arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳

دیوید فینچر: شبیه هیچکاک نیستم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دیوید فینچر کارگردان سرشناس آمریکایی و خالق آثاری چون «هفت»، «باشگاه مشت زنی» و «شبکه اجتماعی» در برنامه ویژه‌ای در آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بافتا از دوران حرفه‌ای خود و شباهت‌هایی که دیگران بین او و «آلفرد هبچکاک» متصورند سخن گفت.

«دیوید فینچر» 52 ساله که هم اکنون در تور تبلیغاتی فیلم جدید و روان شناختی «دختر گمشده» به سر می‌برد، در برنامه‌ای که در آکادمی بافتا برای تقدیر از او ترتیب داده شد حضور یافت و در سالن مملو از تماشاگر از تجارب سینمایی خود گفت.

فیلم «دختر گمشده» براساس رمان و فیلمنامه‌ای به قلم «گیلیان فلین» و با بازی «بن افلک» و «روزاموند پایک» روایتگر داستان مردی است که همسرش در صبح پنجمین سالگرد ازدواجشان ناپدید می‌شود.

«فینچر» درباره ساخته جدیدش می‌گوید: این فیلم با یک معما آغاز می‌شود و در ادامه به یک فیلم هیجانی اَبزرد مبدل می‌شود و در نهایت با یک هجو به پایان می‌رسد. تاکنون کسی را ندیدم که تلاشی برای کنار هم قرار دادن این عناصر کرده باشد و در نهایت موفق به انجام این کار شده باشد.

«دختر گمشده» روز بیست و ششم سپتامبر در افتتاحیه جشنواره فیلم نیویورک اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کند و انتظار می‌رود در فصل جوایز سینمایی حضور موفقی داشته باشد.

«فینچر» که سال گذشته ساخت دو اپیزود ابتدایی سریال «خانه پوشالی» را بر عهده داشت، در پاسخ به سوالی درباره تفاوت میان تلویزیون و سینما گفت: نمی‌توان گفت کدام بهتر از دیگری است. قیاس آن‌ها همانند تمایز میان نوشتن یک آهنگ اپرا و یک آهنگ پاپ است. این دو ابزاری متفاوت هستند.

با این وجود «فینچر» اذعان می‌کند که تلویزیون در سال‌های اخیر با شخصیت‌سازی گوی سبقت را از سینما ربوده است، چرا که شخصیت‌ها در تلویزیون به تدریج برای مخاطب شناخته می‌شوند.

این کارگردان سرشناس هالیوودی که برای انجام چندین کار همزمان شهرت دارد معتقد است زمانی که روزی 250 هزار دلار هزینه فیلمبرداری و ساخت فیلم است، باید کار در سریع‌ترین شکل ممکن صورت گیرد.

«فینچر» که در فیلم‌هایش برای خلق تعلیق و وحشت شهرت دارد، اغلب با «آلفرد هیچکاک» کارگردان افسانه‌ای سینما مقایسه می‌شود، اما خود او ضمن رد کردن این مقایسه اظهار می‌کند: عنصر اصلی سینمای هیچکاک کنایه دراماتیک است. ایجاد تعلیق در فیلم مستلزم آن است که مخاطب بیشتر از بازیگران بداند. معمولا داستان‌هایی را که انتخاب می‌کنم با آنچه مخاطب حدس می‌زند متفاوت است. ضد هیچکاک نیستم اما احساس شباهت با او نمی‌کنم.

کارنامه کوتاه و مختصر فینچر به‌قدری قوی و موفق بود که کمپانی فاکس قرن بیستم بدون توجه به اینکه او تجربه ساخت فیلم بلند را نداشت، ساخت قسمت سوم «بیگانه» را در سال 1992 با هزینه 60 میلیون دلار به او واگذار کرد. دو قسمت قبلی «بیگانه» را دو کارگردان مطرح یعنی «ریدلی اسکات» و «جیمز کامرون» ساخته بودند و کارگردانی قسمت سوم برای فینچر موقعیت بسیار خوبی بود تا خود را مطرح کند.

«فینچر» که ساخت قسمت سوم از فیلم «بیگانگان» را بر عهده داشته است، فیلم «جیمز کامرون» را یکی از 20 فیلم و فیلم «ریدلی اسکارت» را یکی از 10 فیلم برتر تاریخ سینما معرفی کرد.

فینچر دوبار در سال‌های 2009 و 2011 نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد و سال گذشته با فیلم «شبکه اجتماعی» جایزه "دیوید لین" بافتا انگلیس و گلدن گلوب آمریکا را برای بهترین کارگردانی گرفت. وی در سال 2007 با فیلم «زودیاک» نامزد نخل طلای کن بود.

این کارگردان صاحب سبک سینمای جهان در سال 2011 فیلم اقتباسی «دختری با خالکوبی اژدها» را بر اساس یک رمان سوئدی با بازی «دنیل کریگ» و «رونی مارا» به سینما آورد. این فیلم دلهره آور در هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار نامزد پنج جایزه و همچنین جایزه اسکار بهترین بازیگر زن برای «رونی مارا» شده بود و از آن میان جایزه بهترین تدوین را از آن خود کرد. این فیلم در نهایت موفق به فروش 320 میلیون دلاری در گیشه سینماهای جهان شد.

«دختر گمشده» ساخته جدید «فینچر» اکران خود را سوم اکتبر 2014 آغاز می‌کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان