arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳

رهبر گروه «خراسان» کیست؟ + تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های آمریکایی هنوز مرگ "محسن الفضلی" کویتی، رهبر گروه تروریستی "خراسان" در حملات هوایی ائتلاف ضد داعش در سوریه را تایید نکرده‌اند؛ یک کویتی که گفته می‌شود از پول جمع کردن برای القاعده به سرعت به رده‌های بالا رسید و توانست به حلقه داخلی این گروه نفوذ کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی.بی.اس، الفضلی که در زمان حملات القاعده علیه آمریکا در 11 سپتامبر 2001 تنها 20 سال داشته بعدها به عضوی فعال برای جمع آوری پول برای القاعده تبدیل شد.

وزارت امور خارجه آمریکا 7 میلیون دلار جایزه برای کسی اختصاص داده که اطلاعاتی در باره این تروریست داشته باشد.

کاترین زیمرمان‌، تحلیل گر ارشد در موسسه آمریکایی enterprise و کارشناس مسائل القاعده می‌گوید: الفضلی یک مبارز کهنه کار بود که به سرعت مدارج ترقی را در شبکه القاعده پیمود.

بنا به گزارش‌های سازمان ملل الفضلی یک پول جمع کن با مهارت و متبحر بود که برای عملیات تروریستی پول جمع می‌کرد و با ابومصعب الزرقاوی‌، رهبر القاعده روابط مستحکمی داشت او محافظ شخصی بود و فرماندهی دوم القاعده را برعهده داشت و در شمال افغانستان برای این گروه می‌جنگید.

وی همچنین علیه نیروهای روس در چچن جنگید و در این جمهوری خودمختار استفاده از سلاح‌ها، تسلیحات ضد هوایی و مواد منفجره را آموزش دید.

الفضلی یک تسهیل کننده در ارتباط با گروه‌های الزرقاوی در عراق بود و به کمک مالی و تسلیحاتی برای شبه نظامیان می‌پرداخت.اگرچه الفضلی اخیرا آنچنان که باید فعال نبود اما مدت‌ها بود که تحت نظر آمریکا قرار داشت.

بنابه گزارش وزارت امور خارجه آمریکا این مرد در سال 2003 متهم و به پنج سال حبس به خاطر تامین مالی برای فعالیت‌های ترورستی و آموزش‌های نظامی در افغانستان محکوم شد. عربستان نیز در سال 2005 الفضلی را در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب خود قرار داد چرا که با چند مورد حملات القاعده در عربستان ارتباط داشت.

در سال 2012 آمریکا الفضلی را به خاطر انتقال شبه نظامیان و منابع مالی از طریق ترکیه و برای حمایت از شبه نظامیان در سوریه متهم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که الفضلی احتمالا به فعالیت‌هایش برای به کارگیری و انتقال شبه نظامیان با تجربه القاعده، به خدمت گرفتن آن‌ها برای تاثیرگذاری در اروپا ‌، شمال آفریقا و سوریه ادامه می‌داد.

نظرات بینندگان