arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳

بحران چای شمال داغ شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه خزر در شماره پنجم مهرماه با توجه به وضعیت چای شمال نوشت: مشکلاتی که پا برجاست.

' رضا احمدی سراوانی' در بخش سرمقاله روزنامه خزر نوشته است: بر اساس آمارهایی که از سوی رئیس سازمان چای اعلام شده، میزان برداشت چای در سال جاری 17هزارتن کاهش یافته است.

این موضوع نشاندهنده یک کاهش 24درصدی نسبت به سال گذشته و مجموعه کاهشی 32درصدی نسبت به سال 91 است؛ یعنی طی سه سال اخیر تولید چای در گیلان یک سوم کاهش یافته است.

رئیس سازمان چای دلیل این کاهش را خشکسالی می داند؛ اما آیا واقعا دلیل اصلی کاهش تولید چای را باید خشکسالی دانست و یا عوامل دیگری نیز در آن نقش دارند؟

واقعیت این است که حتی اگر خشکسالی عاملی مهم در کاهش تولید چای است ، نباید مدیریت را در این موضوع کم اهمیت جلوه داد چرا که خشکسالی می توانست در کاهش تولید محصول برنج نیز بسیار تاثیرگذار باشد اما مدیریت اصولی در این بخش نه تنها از کاهش تولید جلوگیری کرد بلکه براساس آمارها تولید برنج گیلان در سال جاری با وجود خشکسالی شاهد رشد 10 درصدی است و نشان دهنده مدیریت شدن بحران خشکسالی در بخش برنج بود؛ امری که در بخش چای اتفاق نیفتاد.

شاید بر همین اساس باشد که دکتر نجفی استاندار گیلان بشدت از سازمان چای انتقاد می کند و می گوید : تا زمانی که سازمان چای فقط به عنوان یک خریدار بزرگ چای عمل می کند و در سایر بخش ها با قدرت وارد نمی شود، مشکل چای پابر جا خواهد بود.

منبع: روزنامه خزر - پنجم مهرماه 93
نظرات بینندگان