arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۱۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳

در سازمان جنگل ها چه خبر است؟ / پیگیری تحقیق و تفحص

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: با توجه به پدیده زمین‌خواری و تعرض به جنگل‌ها و استفاده ازمنابع ملی، لذا به زودی نشست های فشرده‌تری برای به نتیجه رسیدن تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش «انتخاب» ؛ ابوذر ندیمی درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع، افزود: متاسفانه روند برگزاری جلسه با کندی پیش می‌رود در حالی که انتظار آن است تا نسبت به برگزاری جلسات حساسیت بیشتری به خرج داده شود.

نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: البته ناگفته نماند که صدور  احکام و تعطیلات مجلس نیز مزید بر علت شده و کار بررسی تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع را به تاخیر انداخته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسات فشرده‌تر برای تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع، تصریح کرد: بدون‌شک اکنون کارشناسانی برای نتیجه بخش بودن این گزارش به کار گرفته شده تا بتوان گزارش جامعی در این خصوص به دست آورد.

وی یادآور شد: پدیده زمین‌خواری و تعرض به جنگل‌ها و استفاده ازمنابع ملی به یک معضلی تبدیل شده و این در حالی است که بحث حفاظت و صیانت از جنگل‌ها همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است لذا این توقع از هیات تحقیق و تفحص داریم تا جلسات بیشتری برای اخذ اطلاعات برگزار شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  تاکید کرد: با شروع کار تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع مباحثی درمورد مسایل تحقیق وتفحص تعریف شد و تقسیم کاری نیز صورت گرفت اما به هرحال پیشرفت کار نیز بسیار ضعیف است لذا امیدواریم به زودی، به صورت هر هفته شاهد برگزاری جلسه تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع باشیم

یک گزارش دیگر از بی توچهی سازمان جنگل ها

در آخرين روزهاي تابستان و در آستانه برگ ريزان پاييز، نوبت به کوه «درشک» در غرب ياسوج رسيد تا آتش بر چهره سبزش داغ سياه بگذارد و پشت درختانش را به خاک سياه بنشاند.

پنجشنبه شب و جمعه شب حدود 15 هکتار از جنگل‌ها و مراتع غرب ياسوج همچون ساير مناطق جنگلي کهگيلويه و بويراحمد داغدار شد تا 20درصد جنگل‌هاي زاگرس آمدن زود هنگام زمستان را آرزو کنند.
 
غروب پنجشنبه از هر نقطه از شهر ياسوج مي‌شد شعله‌هاي زرد آتش که را به جان کوه «درشت» يا «درشک» در غرب اين شهر افتاده بودند را ديد و صداي سوختن شاخه‌ها و برگهاي نورسته و تنه‌هاي هزار ساله و گونه‌هاي گياهي ارزشمند اين کوه را شنيد. شهروندان ياسوجي در جايي که هر روز آخرين رگه‌هاي سرخ خورشيد را مي‌ديدند، شعله‌هاي زردي را ديدند که در آن تاريکي جاپاي فلق نهاده بودند و در نوک کوه زبانه مي‌کشيدند. اما کاري از اين وارثان جنگل‌ها ساخته نبود، جز آه سردي که هيچ از گرماي آتشي که به جان اين ميراث ارزشمند افتاده بود، نکاست.

حالا چه فرقي مي‌کند علت آتش سوزي گردشگران ناآگاه و چوپانان سهل انگار باشند و يا معتاداني که آتش برجان خود و برجان اين طبيعت بکر مي‌زنند. در استاني که 20درصد جنگلهاي زاگرس و هشت درصد جنگل‌هاي کشور را در خود دارد، هر روز تراژدي آتش‌سوزي جنگل‌ها تکرار مي‌شود و فرقي نمي‌کند در گرمسير باشد يا سردسير، دشت باشد يا کوه، دامنه باشد يا قله. با اين حال اين تراژدي پاياني ندارد و در کم توجهي سازمان جنگل‌ها و بي توجهي انسانها، سالهاست ديگر جاني براي جنگل‌هاي کهگيلويه وبويراحمد در مدار 30 درجه زمين باقي نگذاشته است. چندي پيش بود که معاون اين سازمان در مراسم توديع و معارفه مديرکل منابع طبيعي استان از تجهيز نيروهاي اطفاي حريق به امکانات جديد و خريد يک بسکت حمل آب خبر داد اما معلوم نيست که اين نوشدارو کي به جنگل‌هاي زخمي استان مي‌رسد. يا سرنوشتي همچون مصوبات سفرهاي استاني دولت نهم و دهم براي نجات جنگلهاي اين استان پيدا مي‌کند که هيچ وقت نرسيد و حالا خروارها خاک روي آن نشسته و به تاريخ پيوسته است. مصوباتي همچون «اختصاص اعتبار يک ميليارد تومان براي اطفاي حريق در جنگل‌ها» و «اعطاي مجوز براي ايجاد سازمان اطفاي حريق جنگل‌ها با انجام آموزش و تامين تجهيزات در استانهاي داراي جنگل» که همه بر زمين ماندند تا هر روز درختان قدبرافراشته بر زمين بيفتند.

آتش‌سوزي پنجشنبه و جمعه شب کوه «درشت» در غرب ياسوج هم در بالاي کوه و شيب بالاي 57درصد اتفاق افتاد. آنجا که رفتن به نوک کوه و عبور از صخره‌هاي صعب‌العبور و کمرکش کوه، از کوهنوردان نيز ساخته نيست چه برسد به جنگلباناني که حتي کفش مخصوص کوهپيمايي هم ندارند.

بيچاره نيروهاي حفاظت که تمام توانشان را صرف بالا رفتن از سينه کش کوه کردند و بيش از دو ساعت کوهپيمايي تا به نوک کوه رسيدند و وقتي آتش را خاموش کردند که همه خواب بودند.

اما اين همه مظلوميت آنها نبود و پيس از مهار آتش در سحرگاه پنجشنبه، آتش سوزي دوباره از بعدازظهر جمعه آغاز شد و بازهم نيروهاي اطفاي حريق و مردم منطقه از کوه بالا رفتند و با دستان خالي آتش را خاموش کردند.

مدير منابع طبيعي شهرستان بويراحمد به خبرنگار مهر مي‌گويد: نيروهاي اطفاي حريق منابع طبيعي شهرستان و استان به همراه مديرکل منابع طبيعي استان پس از وقوع آتش سوزي به محل اعزام شدند و با پاي پياده به بالاي کوه رفتند. سعيد نظري مي‌افزايد: اين کوه يکي از کوههاي صعب العبور اين منطقه است که داراي صخره‌ها و شيب بسيار تند و فاقد هيچ راه مالرويي است و اين، کار را براي نيروهاي اطفاي حريق سخت کرده بود. وي بيان مي‌کند: با اين حال مدتي طول کشيد تا از کوه بالا برويم و اين باعث شد که آتش گسترش يابد و اگر زودتر به محل مي‌رسيديم مي‌توانستيم در همان ساعات اوليه آتش را خاموش کنيم. نظري اظهار مي‌دارد: 17 نفر از نيروهاي حفاظت منابع طبيعي و جمعي از مردم منطقه از ساعت پنج عصر پنجشنبه تا ساعت چهار صبح جمعه در حال خاموش کردن آتش بودند. مدير منابع طبيعي شهرستان بويراحمد به گونه‌هاي ارزشمند مرتعي و جنگلي اين منطقه اشاره مي‌کند و مي‌گويد: در اين کوه درختاني همچون بلوط، کيکم، بنيو، بادام و .. وجود دارد و رستنگاه گونه‌هاي گياهي دارويي همچون چويل، بومادران، آويشن و .. است.

وي همچنين از مصدوم شدن شش نفر از نيروها در اطفاي حريق و هنگام پايين آمدن از دامنه کوه خبر مي‌دهد.

مدير منابع طبيعي شهرستان بويراحمد همچنين از آغاز دوباره اين آتش سوزي از بعدازظهر جمعه خبر مي‌دهد و مي‌گويد: نيروهاي اطفاي حريق از بعداز ظهر جمعه تا پاسي از شب در محل حضور يافتند و اقدام به مهار آتش کردند.

در خصوص علت اين آتش سوزي مي‌گويد: با توجه به رسيدن ميوه‌هاي کوهي و وجود درختان بنه در اين منطقه به احتمال زياد افرادي که اقدام به چيدن ميوه‌هاي کوهي و گرفتن سقز درختان مي‌کنند، عامل اين آتش سوزي بوده‌اند. وي همچنين به آتش سوزي‌هاي هفته گذشته در اين شهرستان اشاره مي‌کند و مي‌گويد: در اين هفته وقوع يک آتش‌سوزي در کوه «تاوه» در بخش کبگيان موجب سوختن بيش از سه هکتار از جنگلها و مراتع اين منطقه شد. وي بيان مي‌کند: در تابستان امسال بيش از 20 مورد آتش سوزي در عرصه‌هاي جنگلي شهرستان بويراحمد روي داد و خسارتهاي جبران ناپذيري به طبيعت اين شهرستان وارد کرد. به گزارش مهر، سال به سال به طرق مختلف از وسعت 20درصد از جنگلهاي زاگرس مرکزي و هشت درصد جنگلهاي کشور در کهگيلويه و بويراحمد کاسته مي‌شود و اگر اين روند ادامه يابد روزي خواهد رسيد که حسرت يک بلوط ايستاده در دامنه‌هاي دنا به دل همگان خواهد ماند. بي شک پيشگيري از اين روند جز با فرهنگسازي و مشارکت دادن مردم در نگهداري از اين ثروت عظيم و توجه و حمايت ويژه مسوولين کشوري در حفاظت از جنگل‌هاي نيازمند حفاظت اين استان محقق نخواهد شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
0
5
بحث فقط آتش سوزي نيست! بحث تخريب و ساخت و ساز در جنگلها فاجعه بار شده، راه دور نرويم براي نمونه به کوهاي اطراف رامسر تشريف ببريد، از روند ساخت و ساز و نابودي جنگلها آگاه خواهيد شد.
حسن
|
UNITED STATES
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
0
4
زمانی خواهیم فهمید که چه بلایی سر خودمون آوردیم که دیگه ایران عزیز تبدیل یه کویر لم یزرع شده است و همه باید پشت مرزهای کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای دارای منابع آب و محیط زیست سالم صف بکشیم تا بهمون اقامت اونجارو بدن.حالا هی بیایم محیط زیست رو خراب کنیم و سوداگری زمین و مسکن راه بندازیم
نظرات بینندگان