arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳

کرزای در خداحافظی با کابینه: افغانستان قربانی جنگ تحمیلی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 حامد کرزای در آخرین نشست وزرای کابینه افغانستان از جنگ با ترور آمریکا در افغانستان به شدت انتقاد کرد.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه پی تی آی، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان همچنین از پاکستان خصوصاً سرویس اطلاعات نظامی پاکستان برای مداخله در امور کشورش انتقاد کرد و گفت که برقراری صلح و ثبات در افغانستان در دستان آمریکا و پاکستان است.
 
وی گفت که پاکستان از گذشته تاکنون تلاش می‌کرده است تا بر سیاست خارجی افغانستان تسلط پیدا کند. اما وی هشدار داد که دولت افغانستان هرگز اجازه نخواهد داد که چنین اتفاقی بیفتد.
 
رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری افغانستان تاکید کرد که آمریکا به دنبال منافعش در این کشور است و آن‌ها خواهان برقراری صلح و ثبات در افغانستان نیستند. به گفته کرزای، کشور افغانستان قربانی جنگ تحمیلی شده است و تاکید کرد که افغانستان تمایل دارد تا با آمریکا و پاکستان روابط استراتژیک و دوستانه‌ای برقرار کند و این دو کشور به تعهدات خود در قبال افغانستان عمل کنند.
 
کرزای هم‌چنین خارجیان را به دلیل رشد خشونت‌های اخیر در سراسر کشورش سرزنش کرد و گفت: ما شاهد افزایش عملیات‌های شبه‌نظامی‌گری از آغاز روند انتخابات بودیم. در همین حال کرزای به ادامه همکاری با دولت جدید افغانستان متعهد شد و گفت: مراسم تحلیف اشرف غنی احمد زی رئیس‌جمهور جدید افغانستان روز دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.
 
دولت وحدت ملی افغانستان سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی تشکیل شد و طبق این توافق تقسیم قدرت، محمد اشرف غنی احمد زی رئیس‌جمهور شد و رقیب وی عبدالله عبدالله، وزیر خارجه پیشین افغانستان به سمت اجرایی دست می‌یابد که همانند پست نخست‌وزیر است. اگرچه این توافق با مخالفت طالبان افغانستان روبرو شد و آن‌ها این را اقدامی جعلی از سوی آمریکا خواندند، اما طرف‌های سیاسی افغانستان و کشورهای مختلف از این توافق استقبال کردند.
نظرات بینندگان