هدف قرار می‌داد یا از انصارالله در شهرهای شمالی کشور انتقام‌جویی می‌کرد، از جمعه (دیروز) عملا حمامی از خون در پایتخت به راه انداخته است و علنا انقلابیون و مواضع حامیان اصلی آنها یعنی انصارالله را بمباران می‌کند. انصارالله نیز که اعلام کرده بود دیگر اجازه نمی‌دهد انقلابیون مورد هدف قرار گیرند و تمام گزینه‌ها را برای تامین امنیت آنها بررسی خواهد کرد، بر شدت اعتراضات افزوده است و منابع رسانه‌ای نیز ادعا می‌کنند که انقلابیون برای دفاع از خود دست به سلاح برده‌اند.

دانشگاه صنعا بسته شد

به دلیل اصابت چند گلوله خمپاره به دانشگاه صنعا، این دانشگاه بسته شد و صدای تیراندازی و درگیری مسلحانه در شمال پایتخت یمن به گوش می‌رسد.

آتش‌بس اعلام نشده در صنعا شکست

شبکه خبری یمنی «شافی» اعلام کرد: آتش‌بسی که از شب گذشته در پایتخت یمن برقرار شده بود، تنها چند ساعت دوام آورد و لحظاتی پیش، کاملا در هم شکست و درگیری‌های مسلحانه در این شهر از خیابان «الثلاثین» و در نزدیکی دانشگاه «الایمان» با مشارکت تیپ یک زرهی ارتش به ریاست سرلشگر «علی محسن الاحمر» آغاز شد.

این درگیری‌ها در حالی آغاز شد که با وجود آتش بس اعلام نشده میان انقلابیون و ارتش یمن، طی 5 ساعت گذشته بیش از 8 بار این آتش‌بس شکسته شد.

شیخ عبدالمجید بن عبدالعزیز زندانی چهره دینی افراطی در یمن و بنیانگذار و رئیس دانشگاه اسلامی «الإیمان» است. وی که سالها در عربستان سعودی زندگی کرده و با شخصیت‌های وهابی از نزدیک ارتباط داشته، به دلیل داشتن افکار افراطی، در ابتدا، بسیاری او را پدر معنوی القاعده یمن می‌دانستند از همین رو جوانان مذهبی افراطی در کنار او گرد آمده بودند اما گفته می‌شود دولت یمن که از وی می‌ترسید، پس از انجام چندین مذاکره محرمانه توانست او را جذب کند. این مسأله باعث شد جوانانی که به گرد وی جمع شده بودند از او دور شوند.

«علی البخیتی» از رهبران انصارالله یمن طی‌نامه در خطاب به شیخ زندانی و سایر متحدان صنعا درباره مقابله به مثل انقلابیون هشدار داده و اعلام کرده بود که انقلابیون را ناگزیر به در دست گرفتن اسلحه در صنعا مانند استانهای «عمران» و «الجوف» نکنند زیرا در این صورت پشیمان خواهند شد.

وی در این نامه ضمن هشدار دادن درباره تبدیل شدن دانشگاه الایمان به پادگان نظامی متحدان دولت نوشت: امیدواریم که دانشگاه الایمان بدون سلاح و سنگر باقی بماند زیرا دلیلی برای تبدیل شدن آن به پادگان نظامی و انبار تسلیحات و نصب مسلسل در ورودی‌های آنها وجود ندارد.

رئیس‌جمهور انقلابیون را کودتاچی خواند

درگیری‌ها در صنعا از دیروز (جمعه) تشدید شده است و ارتش یمن در پی عدم دستیابی به توافق نهایی با انقلابیون، مواضع «انصارالله» که با خواست مردم کشورشان همراه شده‌اند و در اطراف پایتخت خیمه‌های اعتراض به پا کرده‌اند، بمباران کرد.

از سوی دیگر، «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور یمن نیز انصارالله را کودتاچی خواند و با این اتهام، راه را برای دستیابی به توافق نهایی دشوار کرد.

اعلام همبستگی «تعز» با انقلابیون در «صنعا»

شیوخ و شخصیت‌ها و فعالان سیاسی در استان «تعز» یمن با صدور بیانیه‌ای با خیزش مجدد مردمی در پایتخت یمن و همراهی «انصارالله» با انقلابیون اعلام همبستگی کردند.

در این بیانیه به مصادره شدن انقلاب 2011 مردمی در یمن اشاره شده و آمده است: در 11 فوریه 2011 وطن ما انقلاب کرد تا یک رژیم کاملا فاسد را سرنگون کند و نزدیک بود که این دستگاه فاسد که به دو دسته فاسد انقلابی و فاسد ماجراجو تقسیم شده بود، متلاشی شود اما فاسدی که خود را به انقلابیون جسپانده بود، حرکت انقلاب را کُند و مانع‌تراشی کرد تا این انقلاب به بحرانی که به تقسیم قدرت مربوط می‌شد، تبدیل شود. در این میان شهروند یمنی با تمام مصائب و مشکلاتش تنها گذاشته شد و انقلابش بی‌نتیجه ماند.

در این بیانیه کشتار اخیر شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز در صنعا در نزدیکی مقر نخست‌وزیری محکوم و بر ضرورت مجازات عاملان این جنایت تاکید شد.

در بند دیگری از این بیانیه لغو یارانه سوخت در یمن نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

تعز دخالت‌های خارجی در یمن را نیز محکوم کرد و بر استقلال و حاکمیت مردم این کشور تاکید کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: ما به برادران انقلابی استوار خود در میدان‌ها و محل‌های تحصن اعلام می‌کنیم که ما با شما هستیم و به شما و این انقلاب توانمند مسالمت‌آمیز افتخار می‌کنیم. از رئیس جمهور نیز می‌خواهیم که به مطالبات مشروع مردمی پاسخ دهد و از بازیگری طرف خارجی که به دنبال فتنه‌انگیزی و درگیری در کشور به منظور افزایش نفوذش در یمن و چپاول سرمایه‌های ملی این کشور هستند، پرهیز کند.

دیدارهای فشرده «هادی» با «بنعمر» و سفرای 10 کشور خارجی

وی پس از دیدار با «جمال بنعمر» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن که جمعه پس از رایزنی با «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله در صعده به صنعا بازگشته بود و نیز پس از دیدار با سفرای 10 کشور حامی و ناظر طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس، اعلام کرد که انصارالله علیه نظام حاکم کودتا کرده‌است.

وزیر دفاع یمن مامور سرکوب انقلابیون شد

رئیس‌جمهور یمن، وزیر دفاع این کشور را فرمانده عملیات در صنعا علیه انقلابیون اعلام کرد تا وی ناظر بر مسائل امنیتی پایتخت شود و تصمیمات لازم برای مهار انقلابیون و سرکوب آنها را اتخاذ کند.

موافقت انصارالله با حضور در پستهای نظارتی در دولت آینده نه اجرایی

منابع آگاه اعلام کردند که انصارالله پیشنهاد «جمال بنعمر» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن مبنی بر پذیرفتن مشارکت در دولت آینده یمن را رد کرده است و مذاکرات بنعمر در «صعده» با رهبر انصارالله برای متقاعد کردن او به عقب‌نشینی از مطالبات انقلابیون در صنعا در قبال تصدی چند پست وزارتی و اجرایی در دولت آینده بی‌حاصل بوده است.

اما بنعمر دیروز (جمعه) در بازگشت به صنعا بدون ارائه هیچ توضیح تنها گفت که انصارالله با مشارکت در دولت‌ آینده یمن موافقت کرده است.

این درحالی است که منابع آگاه می‌گویند که انصارالله با پست‌های اجرایی مخالفت کرده اما با بودن در پستهای نظارتی مشکلی ندارد.

بر اساس این گزارش، انصارالله یک عضو در هیئت مشاوران رئیس‌جمهور، هیئت مبارزه با فساد، کمیته عالی انتخابات خواهد داشت.

فرار خانواده‌های «هاشمی» از صنعا

در پی چندین هفته اعتراض مردمی و تداوم تحریکات صنعا علیه انقلابیون و انصارالله که از خیزش مجدد مردمی در پایتخت استقبال کرده است، هر روز اوضاع یمن پیچیده‌تر و دستیابی به توافق نهایی دشوارتر می‌شود. تا جایی که رسانه‌های یمنی از اعلام جنگ صنعا علیه انقلابیون در پایتخت خبر دادند و گفته می‌شود که خانواده‌های «هاشمی» از صنعا از بیم عملیات‌های انتقام‌جویانه عناصر افراطی و سلفی فرار کرده‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان