arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۳

امیر قطر: به تروریست‌ها کمک نمی‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیر قطر در اولین مصاحبه خود از زمان به قدرت رسیدن، از کشورش در برابر اتهام‌های وارد شده مبنی بر تامین مالی تروریست‌ها دفاع کرد و متعهد شد تا از برنامه مقابله با داعش حمایت کند.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: ما از تروریست‌ها حمایت مالی نمی‌کنیم. اگر شما درباره تحرکات خاص خصوصا در عراق و سوریه صحبت می‌کنید، ما تمام آنها را اقدام تروریستی محسوب می‌کنیم.

وی که به آمریکا رفته است، افزود: البته می‌دانم که در آمریکا و برخی از کشورهای دیگر به برخی از اقدامات به چشم اقدامات تروریستی نگاه می‌کنند اما تفاوت‌هایی وجود دارد. برخی از کشورها و برخی از مردم بر این باورند که هر گروهی که با پشتوانه اسلامی فعالیت می‌کند، تروریستی است. اما این اشتباه بزرگی است که هر اقدام اسلامی را افراطگرایی محسوب کنیم.

دولت قطر همواره به دلیل میزبانی و تامین مالی تندروهای سوریه و مناطق دیگر زیر بار انتقاد بوده است. حتی یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی پا را فراتر گذاشته و این کشور کوچک حوزه خلیج فارس را "کلوپ تروریست‌ها" نامید.

با این حال این کشور کوچک اما ثروتمند یکی از اعضای اصلی ائتلاف تحت حمایت آمریکا برای مقابله با گروه تروریستی "دولت اسلامی" موسوم به داعش محسوب می‌شود. قطر همچنین میزبان یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه است.

امیر قطر در مصاحبه با کریستین امان‌پور گفت: قطر نیز همانند سایر کشورهای عضو ائتلاف برای مدت کوتاهی در این کمپین خواهد بود. دوستان آمریکایی ما از ما خواستند که اگر می‌توانیم به کمپین آنها بپیوندیم و ما نیز پذیرفتیم. علت تمام این مسائل رژیم سوریه است. ما این مساله را از همان روز اول هم بیان کردیم که چنانچه جلوی خونریزی‌های سوریه گرفته نشود، به این نقطه می‌رسیم.

امیر قطر در ادامه گفت که برخی از اعضای گروه اخوان‌المسلمین در قطر هستند و به صورت گروهی از مصر گریخته‌اند و دوحه به آنها پناه داده است. وی با تاکید بر اینکه حامی حماس در فلسطین است، گفت: ما از تمام مردم فلسطین حمایت می‌کنیم و معتقدیم که حماس بخش مهمی از مردم فلسطین است. اما تفاوت حماس 10 سال پیش با حماس کنونی چیست؟ من معتقدم که تفاوت آن این است که آنها هم‌اکنون "واقع‌بین‌تر" شده‌اند و به دنبال صلح هستند. اما در این رابطه طرف مقابل هم باید واقع‌بین‌ باشد و برای صلح تلاش کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان